wildeside
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bra tanke, så gjorde vi när vi byggde!
Det går att sätta en invändig trapp i hallen den dagen man vill ha det så,
men tills vidare räcker det med den utvändiga trappan som syns på bilden i #27
Jag behöver ingen utvändig trapp, självklart har jag inte tänkt bygga någon trapp innan det är dags att inreda på övervåningen-.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag vet att jag kommer att kunna inreda övervåningen.
Men du är välkommen att ge ett konkret förslag på planlösning utan framtida trapp.
:) arkitekt är jag inte. Menar bara att det är bättre bygga något som blir vettigt nu istället för om tex 20år
 
wildeside
S Shiraz skrev:
:) arkitekt är jag inte. Menar bara att det är bättre bygga något som blir vettigt nu istället för om tex 20år
20 år? Då är nog jag färdig för hemmet. vi pratar om ett par år fram i tiden med övervåningen.
Självklart ska det bli vettig planlösning nu, men det är inte fel att planera in trappen för framtiden oavsett om jag kommer att inreda övervåningen eller någon framtida köpare gör det.
Det är lättare att hitta fler köpare om man har en planering för framtida inredning av övervåningen utan att behöva göra om hela planlösningen på bottenvåningen.
 
wildeside wildeside skrev:
20 år? Då är nog jag färdig för hemmet. vi pratar om ett par år fram i tiden med övervåningen.
Självklart ska det bli vettig planlösning nu, men det är inte fel att planera in trappen för framtiden oavsett om jag kommer att inreda övervåningen eller någon framtida köpare gör det.
Det är lättare att hitta fler köpare om man har en planering för framtida inredning av övervåningen utan att behöva göra om hela planlösningen på bottenvåningen.
Fast om den tilltänkte köparen inte får bygga om övervåningen pga av kommunens regler och du styrt planlösningen efter en trapp som kanske är oanvändbar så kanske det blir en minus istället för ett plus? Men vad vet jag:) vad jag menar är att är inte reglerna ändrade vid försäljningen så kommer det inte uppväga att du kanske fått ta hänsyn till trappen som tar upp plats och påverkar planlösningen.
 
wildeside
S Shiraz skrev:
Fast om den tilltänkte köparen inte får bygga om övervåningen pga av kommunens regler och du styrt planlösningen efter en trapp som kanske är oanvändbar så kanske det blir en minus istället för ett plus? Men vad vet jag:) vad jag menar är att är inte reglerna ändrade vid försäljningen så kommer det inte uppväga att du kanske fått ta hänsyn till trappen som tar upp plats och påverkar planlösningen.
Jag vet att jag/framtida köpare kommer att få inreda övervåningen i framtiden så det är inget problem!
Vad vet vi om vad byggnadsnämnden och dess ändringar av regler. dom gör som dom behagar.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag vet att jag/framtida köpare kommer att få inreda övervåningen i framtiden så det är inget problem!
Vad vet vi om vad byggnadsnämnden och dess ändringar av regler. dom gör som dom behagar.
Då förstår jag att du vill förbereda för det.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag vet att jag/framtida köpare kommer att få inreda övervåningen i framtiden så det är inget problem!
Hur kan du veta det?
Har du en kristallkula, eller är det fråga om önsketänkande?
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur kan du veta det?
Har du en kristallkula, eller är det fråga om önsketänkande?
Det undrar jag också.
Ett par frågor till @wildeside :

1. Vad är anledningen till att kommunen idag inte tillåter att övervåningen inreds?
2. Vad säger, och vilken garanti har du på, att övervåningen får inredas framöver?
3. När blir det tillåtet att inreda övervåningen och varför just då, men inte nu?
 
wildeside
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur kan du veta det?
Har du en kristallkula, eller är det fråga om önsketänkande?
Nej jag har ingen kristallkula men frugan har en kristallskål så den får duga så länge.
Kunskap är bättre en önsketänkande, tro mej eller inte men jag vet.
 
wildeside
Martin_B Martin_B skrev:
Det undrar jag också.
Ett par frågor till @wildeside :

1. Vad är anledningen till att kommunen idag inte tillåter att övervåningen inreds?
2. Vad säger, och vilken garanti har du på, att övervåningen får inredas framöver?
3. När blir det tillåtet att inreda övervåningen och varför just då, men inte nu?
1. Det kan jag svara på när jag är klar med mitt.
2. Jag vet av erfarenhet att det går.
3. Ca 2 år efter efter slutbesked.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
wildeside
Men diskussionen handlar inte om att får jag eller inte bygglov för övervåningen!
Det jag är intresserad av är en vettig planlösning på bottenplan som är förberedd för en trapp till övervåningen.
 
BirgitS
Du har ju fått några förslag i tråden och vilket/vilka tycker du är bäst och vad tycker du inte är bra med det/dem?
En tråd spårar lätt ur när de som skrivit tycker att de redan har skrivit vad de tycker och sen inte får något nytt att tycka något om.
 
wildeside
BirgitS BirgitS skrev:
Du har ju fått några förslag i tråden och vilket/vilka tycker du är bäst och vad tycker du inte är bra med det/dem?
En tråd spårar lätt ur när de som skrivit tycker att de redan har skrivit vad de tycker och sen inte får något nytt att tycka något om.
Jag håller på med att fundera ut en planlösning utifrån alla förslag, lägger ut den/dom för bedömning och nya förslag så fort jag kan.
Men min reptilhjärna måste sortera alla intryck och förslag så det kan ta ett tag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lägg upp en skiss på tomten också
 
wildeside
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lägg upp en skiss på tomten också
Tomtens utformning är ganska ointressant i sammanhanget består av berg och slänt där det inte redan står något hus/bod som iaf inte ska rivas.
Har ingen vettig skiss på tomten.
Finns bara en vettig plats att bygga på. storleken begränsas dels av tomtens utformning och byggnadsnämnden idioti.
Ska ha möte med bygglovshandläggaren i morgon, har ett och annat argument så jag hoppas att han kan vara lite mer medgörlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.