Hej!

En större firma har lagt en värmekabel som frostskydd runt invattenröret under vårt fritidshus som står på plintar.
Kabeln ifråga ska vara en Värmekabel ETL Frostguard 8 m med stickpropp. Den kostar 2975 kronor. Den har en flärp runt sladden märkt Raychem.
En till synes likadan kostar 999 kr på exempelvis Claes Ohlsson.

Vad kan denna prisskillnad innebära?
Vad innebär ”ETL”?

Elektrikern sa också att den äldre befintliga värmekabeln runt avloppsröret, från Biltema var ”lika bra” och behövdes inte bytas.
En värmekabel från Biltema kostar idag ca 775 kr.

Kan jag lita på den billigare Biltema- kabeln?
När kan de behöva bytas?

Med vänlig hälsning,

Uffe
 
Det råder fri prissättning. Gissar från din beskrivning att att firman har dragit till med ett högre pris jmf med Clas Ohlson.

En värmekabel är en värmekabel, den fungerar tills det blir avbrott i den. Elgrejor som säljs av de större kedjorna uppfyller de nödvändiga reglerna omkring elprylar. Sedan kan du räkna med sämre hållbarhet över tid och sämre material i grejorna när du söker efter lägsta pris hos ex. Biltema.
 
  • Gilla
Uffe på Sundsö
  • Laddar…
Prisskillnaden du ser beror nog i huvudsak på att den dyra är såld via vvsfirman (eller var det en elfirma?). Det är inte ovanligt med ännu större skillnader i pris.
 
  • Gilla
Uffe på Sundsö
  • Laddar…
Ok jag förstår prissättningen. Hur kontrollerar man att en äldre värmekabel fungerar? Förutom att vattnet fyst.
 
U Uffe på Sundsö skrev:
Ok jag förstår prissättningen. Hur kontrollerar man att en äldre värmekabel fungerar? Förutom att vattnet fyst.
Koppla stickkontakten från värmekabeln i en effektmätare. Då ser du direkt om kabeln förbrukar specificerad effekt eller ej.
9590350282782.jpg
 
  • Gilla
Uffe på Sundsö
  • Laddar…
Visst var den dyr. Jag frågade aldrig om priset utan bad firman att fixa frostskyddet.
Antog att de satte in en “premium- super- delux- värmekabel” när den var så dyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.