När solen gassar för fullt på dagarna är det ju inte utan att man hamnar i solenergitankar...

Men hur är det med lönsamheten för en vanlig småslabbare som jag? Har inte studerat säskillt noga, men hittade i allafall ett paket på Boröpannans hemsida. Borö solpaket 2
http://www.boroe.com/produkter/prod_beskrivning.asp?id=spk2

Detta paket + en pelletspanna exvis, Thermia bionet á 36000:- kommer att kosta ca 78500:- + installation mm...
Acktanken är ju inte särskillt dyr, så frågan är ju om de nästan 40000:- för soldelen någonsin kommer att få ses igen? Har inte full koll på energiåtgången för varmvatten, men jag bränner av ca 3 liter olja /dygn i min nuvarande hyffsat moderna panna. Det borde röra sig om ca 20 - 22  kWh /dygn med tanke på den sämre verkningsgraden under sommarhalvåret. Men nånstans på forumet ryktas det om ca 8 kWh /dygn för varmvatten beredning vid eldrift, och det är väl kanske i såfall det man ska utgå ifrån, eftersom det troligtvis blir alternativet för varmvattenberedning sommartid i den nya installationen.
Lite grovt räknat utifrån dessa siffror verkar solfångarna inte vara insparade på över 20 år...

Hur miljötänkande man än vill vara så är det ju trots allt priset som avgör för mig i sista ändan...
Någon som vet bättre och har erfarenheter att dela med sig? Berätta!!!!
 
Funderar också kring solvärme.

Kanske soldelen kostar kring 30000 om man räknar med att få bidrag med 7500 kr. Ränta på det blir idagsläget 900kr. Räknar man med 20 års livslängd blir det avskrivning på 1500. Alltså 2400kr totalt per år i driftskostnad.

Rent ekonomiskt så går det nog precis runt, men det känns som att det skulle va en bra investering för miljön. Dessutom känns den rätt risk- och problemfri.

 
De ska nog va för miljön då eller om man inte bryr sej om kostnaden o gillar prylar.. ::)

Har för mej att 2 vuxna o 2 barn (norm familj) har en vv förbukning på ca 5000 kWh/år.. Så för 6 mån 2500 kWh..

Jag hörde mej för i våras om solfångare o 4 st lesol 5, plattvvx, rör, isolering ja allt utom acktank (har den redan) o exkl montering.. De skulle gå på 32-33 000:- inkl solbidrag :surprised: monteringen om man ville ha de 12-15 000:-..
Jag köpte acktanksstyrning för 385:- istället o första månaden har jag haft ett snitt på 3,5 kg pellets/dygn..
Då körde jag lite värme i början på juni innan värmen kom..
Kostnaden för pellets har varit ca 5:-/Dygn.. ;D
Bännaren går 1,5 tim var 36:e timme..
El förbrukningen har varit 7 kWh/dygn under denna månad.. Hade jag haft en väl isolerad ack så skulle de gått under 2 kg pellets/dygn..
Så för mej med nuvarande pellets pris så skulle det ta 25-30 år att tjäna in solfångare.. Då har jag inte räknat med nån ränta.. Så lönsamheten är nog väldigt tveksam.. ::)

Kollade i helgen hos farsan hur mycket el de gick där under ett dygn då de va 6 personer som duschade..
De gick 19,3 kWh o han har elberedare..
 
jureit skrev:
Funderar på att börja tvätta bilen med varmvatten.  ;D

He he.. tja eller vattna blommorna kanske? fylla poolen?

dock ingen bra idé med bilen.. Varmt vatten kan lösa upp det "rost skyddande" medlet som dom använder på bilarna i dag..

Men rent blir det jue.. :D ;)
 
jag tycker att ni räknar på fel sätt: dels räknar ni in i soldelen investerings kosnaden o gämför det med en ren energi pris .
jag bränner av ca 3 liter olja /dygn i min nuvarande hyffsat moderna panna
då kan man jämföra med en solanlägnigens drift är ca 1.6 öre /dygn alltså d som kostar dig idag att värma för 30 spänn får du för 1.6 öre om man satsar på sol.
 
ByggareBob99 skrev:
Jag tycker att ni räknar på fel sätt!
Jag eldar olja nu ja, men att skaffa en oljepanna enbart för varmvattenberedning i mitt nya hus har jag ju inte planerat! Det var därför jag jämförde med elberedaren, som är det mest troliga alternativet att värma varmvatten om pelletspannan inte kan brinna tillfredställande under sommaren...
 
ByggareBob99 skrev:
då kan man jämföra med en solanlägnigens drift är ca 1.6 öre /dygn alltså d som kostar dig idag att värma för 30 spänn får du för 1.6 öre om man satsar på sol.
Nja 1,6 öre vet ja inte om jag håller med om.. ::)
Tycks ha sett att Roli hade drygt 1 kWh/dygn på solfångar pumpen.. Pumpen hans va på 110 W o att den gick ca 10 tim/dag..
Men de ä klart om man får köpa el för 1,6 öre/kWh så skulle jag nog köra på el.. ;D
 
Besparing eller ej... ja vad skall man säga tycka....

Det kostar en hel del att montera men sedan har man varmvatten så att det räcker och blir över nu på sommaren.

Förra sommaren körde jag elpatronen i min acktank och den förbrukade cirka 8-9 kWh per dygn (som johansjostrand skrev ovan) och då hade jag övre delen på tanken (mellan 200-300 l) uppvärmd till 50 grader.

Nu går det 110 W/h som cirkulationspumpen går samt 2,5*24=60 W per dygn för reglersystemet.
Brukar bli omkring 1 kWh per dygn och då har jag haft hela tanken uppvärmd till över 90 grader de senaste 3 veckorna.
1800 liter vatten uppvärmt till över 90 grader då kan man duscha en bra stund innan värmen tar slut.
 
Enligt stem så ska/kan man inte räkna med mer än 2500 kWh besparing för vv/år.. För ska man ha större/fler paneler för att de även ska ge värme under den kallare halvan av året så stiger investeringen oxå..

Så för egen del så valde jag att byta till ny 3 glas fönster (Tiivi trä/aluminium) 7 fönster o 1 helglasad altandörr detta blev iof 10 000:- dyrare än solfångare.. ;)
Så nu får man se om det blir nån besparing el om det bara är comforten som blir bättre..
Det blev då tyst inne så nu slipper man höra lastbilarna som kör på E4:an 150 meter från kåken... ;D
 
tyvär missar ni poängen i min inlägg ,att om man pratar om solvärme så oftast jämför man mot rådande energi priser mot en investerings kostnad. en sån uträkning håller ej i min mening, man skall räkna in hela värmesystemet, sen skall man göra en gemförelse .
 
I de kalkyler jag gjort på detta ämne vid nyproduktion har jag kommit fram till att det är ett nollsummespel på 15-20 år. Om inget underhåll behövs överhuvudtaget. Och det känns osannolikt i mina ögon. De senaste markvärmepumparna har dessutom bättre verkningsgrad än tidigare och det borde ge solvärmen ännu mindre konkurrensmöjligheter rent ekonomiskt. Sen är ju miljövinsten en helt annan sak.....
 
Det är ju ganska osannolikt att el priset inte kommer stiga oxå. Tog du med det i kalkylen?
 
Andreas_Hansson skrev:
Det är ju ganska osannolikt att el priset inte kommer stiga oxå. Tog du med det i kalkylen?
Tror du Andreas är minst beroende av el priset o har billigaste uppvärmningen i längden.. Om du har billig ved förstås..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.