Att betala 100 000 kr mindre för huset har nästan ingen betydelse.
Förutsatt förstås att ni har inkomster så att ni får ta ett vanligt bolån.
Med en ränta på 1,5% så kommer 100 000 lånade kronor att kosta er 1 500 kr per år.
Efter ränteavdrag blir det 1 050 kr per år, eller 87:50 kr per månad.
 
A Annika Markusbacka skrev:
Så, vi ska kika på ett hus från -77, det ligger ute för 725 000. Ett enplans med källare på 100+100 kvm. Säljarna har sagt att dom kan tänka sig att gå ner till 650. Men det är mycket att göra; taket är aldrig bytt, badrummet på huvudvåningen har vattenskador och måste göras om, fasaden är sliten och har växter på sig, dräneringen runt källasplanet är mer än 20 år gammal, finns fukt i uppreglade väggar i källaren (under badrummet på huvudvåningen), köket funkar, men måste nog göras om om några år då det är slitet, garaget måste rivas och göras ett nytt. Det har hyrts ut men stått tomt sen tidigt i somras.

Men det är en förbaskat trevlig planlösning, många flexibla rum, ett bra litet samhälle för barn att växa upp i, 45 minuter till Jönköping, 20 minuter till Nässjö. Ja, vi båda två gillar verkligen huset, men räds lite allt som måste göras. En del kan man ju göra själv, men tak, badrum och dräneringen är väl bra att leja bort.

Jag förstår ju att priset påverkas av annat än skicket på huset, men hur mycket kan man räkna med att detta kommer att kosta att fixa? Grovt räknat. Jag är väl inte jättesugen på att ge mer än max 600, men är det rimligt? Eller är 650 ett vettigt pris? Mäklaren hade sålt ett hus lite högre upp på samma område för ca 900, men det var i bättre skick.

Känner mig helt lost då det är första gången vi tittar på hus.
Låt säga att 900 000 är slutpriset när all renovering är gjord.

725000 - renoveringskostnader =900000

Då har du råd med 175 000 i renovering, räcker det.


Låt säga att du behöver 300000 i renovering då kan du inte betala mer än 600000
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Varför kan inte första huset man tittar på vara det perfekta?
Jag och mitt (numera) ex ångrar fortfarande att vi inte slog till på första huset vi tittade på.
 
Men titta på huset i verkligheten innan du funderar för mycket. Jag har tittat på massor av hus och tycker att ofta får man en mycket mer positiv bild från annonsen. När man kommer dit vill man bara fly...
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
Hur tänker ni kring renovering av badrummet, materialval etc?
Kakel, klinker eller våtrumstapet och matta vad för typ av porslin toalett handfat, duschvägg?

Du skrev att dom har börjat riva upp golvet i badrummet, vad ligger under är det ett rum i källaren?
 
Förstår att ni fastnade för det men håller med många talare, mkt att göra och bådar inte gott för relationen med flera års renovering. Att bo i allt ska vi inte prata om.
Skulle ge skambud och dra av vad det kostar att låta ett företag göra allt + 10% (oväntade kostnader som renoveringar har en tendens att medföra). Målning/tapetsering kan man ta själv och göra rum för rum, blir småprojekt som kommer räcka till och vara trevligt småpyssel enligt mig.
Kommer följa med spänning och hoppas säljaren accepterar, finns dock säkert en anledning till varför den inte är såld än :thinking:
 
nikasp
Då borde ni fundera rejält på om ni har tid och ork för ett renoveringsobjekt alt. kan tänka er att bo och må hyfsat bra fast allt inte är tiptop. Vi köpte ett hus i bra skick och ett torp i risigt skick i samma sväng som vi fick barn (2 och 3 år nu). Nu har det gått 3,5 år och vi har inte gjort i närheten av vad vi tänkt, även om det är mycket när man börjar lista sakerna. Vi är rätt jämställda så efter "grundlasten" med att vara/leka med barn, mat, mellis, tvätt, städning, lämna/hämta på förskola, allmänt fix med hus och trädgård (snart blir det robotklippare...), fixa med bilen, cykeln (pendlar), jobb osv. så blir det inte så mycket tid eller ork till renovering alla gånger. Och när det blir får jag ofta dåligt samvete för att jag varit för lite med barnen. Kul nästan jämt :)

