Hej,

I ett tidigare hus hade vi en induktionshäll från Siemens som liknar den i bilden under. Jag var generellt nöjd med funktionen men inte på placering/funktion av kontrollerna. eu611beb2e_4.jpg

När dom blev blött eller har fått lite olja på dom, den slutade fungera och började pippa tills man torka bort het vatten (kan vara kokande pasta vatten tex.). Vilken pain in the ass.

Jag har googlat mig nästan blind att letar efter ett induktionshäll som styrs av "gammalmodig" knoppar. Eller har placering av kontrollerna på ett vettig sätt.

Har nån här erfarenhet av en knopp-kontrollerad induktionshäll eller en med bra kontrolplacering som minskar/eliminera såna problem som uppstå?

Tack :)
 
BirgitS
Det finns hällar med vred: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s394412426
Däremot kräver det mycket jobb att hålla vred som är placerade i hällytan rena.

Det är för övrigt bra att placera pastakastrullen och annat som brukar koka över på någon av de innersta plattorna.
 
  • Gilla
Apple68
  • Laddar…
Ni har rätt om renhet. Jag är gammal nog att kommer ihåg äldre spis modeller.

Tack! Jag vet inte hur jag har missat dom här. En bra ledtråd. :D
 
Redigerat:
Måste det vara häll eller kan det vara fristående spis med induktion?
 
J jarviklas skrev:
Måste det vara häll eller kan det vara fristående spis med induktion?
Helst bara en inbyggd häll för min del. Men för dom som har en intresse i en annan lösning vg posta här. (y)
 
Redigerat:
Vi har en induktionsspis från elektro helios med analoga vred. (verkar ha utgått) fantastiskt med vreden, men tyvärr har den kontroller för timer och boostfunktion på hällen, så man får se till att hålla det torrt där annars stänger den av hela spisen.
 
Om man är villig att betala stora pengar så ar Gaggenau och en del andra "lösa" vred som monteras i panelen under hällen.
Mindre dyrt men inte billigt är NEFFs lösning med en magnetisk puck på hällen som åminstone reglerar effekt.

Vill själv också ha vred och önskar det fanns fler varianter med lösa vred man monterar i panelen.
 
N Nizztos skrev:
Mindre dyrt men inte billigt är NEFFs lösning med en magnetisk puck på hällen som åminstone reglerar effekt.
Ja, jag såg också Neffs lösning. Kanske ska ta en sväng förbi en återförsäljare.
 
Jag har en smeg och en witt fristående spisar med induktion som båda har analoga vred på fronten, inget som stör på häll-sidan. Väldigt praktiskt.
 
  • Gilla
Apple68
  • Laddar…
J jarviklas skrev:
Jag har en smeg och en witt fristående spisar med induktion som båda har analoga vred på fronten, inget som stör på häll-sidan. Väldigt praktiskt.
Varför två olika?

Men viktigast, låter de mycket? Jag tänker nog mest på kylning av ugnen efter avstängning. Vi har en Electroluxspis med induktionshäll som bestämt sig för att vandra in i livet efter detta. Den fläkten går ganska exakt "en måltid" efter att ugnen stängts av... sådär kul när vi äter i köket...
Den har traditionella vred och det vill vi helst ha i framtiden också. (För övrigt är jag såld på Smegs design, men inte riktigt på priset...)

Så kom igen nu forumet, tips på tysta, bra spisar med induktionshäll och gärna traditionella vred tack!
 
R Rickie skrev:
Jag skaffade denna i samband med köksrenoveringen.

Magnetisk vred, och underbart snygg i mitt tycke

[länk]
Snygg! Tyvärr måste jag ha en spis med häll... :-/
 
P pappaM skrev:
Snygg! Tyvärr måste jag ha en spis med häll... :-/
Ok, min miss .Sorry
 
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
P pappaM skrev:
Varför två olika?

Men viktigast, låter de mycket? Jag tänker nog mest på kylning av ugnen efter avstängning. Vi har en Electroluxspis med induktionshäll som bestämt sig för att vandra in i livet efter detta. Den fläkten går ganska exakt "en måltid" efter att ugnen stängts av... sådär kul när vi äter i köket...
Den har traditionella vred och det vill vi helst ha i framtiden också. (För övrigt är jag såld på Smegs design, men inte riktigt på priset...)

Så kom igen nu forumet, tips på tysta, bra spisar med induktionshäll och gärna traditionella vred tack!
Jo jag har två olika för att jag har två kök. Tvåfamiljshus men använder hela just nu. För mig är det viktigaste att spisen är den stilen jag vill ha estetiskt (förutom att den fungerar och har induktion/är snabb). Witt har jag aldrig testat eftersom vi inte hyr ut än. Smeg har jag haft länge o det är dess enda stora nackdel, att fläkten låter högt en stund efter ugnen stängts av alltså när man äter. Inget som stör mig personligen men förstår absolut att det är en deal breaker för vissa. Har själv lagt stor mängd tid (ca 1 år) energi o pengar på att byta ut nyköpt/nyinstallerat värmesystem (luft vatten värmepump) mot bergvärme pga buller från den.
 
Redigerat:
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
Så blev det en Siemens (med touchkontroller trots allt).

Jämfört med Electrolux induktionsspis är det en dröm!
Den är tyst!

Fläkten kanske går 60 sekunder när ugnen är 225 grader. E-lux som sagt en hel måltid... dessutom är den avsevärt tystare när den går jämfört med vår gamla.

Dessutom är funktioner som barnspärr till luckan mycket mer användarvänliga och robusta än E-lux. (Samma koncept idag som på vår gamla och det var inte bra.)

Så, hade vi sluppit Touch hade den fått 10/10. Nu blir det bara 9/10.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.