Stickan56
ylven ylven skrev:
Köp inte rucklet, inte när ni har småbarn och inte när inte båda verkligen gillar att renovera!
Direktverkande el kostar mycket att bygga bort och är dyrt att driva. Förutom alla andra fel på huset. Det där på tallgatan verkade prisvärt i jämförelse.
Om du kallar detta för ruckel då har du inte sett mycket.

Stickan
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad kostar en likvärdig tomt i området, lägg ett bud motsvarande värdet på marken.

Om det är köparens marknad (vet ej hur det är där) så kommer alla bud åtminstone beaktas.
 
Har tittat på vad jag tror var huset nu.. kändes som att alla parametrarna stämde!

Det fanns ett stort renoveringsbehov där ja.. tyckte en del saker kändes förvirrande tex som att det var luft/vatten men det fanns åtminstone 3 rum med elradiatorer? Och ett par rum helt utan radiatorer men som man kunde urskilja av skicket knappast hade golvvärme heller.

Alla rum såg ut att behöva ses över, såg allmänt slitet ut. Utöver det nämner du att taket behöver läggas om (bara för att anticimex bedömer att ett tak har 20 års livslängd så måste det inte läggas om) men det är ändå en hel del pengar att pumpa ut! Planlösningen kan jag själv i ärlighetens namn inte riktigt förstå vad det var för speciellt med? :)

Hade jag varit ni så hade jag letat efter ett snarlikt hus för 2-300' mer i ett avsevärt mkt bättre skick!
 
  • Gilla
Annika Markusbacka och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja nu har kikat lite på annonsen på det hus jag förmodar att det gäller.
Och inte verkar det speciellt ruckligt, i mina trakter skulle det vara ett fantastiskt lågt pris det där.

Men finns det saker som måste göras så finns det, det kommer man inte ifrån.
* Dränering, ja den kanske måste göras om nu/snart. Men det är inte säkert, jag tyckte huset verkade ligga lite högre än omgivningen, det är gynnsamt för detta. Man börjar lämpligtvis med en undersökning av det hela.
* Taket, samma sak där, det verkar inte vara alarmerande på bilderna i alla fall, efter en undersökning av skicket kan man kanske låta det leva 5-10 år till.
* Köket, vad är det för fel? Annat än att det inte känns så modernt?
*Har badrummet vattenskador finns det ingen genväg, måste göras om.
* Fasaden, svårt att se på bilderna. Ser ju inte så tokigt ut, men röta och sånt syns ju inte utanpå färgen. Är det en hel del som är rötskadat så är det ett lite större ingrepp att göra sen, men då är det å andra sidan ingen akut brådska heller, spelar ju liksom ingen större roll om 1/4 eller 1/2 av en bräda har fått röta, man byter ju hela ändå.
* Garaget, ja det ser ut som en sorglig historia. Kanske inte behöver rivas (försök undvika för att slippa bygglovscirkusen och alla kostnader för papper), men ganska troligt ett rätt omfattande jobb att få till.

Jaja, ett inte helt omöjligt hus, låg det inom 5-6 mil från Uppsala skulle det vara sålt på några minuter för det priset.
Jag tror inte precis alla saker som räknats upp måste åtgärdas, inte de närmaste åren i alla fall.
Om ni köper det, börja med att noga undersöka taken, både hus och garage, och se till att det är tätt, oavsett om det blir lite tillfälligt fix eller en riktig åtgärd.
Rensa bort växtlighet nära väggarna.
Kontrollera status på dränering och fukt i källarväggar, fixa om det behövs.
Sen kan man ta det lite lugnare med resten.
 
  • Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men med det sagt om just det där huset så ...

Kan jag ju konstatera att hus i det området inte ligger speciellt högt i pris.
Och ifall ni köper det och sen lejer bort det mesta så kommer det säkert springa iväg drygt en halvmiljon till.
(Och jag tipsar om att inte tro så väldigt mycket på hjälpsamhet ifrån vänner och släktingar, intresset brukar svalna ganska snabbt, ibland direkt efter orden "Hör bara av er sen, självklart kommer jag och hjälper till!" har yttrats, det kan många vittna om)
Gör ni extremt mycket själv, och är om och kring er att hitta billiga material och lösningar osv så kanske det stoppar med typ 2-300' samt drygt 500 egna arbetstimmar.

Då har ni fortfarande ett dåligt isolerat hus med direktverkande elvärme till stor del.

Jag anser nog att det där huset som slurrpe99 länkade till verkar vara ett bättre köp.

Men det kan ju kanske utnyttjas just nu till pruta på det första ni funderade på.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Ettt badrum kommer att kosta 150-200.000. Tak 175-225.000 och kök minst 200.000. Dränering 200.000.
Priser om man köper allt inkl ROT och standard normal. Målning och tapeter av ett tum 30.000.

Arbetskostnaden är ca 40-50% av priset. Annat material och moms.

Du får själv fundera över med ovanstående priser minus vad ni kan själva göra avgöra vad huset är värt. Dethela beror vilkettidsperspektiv ni har.
Tycker priserna verkar höga, hade en snickare som lade om mitt tak, ett hus i ungefär samma storlek som TS precis utanför Uppsala. Landade på 120 000 med nya betongpannor, vindskivor och hängrännor/stuprör. Gjordes för knappt två år sedan.

Likaså hade vi en firma som målade om tak och tapetserade om kök, vardagsrum och hall (ca 60 m2 golvyta). Landade på 18000 efter ROT + kostnaden för tapeterna.

Badrum måste ju inte vara helkaklade...
 