A Annika Markusbacka skrev:
Men precis. Det brukar vara kul i början, men sen blir det värre... Vi har en ettåring och jag hoppas väl på fler barn inom nåt år, så det måste ju också tas med i beräkningarna...
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 3 till
  • Laddar…
Många bra svar. Vill bara bidra med min erfarenhet. Bodde tidigare med småbarn i litet 40-talshus med källare, vi orkade aldrig riktigt ta tag i renoveringen så vi sålde med ambition att köpa större typ färdigrenoverat hus. Det gick inte så bra att hitta så bor nu i 1 1/2 plans villa från -73 (utan källare). Vi har bytt tak, kök, fönster på övervåningen och står i att snart byta ena badrummet. Taket bytte vi för 3 1/2 år sedan och fixade köket samtidigt. Vi har impregnerade spånskivor utan papp på taket. Ingen av firmorna vi tog offert av ville byta bort det helt eftersom det var i bra skick en firma ville lägga nån Gore-tex duk under läkten men det slutade med att vi bara bytte läkt och pannor. 125 000:- kostade det och då valde vi inte billigaste firman. Köket gjorde vi själva, Ikea kök. Det tog 2 veckor från att vi började bryta bort det gamla till att vi var helt klara helt utan förkunskaper om att montera kök, hade bara lite hjälp av våra pappor och en kompis som kaklade samt elektriker. Ca 75 000:- totalt inklusive färg, golv, vitvaror, ny elcentral och kabeldragning.
Fönstren är det som jag tycker är dyrast! Vi tog in firma att byta eftersom det var på övervåningen och byggställning behövdes. 6 fönster i standardmåttet för 64 000:- efter rot! Det var en överraskning att det blev så dyrt faktiskt. Vi har 9 fönster och 3 dörrar kvar att byta men det får vi lov att göra själva vartefter pga priset.

Badrummet vet jag som sagt inte än, men räknar med att det blir dyrt!

Barnen var för 3 1/2 år sedan 4 och 8, det funkade även om det var lite roddigt.

Tack för tipset om wi-fi termostat! Ska jag kika på. ☺️
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Jag frågar mig ofta VARFÖR när jag ser "slitet och renoveringsbehov". Om ni renoverar för barnens skull så tänk om. Barnen mår bättre utan ångor från nya plastmattor och färg och trivs bättre om de inte måste vara livrädda för att skada nya tapeterna. Vi bor i ett hus från 1920, som renoverades på 1970-talet. Tyvärr, eftersom man då rev bort originalinredningen i köket. Vi trivs bättre i ett hus med äldre inredning. Om den är sliten så kan ger ny målarfärg ge samma "kick" som ny inredning men till rn bråkdel av kostnaden. Yttertaket på vårt hus är aldrig bytt annat än ytskiktet, dvs lertegel ersatt med betongtegel 1970-talet. Pannorna var 40 år 2013 och borde alltså bytas enligt tumregeln, men eftersom de fortfarande var starka så lät vi de ligga och la istället pengarna för takbyte på att sätta upp solceller. På så sätt kommer solen inte åt pannorna och mesta vattnet rinner av på solcellerna och når inte pannorna. På så sätt förhindras deras åldrande. Och vi har inte haft några nettokostnader för köpt el sen 2013 (nätavgiften kvarstår tyvärr men är minimal under sommaren).
Det nyaste i vårt hus var badrummet som renoverats endast ca 5 år innan vi köpte det. Det var detta som gav oss problem, eftersom förra ägarna skulle vara "trendiga" och hade lagt klinker, trots att det är ett trähus. Vattenskada efter ett par år och säljare och byggfirma var "bundis" och tvingade via domstol oss att betala trots att det var byggfirmans ansvar.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
J
Det är mycket hobbypsykologer och olyckskorpar som vanligt. Ska man resonera som en del verkar göra är det ingen ide att köpa nåt alls. De som skiljer sig pga en renovering hade sannolikt skilt sig ändå, men kanske lite senare då. Säger en som skilt sig med men långt efter renoveringen :)
Summa summarum köp ett hus och ha roligt med både hus och familjen!
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
A Annika Markusbacka skrev:
Jag har hittat ett fint plåttak med någon beläggning på, Terra-något hette det! Jättefint! Men pannor är ju faktiskt också fint... Ja, vi får fundera. Bara hoppas att dom andra intresserade inte vill ha huset...
Oh, låter tufft! Hoppas det löser sig för er! Tänkte faktiskt slänga ihop en liknande lista just för att få lite översikt.

Och tack för din input! Det känns inte riktigt lika hopplöst längre!
Det finns även vågiga takskivor av fibercement eller av bitumen. Inte lika snyggt som takpannor men tar mindre tid att lägga.
Vad gäller plåttak så har vi grannar som lagt plåttak direkt ovanpå gammalt asbestcementtak som läckte. Det smattrar vid regn...

Hoppas ni får ert hus :)
 
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Det är mycket hobbypsykologer och olyckskorpar som vanligt. Ska man resonera som en del verkar göra är det ingen ide att köpa nåt alls. De som skiljer sig pga en renovering hade sannolikt skilt sig ändå, men kanske lite senare då. Säger en som skilt sig med men långt efter renoveringen :)
Summa summarum köp ett hus och ha roligt med både hus och familjen!
Det var väl inte bara angående skilsmässa men en ständig renovering tär på förhållandet.. Ett hus som jag relaterade till kostade 325 tusen mer i förhållande till prutmånen och då var det mesta gjort inklusive fjärrvärme samt inglasad uteplats etc. Då kunde de renovera tvättstugan som såg tråkig ut. För att sedan i lugn och ro anpassa huset efter deras önskemål.

