Hej,

Några vänner till oss (par med ett barn) har köpt en tvåa som de funderar på att göra till en trea. Lägenheten är enligt uppgift 55,5 kvm. Nuvarande planlösning är enligt vänster skiss på bilden, förslaget är att göra enligt höger.
Nuvarande sovrum är väldigt stort, så det blir inga som helst problem att göra det lite mindre och fortfarande ha plats för dubbelsäng och gott om utrymme runtom.

Även vardagsrummet (original) känns stort som det är, tidgare fanns där soffgrupp (3+1+1), matplats (bord + 6 stolar), stor bokhylla och skåp.
Det nya rummet blir minst 2 meter i bredden, vilket också är ok.

Frågan är vardagsrummet, med ändringen blir det lite, men inte mycket, mindre än original. Så storleksmässigt är det nog inte heller några problem här, men blir det svårt att möblera?

Tar gärna emot synpunkter på/andra förslag till den tänkta ändringen, funkar det, missar vi nåt väsentligt?
Även förslag på hur man skulle kunna möblera vardagsrummet är varmt välkomna.
 
  • Före-och-efter planlösningsskisser för en lägenhetsombyggnad från två till tre rum.
Jag måste säga att jag tycker att den nya planlösningen är bättre än den gamla! Betydligt luftigare i hallen framförallt. Det enda jag tänker här är att det vill till att sätta dörren in till nya sovrummet så nära kortväggen som möjligt, så där inte uppstår något dödutrymme. Annars var det en ovanligt bra lösning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
En sak att tänka på är att se till att både vardagsrummet och det nya sovrummet får friskluftsintag (utifall att det bara finns ett i dagens vardagsrum). Samt att kolla med styrelsen förstås.
 
@ricebridge: Tack för feedback!
Funderat på dörren som du nämner, tror också som du säger att det totalt (även för v-rummets skull) blir bättre att ha den som nära kortväggen som möjligt. Tänkte först att man kunde öppna dörren inåt vänster så dörrbladet hamnar på långsidan av rummet sas, och ev. kunna utnyttja utrymmet på kortsidan som plats för skrivbord/garderob. Men det blir nog ingen bra lösning.

@BirgitS: Tack för din kommentar! Bra synpunkt ang. friskluftsintag. Undrar hur man skulle lösa det om det inte finns luftventil på det fönstret (vet ej just nu, får kolla). Givet att det inte innebär några ingrepp på resten av fastigheten i sig, borde väl ändringarna på ritningen inte vara ett problem för styrelsen. Eller? Brukar styrelsen lägga sig i hur man gör om invändigt, speciellt om det inte är komplicerat att återställa?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
BirgitS
Styrelsen kan ha synpunkter just när ventilationsändringar påverkar hela huset, t.ex. om det även är mekanisk tilluft, och om det gäller i det här fallet beror ju på vad för sorts ventilation det är, eller om det behöver tas hål i fasaden för ett tilluftsintag. En annan sak de inte brukar gilla är om det är en bärande vägg som ska tas bort.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Troligen är det inget problem med föreningen, men du måste begära tillstånd för flytt av väggar, och framförallt för ev. påverkan av ventilationen. När det gäller väggflytten, så är det möjligt att föreningen kräver någon form av intyg från en byggnadsingenjör om att väggen inte är bärande (eller om den är det, konstruktionsritningar).

Av ritningen får jag en känsla av att det lilla sovrummet blir extremt litet? Fundera över om det ex. går att ha en garderob i rummet. Lite tråkigt med rum helt utan förvaringsmöjligheter.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
BirgitS
Om det nya lilla rummet har en kortvägg på två meter och en långvägg som är 3,5 m (vanlig bredd på vardagsrum och föräldrasovrum) så blir det 7 kvm och det går att få in säng, skrivbord, garderob och hyllor på den storleken, men man får tänka till när det gäller möblering och storlek på möblerna.
 
Hål i fasaden är vad jag kan bedöma uteslutet. Skulle det räcka med ett "hål" i den nya väggen för att lösa ev. ventilationsproblem i det nya rummet? Under normala förhållanden kommer dörren till det nya rummet väldigt sällan behöva vara helt stängd.
Väggen som flyttas ska inte vara bärande enligt uppgift.
 
BirgitS
O obiwan skrev:
Skulle det räcka med ett "hål" i den nya väggen för att lösa ev. ventilationsproblem i det nya rummet?
Var i nuvarande vardagsrum är tilluften?
Om det bara är vid balkongen kommer det inte räcka med en hål i väggen till nya rummet för luften kommer att ta närmaste vägen från ventilen till utsug i kök och badrum. Ett hål i väggen (även om under/över dörren är mer vanligt) kan räcka om tilluften är i nya rummet om man accepterar sämre luft i soffgruppen och sämre ljuddämpning (dvs. risk för att störa barnet när de vuxna tittar på teve).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var i nuvarande vardagsrum är tilluften?
Jag tror det är vid balkongen, men vet inte med säkerhet. Får kolla upp det samt ifall det andra fönstret har tilluftsventil. Worst case kanske man skulle satsa på det, dvs montera tilluftsventil i fösntret i det nya sovrummet. Förutsett att styrelsen är ok med det.
 
H hempularen skrev:
Av ritningen får jag en känsla av att det lilla sovrummet blir extremt litet? Fundera över om det ex. går att ha en garderob i rummet. Lite tråkigt med rum helt utan förvaringsmöjligheter.
Jag håller med. Allt eftersom barn växer ökar behovet av garderob, så detta finns i åtanke absolut. Det finns också möjlighet att anpassa bredden, men 200 cm är ett minimum. Jag har i vårt hus ett rum som jag använder som kontor som är precis 200x340 med oturen att ha dörren placerad mitt på kortsidan (med fönster mittemot) som gör det jättesvårt att få in en vettig bäddsoffa t. ex. eller annan förvaring. Rummet här har fördelen att ha både dörren och fönstret på långsidan. Jag tänker mig att övre kortsidan borde vara perfekt för loftsäng, samt någon sorts förvaring/garderob på andra kortsidan, ev. bredvid fönstret. Blir inte perfekt, men jag tycker ändå ett till sovrum tillför så mycket att det är värt det.
 
nikasp
Kolla det där med ventilation noga så det inte blir stopp i OVK i framtiden. Men det där bör ju gå att lösa med spaltventiler vid fönster och dörr (om det inte redan finns). Vi fick lite strul då förrförra ägaren byggt ett rum som saknade tilluft och dessutom hade en gammal frånluftsventil. Slutade på 15' i viss ombyggnad och viss oro då lägenheten var på väg att säljas.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Tycker också att nya planlösningen är bättre än gamla. Om man har plats för matbord i köket behövs ingen matgrupp i vardagsrummet, där kan man istället ha en arbetshörna.

Se gärna till att dörren till sovrummet hamnar minst 70 cm från väggen så går det att ha vanliga 60-garderober bakom dörren.

För att man ska komma åt att bädda, om man har en lite bredare säng, är det bra om det finns möjlighet att stå i fotänden av sängen även om den står med sin långsida mot kortväggen, därför är det bra om rummet är minst 230 cm brett. Men drygt 2 meter funkar i nödfall.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Jag rycker ändringarna ser riktigt bra ut, men jag skulle flytta dörren till det nya rummet närmare väggen med balkongen. På så sätt får man ett hörn att ha soffgruppen i.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Riktigt bra input ifrån alla. Upskattar det!
Det fanns luftventil i fönstret så det ser ut att bli bra det här.
 
  • Gilla
lunarayo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.