Redigerat:
E
Är det svårt att hitta motsvarande hus i bättre skick?

Vet inget om er ekonomi men med små barn (?) hade jag tagit det försiktigt med ekonomisk risk. Jag tror inte på att ta en genväg in på bostadsmarknaden genom ett renoveringsobjekt om man inte är säker på att ha ekonomin för att färdigställa utan behövs leva i evig renovering. Det är förödande för förhållanden. Titta på några avsnitt arga snickaren för några varnande exempel! Fundera tillsammans på om ni ens vill ta risken att hamna i en sådan situation och hur ni skulle hantera det.

Har ni å andra sidan ekonomin så är det ju ett sätt att få det som man vill istället.

(ursäkta för pessimismen)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
E erimos skrev:
Är det svårt att hitta motsvarande hus i bättre skick?

Vet inget om er ekonomi men med små barn (?) hade jag tagit det försiktigt med ekonomisk risk. Jag tror inte på att ta en genväg in på bostadsmarknaden genom ett renoveringsobjekt om man inte är säker på att ha ekonomin för att färdigställa utan behövs leva i evig renovering. Det är förödande för förhållanden. Titta på några avsnitt arga snickaren för några varnande exempel! Fundera tillsammans på om ni ens vill ta risken att hamna i en sådan situation och hur ni skulle hantera det.

Har ni å andra sidan ekonomin så är det ju ett sätt att få det som man vill istället.

(ursäkta för pessimismen)
Har man inte råd att köa ett hus i bra skick har man itne råd att köpa ett hus som kräver mycket renovering

Det är en sanning som hade räddat många relationer
 
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
Många möjligen, men det behöver ju inte vara en sanning för TS.
 
Börja med att fixa taket och lägg pengarna där. Då har ni ett torrt hus , för en del fuktskador kommer säkert därifrån.
Men det viktigaste är nog att ha en riktigt bra besiktningsman. Ta sedan ett rum i taget. Starta med kök och badrum om det är prio för er familj. Växterna bort från fasad och ta bort ev rabatter närmast fasaden. Bara detta gör att huset kommer att torka upp sakta men säkert.
Brådska inte med köp innan besiktning.
Lycka till
 
A
Jag skulle erbjudit 400000kr.

Jag baserar det på följande:
- priserna i regionen på hus i bra skick
- de kommande kända renoveringarna inom 10 år och för familjens skull, köp/ta in hjälp!
- att huset varit ute så länge (antagligen finns det ytterligare fel som upptäcks vid en besiktning)

Om säljaren inte vill sälja skulle jag gått vidare, det finns alltid fler hus och efter några besök kan man ändra uppfattning eller falla för något annat.
 
Kort svar på initiala frågan; du/ni kan inte kräva att säljaren går ner ett öre. Ni kan spela ett psykologiskt spel och försöka övertyga säljaren om att ni väljer att avstå om inte xxxx. Dock är det så att det är på vissa sätt är säljarens marknad då det råder bostadsbrist i Sverige idag och ett gäng år framöver.
Någon skrev att priset är satt till husets skick, och så är INTE fallet. Priset är satt med avseende på tre faktorer; läge, läge och slutligen läge.
 
Tak/ badrum/ nya tapeter/ dränering/ fasad/ nya växter till trädgården/ nya tapeter... ny uteplats/altan är ju en klassiker också.

Ni får nog räkna med att chippa in mycket jobb själva och i alla fall 400.000-500.000:-.

Om färdigrenoverade hus i området kostar ca 1 miljon ska ni ju inte betala mer än MAX 450.000-550.000:-. Skambuda på 450...

Speciellt inte eftersom det bor fler äldre i området och fler hus snart kommer ut.

Värmesystemet var ju roddigt med både direktverkande och golvvärme också...

Vattenskada badrum ni inte vet omfattningen på... takläckage med oklar omfattning.

Dra upp all skit när ni argumenterar för ert pris... och lägg till: "Men vi vet det är tufft... vi har bara räknat krasst på vad det kostar renovera... " ni kommer garanterat få motbud på 600... och kan avsluta på 500-550. ;)

Det här är i ärlighetens namn ett hus ni skulle köpt OM ni inte hade ett barn på 1 år.... när båda skulle kunna hjälpa till heltid med renoveringen -tycker jag...

Om 1 år springer 1-åringen omkring överallt - fast helt utan vett o sans. Verktyg kan inte ligga framme hur som helst...

Klassisk könsfälla... troligen att du hamnar med att passa barn. Maken & din pappa renoverar.

Köper du det - och du (eller maken) håller undan barnen från bygget och den dra renoverar så ska ni skambuda hem det.

Köp ett i bättre skick om det är minsta tveksamhet till om ert förhållande tål 2-3 års renoveringsarbete...

Sad but true.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ja det där huset var väl inte så illa. Hade det varit till salu i mina hemtrakter när jag köpte det hus (2006) som jag nu bor i (byggt 1965) så hade jag slagit till. Taket på mitt hus är inte bytt, köket är inte renoverat, badrummet är inte renoverat, ingen ny dränering gjord, ingen ny el dragen etc. Några problem? Nä allt fungerar till belåtenhet. Målning, tapetsering och nya golv har utförts av mig med gott resultat.
 
Med erfarenhet från ett sjuttiotalshus med renoveringsbehov kan jag bara säga - pruta som fan eller köp ett annat. De problem ni vet om behöver inte vara alla problem, det kan komma andra saker som ni behöver göra vid. Vattwnskada? Kolla noga så att det inte är mögel någonstans.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.