Jag ska regla upp golvet i badrummet på befintliga golvbjälkar som är 150x170mm cc60

Planen är att limskruva en regel på varje sida om varje balk. Reglarna kommer hamna i 0-1cm ovanför befintliga reglar. Känns lite synd att inte spånet får vila på hela ytan så kan man spackla upp med nått ovanpå ?

Skiss av badrumsgolv med befintliga golvbjälkar och planerade reglar för uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hade underlättat eftersom skarvarna på skivorna kommer hamna på andra ställen än på de nya reglarna...

Sedan tänkte jag även korta men nu är det så att det redan sitter plankstumpar i botten mellan reglarna så jag hoppas att det räcker att kortla med 45x125?

(Spännvidden för balkarna är förlövrigt 2.5m om man räknar med att dom vilar jämt på en vägg på undervåndingen som i sin tur vilar på källarväggen.... hur man nu ska vara säker på det i ett gammalt hus)
 
Inga bra ideer? Efter diverse googlande så lutar jag åt att fylla upp med fiberflyt. Även om det bli lite tunnt på vissa ställen så antar jag att det är bättre än att låta det vara helt tomt

Börjat limskruva på en balk men balkarna är ju inte helt plana på sidorna så anläggningsytan är långt från 100%, omöjlig att bedömma.... därav att ja gärna vill vila även på balkarna och inte bara på de nya reglarna...
 
A Arne999 skrev:
Jag ska regla upp golvet i badrummet på befintliga golvbjälkar som är 150x170mm cc60

Planen är att limskruva en regel på varje sida om varje balk. Reglarna kommer hamna i 0-1cm ovanför befintliga reglar. Känns lite synd att inte spånet får vila på hela ytan så kan man spackla upp med nått ovanpå ?

[bild]

Det hade underlättat eftersom skarvarna på skivorna kommer hamna på andra ställen än på de nya reglarna...

Sedan tänkte jag även korta men nu är det så att det redan sitter plankstumpar i botten mellan reglarna så jag hoppas att det räcker att kortla med 45x125?

(Spännvidden för balkarna är förlövrigt 2.5m om man räknar med att dom vilar jämt på en vägg på undervåndingen som i sin tur vilar på källarväggen.... hur man nu ska vara säker på det i ett gammalt hus)
Spontant flytspackel men... Brunnar, avlopp, fall mm, 20mm nivåskillnad vid tröskel är att tänka på. Glöm inte tätskikten, klass I och II.
 
övriga grejjer kommer senare. Nu jobbar jag i första hand med att få till ett plant och stabilt underlag för spånet.

Eftersom bjälkarna sitter cc 60 och är 150mm breda hamnar reglarna på typ cc45. Har sedan börjat kortla cc 30 mellan dessa...känns ju lite lagom överdrivet :)
 
A Arne999 skrev:
övriga grejjer kommer senare. Nu jobbar jag i första hand med att få till ett plant och stabilt underlag för spånet.

Eftersom bjälkarna sitter cc 60 och är 150mm breda hamnar reglarna på typ cc45. Har sedan börjat kortla cc 30 mellan dessa...känns ju lite lagom överdrivet :)
Men hur har du tänkt med vatten o h avlopp? Väljer du 45x120 så lär det inte bli mycket kvar
 
Avloppet till toan går ut genom innerväggen och påverkar inte bjälklaget. Golvbrunn och avloppet från tvättställ går in i "sista facket" i golvet och går förhoppningsvis att borra snett genom innervägg utan att behöva ta något på bjälklaget.

Eller rättare sagt, jag kommer inte att borra några hål i 150x170 bjälkarna.

Det blev förövrigt 45x145 reglar utanpå bjälkarna
 
Fast det blir ju iof stora hål i kortlingarna i sista facket... där 75 röret från golvbrunnen går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.