Att döma av bilderna är antagligen öppningen till eldstan för stor. Det är lite svårt att se på bilden om den övre luckan är en rosettventil eller en likadan lucka som de på nedre sidorna. Om det är en rosettventil ska den i vart fall vara stängd vid eldning. För att felsöka problemet kan du öppna först den övre luckan och täcka för brännkammaren med något så att bara luft kommer in genom luckan. Sätt en tändare vid luckan utan att lågan går in i öppningen eller nuddar vid kanterna, detta för att inte tända eld på eventuell tjära, och se om lågan står inåt. Du kan se på lågan om draget är bra, dåligt, medel osv. Stäng sedan luckan och gör likadant med luckorna på sidorna, en åt gången. Står lågan från tändaren inåt även där så stoppa in huvudet i eldstaden och lys uppåt med en ficklampa e.d. för att se om det har trillat ner någon sten som ligger i vägen. Om så inte är fallet så och draget är bra i de övriga luckorna så är problemet nästan till hundra procent att öppningen till eldstaden är för stor. Det enda sättet av avhjälpa detta är att minska arean på öppningen, förslagsvis med luckor med luftintag, eller eventuellt att montera en rökgasfläkt. Om det lågan på tändaren inte står inåt så är något i vägen och du bör i så fall ringa sotaren.
 
Redigerat:
C
B Blackfield skrev:
Att döma av bilderna är antagligen öppningen till eldstan för stor.
Å andra sidan brukar spisar som tenderar att ryka in vara helt svarta i överkant av öppningen, och det finns inga sådana tecken på bilden. Men spisen kan så klart vara ommålad eller så har man undvikit att elda i den.
 
C cpalm skrev:
Å andra sidan brukar spisar som tenderar att ryka in vara helt svarta i överkant av öppningen, och det finns inga sådana tecken på bilden. Men spisen kan så klart vara ommålad eller så har man undvikit att elda i den.
Som av en händelse så hade du ett svar där cpalm!
När vi tog över huset så var spisen svart på framsidan, vi har målat den och sen har vi inte eldat direkt mycket pga att det just ryker in.
Och som sagt, när jag gjorde arean mindre på öppningen med en plåt så upplevde jag att det blev bättre... men inte helt bra.
 
A AndreasWahlgren skrev:
Som av en händelse så hade du ett svar där cpalm!
När vi tog över huset så var spisen svart på framsidan, vi har målat den och sen har vi inte eldat direkt mycket pga att det just ryker in.
Och som sagt, när jag gjorde arean mindre på öppningen med en plåt så upplevde jag att det blev bättre... men inte helt bra.
Hur hög är skorsten och hur stor area är det på rökkanalen ?
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Hur hög är skorsten och hur stor area är det på rökkanalen ?
Har faktiskt inget bra svar på den frågan, huset är ganska litet så den är inte speciellt hög. Ska se om jag kan mäta arean på kanalen.
 
Har nu läst igenom tråden med friska ögon. Tror precis som många andra att problemet är den stora eldstadsöppningen. Mig veterligt är alla rörspisar & kakelugnar försedda med eldstadsluckor. Eller åtminstone ska vara det om de ska fungera som tänkt. Utan dragbegränsande luckor så bör det vara en mkt stor risk att elda sönder (spränga/spräcka) spisen.

Om man jämför arean på "startkanalen" (diam 70-80 mm) med en vanlig halvstens skorstenskanal så är startkanalens area bara ca 1/5-del av skorstenspipans. Tar man det tillsammans med en kall spis och en mkt stor eldstadsöppning så känns det rimligt att det ryker in.

Gissar att en plåt som täcker sisådär 2/3-delar av öppningen ska till för att minska inrykningen. Nederdelen av plåten kan med fördel ha en 1-3 cm bred kant vikt inåt för att styra luftdrag/virvlar inåt. Lite opraktiskt såklart, men mest för att testa vad som ska till.

Kan det vara så att även denna spis haft luckor som försvunnit under historiens gång?
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Har nu läst igenom tråden med friska ögon. Tror precis som många andra att problemet är den stora eldstadsöppningen. Mig veterligt är alla rörspisar & kakelugnar försedda med eldstadsluckor. Eller åtminstone ska vara det om de ska fungera som tänkt. Utan dragbegränsande luckor så bör det vara en mkt stor risk att elda sönder (spränga/spräcka) spisen.

Om man jämför arean på "startkanalen" (diam 70-80 mm) med en vanlig halvstens skorstenskanal så är startkanalens area bara ca 1/5-del av skorstenspipans. Tar man det tillsammans med en kall spis och en mkt stor eldstadsöppning så känns det rimligt att det ryker in.

Gissar att en plåt som täcker sisådär 2/3-delar av öppningen ska till för att minska inrykningen. Nederdelen av plåten kan med fördel ha en 1-3 cm bred kant vikt inåt för att styra luftdrag/virvlar inåt. Lite opraktiskt såklart, men mest för att testa vad som ska till.

