Hej.

Jag sitter och skissar på ett uterum, är nästintill helt färdig med hur jag ska ha det, men det är 2 frågor jag är lite tveksam kring.

1. Jag kommer ha cellplast i golvet, reglarna är cirka 30-40 ovanför mark, ska jag ha någon plast/vindduk/vibdpapp och i vilken ordning isåfall?

2. Det behöver vara lite stående lockpanel ovanför skjutdörrar/fönster, hur gör man med kanalplasten, drar den över panelen? Eller räcker det med att vindskiveplåten täcker ovanför panelen? Det kommer vara cellplast i väggarna med, där det är panel. Eller hur ska man göra?

Det kommer inte vara värme på året runt.

Tack på förhand
 
1. du bör ha vindskydd undertill. Jag satte trossbottenskiva i botten för att vara säker på att ingen mus kommer in den vägen.

2. Inte helt med på hur du menar men det är väll bara att dra upp panelen i linje med stommen och sedan kanalplast ovanpå allt. Du har väll ett takutsprång på kanalplasten gissar jag?
 
A Arne999 skrev:
1. du bör ha vindskydd undertill. Jag satte trossbottenskiva i botten för att vara säker på att ingen mus kommer in den vägen.

2. Inte helt med på hur du menar men det är väll bara att dra upp panelen i linje med stommen och sedan kanalplast ovanpå allt. Du har väll ett takutsprång på kanalplasten gissar jag?

Då räcker det inte med vindskydd, utan trossbottenskiva eller masonit är att rekommendera?

Jag ville ju helst inte ha något takutsprång, utan jag vill att panelen går i linje, eller utanför kanalplasten/takregeln
 
det räcker väll rent teoretiskt med en vindskyddande papp men av vad ja hört så gillar möss cellplast och det känns lite mer hållbart med trossbottenskiva.


Ok, men om du väljer att använda standardprylarna man får med när man köper kanalplasten så måste nog panelen gå upp under kanalplasten som då går att linjera om detta ändbeslag går nedanför panelen så inget vatten kan komma in där
 
Okej, då kör jag nog på någon skiv i botten.

Kan man linjera panelen med yttre takregeln? Dvs sätta någon spikregel i underkant av takregeln? Eller ser det konstigt ut?
 
Hur saker ser ut ska ja inte yttra mig om :) Det viktiga är ju att vatten inte kan komma in och om du sätter panelen i linje med yttre balken så kommer ju regnvatten som rinner längs sidan på denna gå in i skarven mellan regel och panel.

Jag hade nog i så fall satt panel upp till yttre takbalkens undersida
 
Det var ett alternativ med, nackdelen är att det försvinner 44mm isolering. Hur långt brukar man göra takutsprånget?
 
Det är väll helt en smaksak men jag har iaf 25-30cm.
Är det så viktigt med isolering? Du har ju max 40mm i kanalplasten och det är ju ingen vita att försöka få mer i den lilla kilen som är vägg?

Själv har jag limträbalkar ovan glaspartierna för att "täcka" kilen ovan glasen och 40mm kanalplast. Det är inga problem att hålla värmen. Mitt uterum är 3.6x7m vår höst+ glas.

220 glas på 2 sidor och ett brutet hörn. Jag värmer lätt upp detta med ett par 2kW element eller om det är bråttom (typ kaffet är färdigbryggt) så drar ja på en 9kW byggfläkt i 5-10 minuter för att snabbt få upp värmen :)
 
Okej, hur mkt isolering har du i golvet?

Jag tror att den bästa lösningen blir att sätta panelen under yttre takbalk. Får cellplasten ligga mot kanalplasten (väggen)? Eller bör man inte isolera ända upp?
 
Jag har 14cm cellplast.

Om cellplast bör ha kontakt med kanalplasten eller ej vet jag icke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.