Vedbodar brukar ju vara bristfälligt ihopspikade saker, sneda och vinda som attan. Ganska anskrämliga och oftast placerade på det där mörka hörnet på tomten som inte syns.

Så har vi det nu, men det ska bli ändring på det.
Är det nån som har en bild, länk eller ritning till nån fin modell av vedbod?
 
Om det hade räckt hade jag väl näppeligen ställt frågan.

Däremot antyder ditt svar att kvalitets- och estetikådern på Tyresö kanske börjar sina. ;)
 
Börjar tro att de flesta bygger vedbodar skrangliga för att veden också skall torka och inte bara förvaras. ??? Fin var den men var den inte lite väl tät ?
 
jureit skrev:
En tom vedbod är en ful modell.
En full vedbod är en fin modell.
Räcker det inte så?
;D Så kan man ju se på saken. ;D

En bra vedbod är luftigt byggd så att veden torkar i den. Det är en hel del vatten som ska kunna ventileras bort. Man kan också trava en vedbod av ved. Jag har sett det på bild nånstans, men kommer inte ihåg var.

En vedbod kan väl också vara luftig utan att vara skranglig? Rejäl stomme och nån centimeter mellan brädorna i panelen.

Själv har jag en alldeles för liten vedbod, så där ligger bara trivselveden. Pannveden ligger i mycket luftiga travar på SJ-pallar utomhus. Framåt hösten lägger jag SJ-pallar ovanpå travarna och på det billig pressenning.
 
Vill man att veden ska torka snabbt utan att riskera mögel om svamp ska den helt ligga helt öppet, utsatt för både sol och vind. De runda vedstackarna som hänvisades till ovan, är perfekta eftersom de fördelar vinden på ett bra sätt, och gör att regnvattnet rinner av. Dessutom är det praktiskt att man inte behöver några ändstöd när man staplar veden. Problemet med att lagra veden öppet är dock att man helst ska flytta in den under tak innan höstregnen börjar vilket ger en massa extrajobb.

Vill man lagra veden under tak redan från början kanske man skulle kunna ha ett transparent tak i kombination med rejält luftiga väggar. I så fall ska man nog snegla åt uterumshållet.
 
Bra synpunkter.
jag har surfat runt lite och hittat en trevlig modell. Tyvärr går det ju åt en hel del fina löpmeter för att bygga skrället men det blir nog ett kul projekt.
Det där med transparent tak låter intressant, man får ju upp den uttorkande värmen på ett bra sätt med ett sånt.

Vad tror panelen om en sån här:
gleslada.jpg

Man kanske skulle lägga ett transparent tak på den?
Jaja, inte så snyggt men väldigt funktionellt..
 
KarlXII skrev:
Vad tror panelen om en sån här...
::) Häftigt, bygg ett sådant, så kommer alla att minnas dig. ;)
 
Lite låg dörr kanske. Kan bli jobbigt att krypa in efter veden.

...eller är perspektivet fel, pannorna i skala 2:1 och handtaget på hopphöjd? Då behöver du en trappa.
 
Immobil skrev:
::) Häftigt, bygg ett sådant, så kommer alla att minnas dig. ;)
Vad menar du, jag fattar inte galoppen...?


Framerate, det är själva byggmetoden och stuket, inte storleken. Självklart ska det vara ståhöjd.
 
KarlXII skrev:
Man kanske skulle lägga ett transparent tak på den?
Jaja, inte så snyggt men väldigt funktionellt..
Varför inte svart TRP20 med glas ovanpå. Sen har du en solcellsdriven fläkt som suger in luft utifrån, förbi plåten så den värms och sedan vidare in i vedboden. (Ungefär som en sån där luftsolfångare som har varit uppe i nån diskussion tidigare.) Inte heller snyggt, men troligen ännu bättre ur vedtorkningssynpunkt. Det är ju hur fort veden torkar och hur mycket ved man har som räknas. ;)
 
Vedförråd är nog inte så snyggt så min lösning blir att kombinera det med ett plank. (huset får på detta sätt en inbyggt innergård)
Planket blir 7 meter långt och 2,4 meter högt.
Panelen är 45*22, 45*45 och 45*70. Jag blandar dessa lite hipp som happ och har en luftspalt på 30 mellan.
På baksidan av planket bygger jag ett tegeltak som skall vara 1,5 meter, 45 graders lutning.

För att veden inte skall bli blöt underifrån blir det kullersten i botten och en rad med betongsten i gräset utanför för att kunna köra skott kärran.

Sidorna kommar ha panel. Dessutom kommer 2 meter vara inbyggt så att skottkärra och alla trädgårdredskap kan hängas där inne.

Så de enda som kommer se min ved är grannarna 50 meter bort. Men det är deras eget fel då planket är till för att dölja deras fula plastväxthus.
 
Sveno: Jag har faktiskt funderat på en liknande lösning som du nämner men inte för tork av veden, den torkar ändå bra utan för energins skull.
Mer info i denna länk: http://www.kommun.vilhelmina.com/energirad/luftsol.pdf

På detta sätt skulle jag kunna få gratis varmvatten på sommrarna, men då det enbart ger en besparing på 2000 kr per sommar och jag helst vill se en payoff period på 5 år så måste jag hitta ok begagnat material.
 
Låter kanske knasigt, men man ska inte leda in värme i vedboden om man inte har isolerat tak, för då kan man få kondens på insidan när temperaturen sjunker. (Speciellt om man har plåttak och även om det är välventilerat.)



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.