Ska vi säga som köpte huset lite snabbt då vi inte fick ett hus i annat område. Vi fastnade för en bild och besiktade huset med ficklampor lånade av grannen. Mycket blev missat och vi jämförde inte ens med två andra hus i området som var något dyrare. Vi har nu bott där i snart 34 år. Men i deras fall låter det som det är mycket att göra med osäker vattenskada, ruttet garage etc. Så jag skulle inte ha hoppat på detta. Då huset har eftersatts under flera år.
 
Redigerat:
A Annika Markusbacka skrev:
Så, vi ska kika på ett hus från -77, det ligger ute för 725 000. Ett enplans med källare på 100+100 kvm. Säljarna har sagt att dom kan tänka sig att gå ner till 650. Men det är mycket att göra; taket är aldrig bytt, badrummet på huvudvåningen har vattenskador och måste göras om, fasaden är sliten och har växter på sig, dräneringen runt källasplanet är mer än 20 år gammal, finns fukt i uppreglade väggar i källaren (under badrummet på huvudvåningen), köket funkar, men måste nog göras om om några år då det är slitet, garaget måste rivas och göras ett nytt. Det har hyrts ut men stått tomt sen tidigt i somras.

Men det är en förbaskat trevlig planlösning, många flexibla rum, ett bra litet samhälle för barn att växa upp i, 45 minuter till Jönköping, 20 minuter till Nässjö. Ja, vi båda två gillar verkligen huset, men räds lite allt som måste göras. En del kan man ju göra själv, men tak, badrum och dräneringen är väl bra att leja bort.

Jag förstår ju att priset påverkas av annat än skicket på huset, men hur mycket kan man räkna med att detta kommer att kosta att fixa? Grovt räknat. Jag är väl inte jättesugen på att ge mer än max 600, men är det rimligt? Eller är 650 ett vettigt pris? Mäklaren hade sålt ett hus lite högre upp på samma område för ca 900, men det var i bättre skick.

Känner mig helt lost då det är första gången vi tittar på hus.
Du kan inte kräva att säljaren går ner någonting, lägg ett bud o hoppas att han eller hon tar det
 
Orkade tyvärr inte läsa allt.
Men:
1. Tyvärr speglar inte skicket på huset områdets värde.
2. Tyvärr tar sällan mäklare stor hänsyn till skick, de går mest på områdets pris (de vinner mest på det).
3. Att renovera kostar mer än man tror (även om man gör det själv)
4. De som renoverar "stort" är de som gör mesta förusterna, vilket är väldigt visset.
5. Även om du kan renovera själv, så "tjänar" du mest på att andra gjort grovjobbet (tyvärr)
6.. Anser att det mesta inom hus- och bostadrätts-köp är jäkligt visset. Mest pga av ovan.
7. Vill man maximera sin "vinst" låt andra renovera (du kommer ändå förlora de "billiga" objekten med mest renoveringsbehov).
8. Men sedan beror ju allt på: Hur länge ni vill bo där. Rätta huset, Rätta läget. Huset med stort H. Allt kan inte köpas för pengar.
9, Hittar man rätt och trivs, så är det ju mer värt än en "eventuell" vinst.
Tycker inte man skall räkna på vinst vid ett köp. Man lever bara en gång, och sedan är det bara en evig vila.
10. Marknaden är åt h...vte just nu. Men det har den på ett sätt har den atlitd varit det. Gillar man vad man ser, och verkligen inte blundar för kostnaderna. Så slå till....
11. Om man alltid hittar fel som kostar och tar med det i dagens prissättning, hittar man aldrig ett perfekt hus.

Det jag mest vill få fram är att vissa beräknar husets värde vid försäljning som om det vore nyskick, och vill att försäljningprset skall matcha ett nyckelfärdigt hus. Samtidigt som det finns den andra pendeln, som tycker att deras orenoverade sunk-skit är lika mycket värt som grannens underhållna hus/bostadsrätt som såldes någon månad innnan. Det är en svår och dyr marknad. En bil tappar garanterat i värde, såvida den inte blivit en veteran, Det gäller knappast hus, med få undantag.
Vad ett hus verkligen är värt är lättare att räkna på; renoveringsbehov och dess kostnader, än vad köparna är villiga att betala.
Visst kan ni se vissa som dragit en triss på ett specifikt hus/boende (grattis), men de är lika få som i verkliga triss-lotteriet, Köp det som känns rätt. Men ha samtidig reonveringskalkylerna på en sund nivå (allt behöver säkert inte göras just nu). Yes, det kommer att bli dyrare än ni tänkt.
Men är du för nitisk kommer ni aldrig hitta det "perfekta" boendet.
Vill du ha det får ni bygga nytt. Vilket skapar nya problerm.

// Kim
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Intressant att ingen sagt nåt om finansieringen (inte vad jag sett i alla fall)

Ts - har ni de pengar som behövs? Jag tror nämligen det kan bli svårt att låna de belopp det handlar om. Renoveringar drar snabbt iväg i pris även om nan gör allt själv och även om man inte river ut och gör om annat än badrummen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.