Kan det vara så att även denna spis haft luckor som försvunnit under historiens gång?
Tack för bra svar Oldboy!
Jag vet faktiskt inte om det varit luckor på denna spis? Dock har vi en i ett annat rum som har mindre öppning och dubbla luckor. Denna är nästa projekt eftersom den är igenmurad i eldstaden av någon anledning som jag tänkt ta reda på.
Kanske är så att man ska ta kontakt med en smed eller försöka göra egna luckor till denna?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Har nu läst igenom tråden med friska ögon. Tror precis som många andra att problemet är den stora eldstadsöppningen. Mig veterligt är alla rörspisar & kakelugnar försedda med eldstadsluckor. Eller åtminstone ska vara det om de ska fungera som tänkt. Utan dragbegränsande luckor så bör det vara en mkt stor risk att elda sönder (spränga/spräcka) spisen.

Om man jämför arean på "startkanalen" (diam 70-80 mm) med en vanlig halvstens skorstenskanal så är startkanalens area bara ca 1/5-del av skorstenspipans. Tar man det tillsammans med en kall spis och en mkt stor eldstadsöppning så känns det rimligt att det ryker in.

Gissar att en plåt som täcker sisådär 2/3-delar av öppningen ska till för att minska inrykningen. Nederdelen av plåten kan med fördel ha en 1-3 cm bred kant vikt inåt för att styra luftdrag/virvlar inåt. Lite opraktiskt såklart, men mest för att testa vad som ska till.

Kan det vara så att även denna spis haft luckor som försvunnit under historiens gång?
Är också på detta spår, därför jag undrade hur lång skorstenen var och hur stor area, dock så är detta en fattigmanskakelugn och dom murades nästen till alla utan luckor, men skulle starkt rekommendera det för att minska problemet
 
Redigerat:
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Är också på detta spår, därför jag undrade hur lång skorstenen var och hur stor area, dock så är detta en fattigmanskakelugn och dom murades nästen till 100% utan luckor, men skulle starkt rekommendera det för att minska problemet
Det är så alltså? Att de murades utan luckor från början?
 
Förr i tiden stod den öppna spisen, med stor eldstadsöppning, för både värme, matlagning och ljus.
Rörspisar kallades ibland för fattigmans kakelugn som nämnts. De byggdes i enklare miljöer, och sannolikt var behovet av ljus mm fortfarande starkt. Därav kanske att man inte ville ha luckor, men ändå få bättre värme och värmeekonomi, (jämfört med en vanlig öppen spis).
Men klassiska luckor är nog att rekommendera. Ljuset från elden är inte lika kritiskt idag som förut.
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
[länk]
Bra länk! Ska skicka in o be om offert... förmodligen dyrt va?
 
C
Oldboy Oldboy skrev:
De byggdes i enklare miljöer, och sannolikt var behovet av ljus mm fortfarande starkt. Därav kanske att man inte ville ha luckor, men ändå få bättre värme och värmeekonomi, (jämfört med en vanlig öppen spis).
Lite off-topic, men jag kan intyga att rörspisar av TS typ förekommer även i mycket exklusiva miljöer, då lite mer ornamenterade förstås. På samma sätt som det var fattigmans kakelugn var det också en hightech-variant av öppen spis. Jag tror inte TS spis i första hand är avsedd för uppvärmning, utan för att skapa en mysfaktor i t.ex. en salong, därav den stora eldstaden och avsaknaden av luckor.
 
C cpalm skrev:
Lite off-topic, men jag kan intyga att rörspisar av TS typ förekommer även i mycket exklusiva miljöer, då lite mer ornamenterade förstås. På samma sätt som det var fattigmans kakelugn var det också en hightech-variant av öppen spis. Jag tror inte TS spis i första hand är avsedd för uppvärmning, utan för att skapa en mysfaktor i t.ex. en salong, därav den stora eldstaden och avsaknaden av luckor.
Oavsett mysfaktor eller inte så ska ju muraren anpassa skorsten till eldstad eller tvärtom kan man ju tycka
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag tror att jag skulle tillverka luckor och sätta in om den vore min.
Fast i grunden tror jag att du antingen har fel eldningsteknik eller så har någon klåfingrig typ murat om någonting fel eller så har någon sotat slarvigt.

Hur grov är skorstenskanalen?
Gamla skorstenar hade ofta tvåstens kanal.

Här i Österbotten är det mycket vanligt med öppna spisar som har cirkulationskanaler som en rörspis. De var populära i bondgårdar från mitten av 1800-talet och ända in på 1920-talet. Lampolja var dyr att köpa så man behövde ljuset från öppna spisen men man ville minska vedåtgången och få ut mer värme jämfört med den gamla sortens öppna spisar som bara hade en rak kanal rätt upp.

En sådan öppen spis har två spjäll. Ett spjäll i kanalen rakt ut och ett spjäll i cirkulationskanalerna.
Då man gör upp eld skall båda spjällen vara helt öppna. Då elden har brunnit en stund och skorstenen börjar bli litet småvarm börjar man försiktigt skjuta för spjället i kanalen rakt ut. Varefter muren värms och draget förbättras skjuter man spjället allt mer. Då tvingas en del av röken genom cirkulationskanalerna medan en del går rakt ut.
Varje spis är en individ som man måste lära sig att ställa in men då man har lärt sig kosten ger de mycket mer värme än den gamla sortens (och den nya sortens) öppna spisar utan att ryka in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.