Köpa nytt?

  • Ja

    4 Röster 10,0%
  • Nej..

    36 Röster 90,0%
  • Antal röster
    40
electroluxaren skrev:
Njae
Om din lufkonditionering flyttar ut värmen från din kyl ur huset med en seer faktor av 4 så drar din kyl 25% jämfört utan värmepump.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag menar tre saker.
1. Det finns bättre sätt att spara energi än att byta ut fungerande kylskåp som bara är drygt 10 år gamla.
2. Om man skall jämföra elförbrukning i olika scenarion bör man inte jämföra udda extremfall.
3. Om man vill jämföra udda extremfall så finns just fallet att kylskåpet står i ett luftkonditionerat utrymme. Om man i detta fall ersätter ett kylskåp med ett nytt som drar mindre energi så kommer energibesparingen att bli större än vad som motsvarar skillnaden i förbrukning mellan kylskåpen.

Är det något av detta som du inte håller med om?
 
Vill du spara energi och vara miljövänlig så kan då försöka spara den energin som går åt att tillverka och distribuera en ny kyl/frys och ta hand om den gamla. Dit går mycket energi.
Vill du spara pengar kan du spara de som går åt för att köpa en ny kyl/frys.

Så enkelt är det.
 
  • Gilla
Kilwa och 3 till
  • Laddar…
Självklart ska man inte använda extremfallen i sina beräkningar. Det sa, och menade jag inte!
Däremot är extremfall ofta bra tankehjälpmedel för att förstå samband och var på skalan mellan dessa ytterligheter man befinner sig.
 
A
A Avemo skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag menar tre saker.
1. Det finns bättre sätt att spara energi än att byta ut fungerande kylskåp som bara är drygt 10 år gamla.
2. Om man skall jämföra elförbrukning i olika scenarion bör man inte jämföra udda extremfall.
3. Om man vill jämföra udda extremfall så finns just fallet att kylskåpet står i ett luftkonditionerat utrymme. Om man i detta fall ersätter ett kylskåp med ett nytt som drar mindre energi så kommer energibesparingen att bli större än vad som motsvarar skillnaden i förbrukning mellan kylskåpen.

Är det något av detta som du inte håller med om?
Jag förstår inte vad du svarat på?
 
electroluxaren skrev:
Jag förstår inte vad du svarat på?
Du besvarade mitt inlägg med följande mening som jag inte förstår:
electroluxaren skrev:
Om din lufkonditionering flyttar ut värmen från din kyl ur huset med en seer faktor av 4 så drar din kyl 25% jämfört utan värmepump.
Jag förtydligade vad jag menade med mitt inlägg och undrar dels om du kan förtydliga ditt tidigare svar och dels om du ser ett problem med någon av mina tre slutsatser.
 
F
Vårt kylskåp och frysbox är från 80-talet och fungerar fortfarande... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.