Rivet badrumsgolv med synliga träbjälkar, rör och verktyg under en renovering på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Jag har rivit ut för att renovera ett badrum på övervåningen.
Jag vill kakla väggarna och lägga klinkers på golvet.
Men jag är orolig för att det kan bli väldigt tungt för timret att bära flytspackel, golvskivor, vattenburen golvvärme och klinkers?
Hur ska jag gå tillväga tycker ni!
Tänkte regla upp cc30.
PS har byggt ett badrum tidigare fast då på markplan.
 
Reglar du c-c 300 så lär det nog fungera men du kanske skulle gjord det först och sen dragit rör då?
Sen ska nog brunnarna monteras i regelstommen och inte stå på undertaket.
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Reglar du c-c 300 så lär det nog fungera men du kanske skulle gjord det först och sen dragit rör då?
Sen ska nog brunnarna monteras i regelstommen och inte stå på undertaket.
Jag är i rivningsfasen. Rören är där sedan tidigare
 
Mät dimensionerna på dina bjälkar, och hur lång spännvidd det är på dem. Lägg upp frågan sedan under byggnadsmaterial. Så tror jag att du får svar. Det är ju framförallt höjden på bjälkarna som är intressant.

Ett sätt att öka säkerheten ifall man är orolig över stabiliteten, är att lägga väldigt tjockt med flytspackel. Enl. (för mig obekräftade) uppgifter så blir en flytspackelkaka (med armering) på 25 mm självbärande.
 
  • Gilla
Hillpinch
  • Laddar…
Timret är 160 höga och 130 breda.
cc 850 samt cc 1000mm.
Intressant med tjockleken på flytspacklet
 
är i samma situation. har planerat att kortla och gjuta med eps cement plus 25mm flyt ovanpå.
 
Även jag är i samma sits och har frågat runt lite. Jag har 150x170 med 2.5m upplag och kommer skruvlimma 145or på varje sida om stockarna och kortla cc 30. Detta blir lite överdrivet dock....

En sak att ha med i tankeverksamheten är hur huset rör sig. Bärigheten i golv är en sak men tydligen så rör sig timmerhus relativt mycket jämfört med moderna hus. Fick svar från folietillverkare som sa att rörelserna får va max 0.75mm i ett hörn tex innan folien spricker!

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-mycket-tal-folien.332646/
 
Handritad planritning av ett badrum med måttangivelser och markerad kattvind till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet. Tillvänster finns en kattvind.
 
Handritad planritning med röda markeringar för timmerväggar och blå för reglade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött är timmer.
Blått reglade väggar x2
Grönt är vad jag gissar en reglad vägg på 1:a plan.
 
Gissar du även att gröna väggen är bärande? Jag har liknande sits men är ändå lite fundersam eftersom bärande väggar inte alltid bär överallt utan kan mycket väl ha satt sig lite genom åren så en golvbjälke får hela husets spännvidd...Mina bjälkar ligger bara över undervåningens "bärande" vägg som i sin tur står på en vägg som går ner i källaren...
 
Den gröna väggen går tvärs igenom husets nedre plan, förutom i vardagsrummet där det är en limträbalk. Huset total”renoverades” 1989. Så väggarna har nog hunnit sätta sig.

Det smidigaste är väl att regla cc30 som ”kortlingar” mellan golvtimret?
Frågan är hur man gör med avloppsrören?
Ska inte ha badkar så en brunn ska bort.
 
A Arne999 skrev:
Gissar du även att gröna väggen är bärande? Jag har liknande sits men är ändå lite fundersam eftersom bärande väggar inte alltid bär överallt utan kan mycket väl ha satt sig lite genom åren så en golvbjälke får hela husets spännvidd...Mina bjälkar ligger bara över undervåningens "bärande" vägg som i sin tur står på en vägg som går ner i källaren...
Hur stort badrum har du? Har du ngn bild på ditt golv?
 
Om det finns en hjärtvägg som ger mittstöd i våningen under så klarar de mycket kraftiga golvbjälkarna både last och sviktkrav. Det finns egentligen inget behov av tätare bjälkar om man inte vill vinna några mm i höjd på undergolvet. Samtidigt skulle det försvåra rördragningen så det är bättre att avstå.

När det gäller utförandet av golvbeläggning mm så har jag följande synpunkter. Principiellt bör man egentligen inte använda kakel och klinkers på trästommar eftersom livslängden på konstruktionerna blir väldigt begränsad. Lite absurt, eftersom de keramiska materialen kan hålla i tusen år. Svårigheten ligger framför allt i att få tätskikten hållbara. Väljer man svetsad plastmatta på golvet och duschkabiner etc så att man kan klara sig utan tätskikt på väggarna, så får man ett badrum till ett betydligt lägre pris som håller mycket längre. Jag är medveten om att de flesta ändå vill ha kakel och klinkers, men jag tycker mitt påpekande är på plats.

Normalt finns det ingen anledning att täcka hela golvet med flytspackel, man kan begränsa användningen till områdena kring golvbrunnarna. Den extra förhöjning av golvet som det kräver kan man göra med t.ex. k-plywood. Centrumavstånden mellan golvbjälkarna gör att undergolvet bör vara lite kraftigare än normalt, förslagsvis runt 30 mm tjockt.
 
  • Gilla
Hillpinch och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar på vad branchreglerna säger, cc30 ska det väl vara om man läser Säker Vattens instruktioner?
 
Branschreglerna är just branschregler, dvs ingen byggnorm. De är utformade av företag som vill sälja mycket kakel och klinkers. Jag tror att c/c 30 cm utgår från att största standardstorleken på golvreglar idag är 45x220 mm. Det är samtidigt ett förenklat sätt att se på golvhållfasthet. Den viktigaste parametern är spännvidden. Är spännvidden för stor i förhållande till golvbjälkarnas dimensioner hjälper c/c 30 cm bara marginellt. Dina golvbjälkar är rejäla i förhållande till spännvidden och behöver därför inte sällskap. Däremot måste det material som ligger på bjälkarna vara så kraftigt att det klarar det lite större c/c avståndet.
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.