Vad exakt beror begränsningarna från byggnadsnämnden och tomten på?

Du säger att ni inte kan bygga större än 7.9x9.1 invändigt pga dessa 2 faktorer. Vad är kommunens riktlinje samt vad på tomten är det som ev ställer till det?
 
wildeside
J Jarlsgård skrev:
Vad exakt beror begränsningarna från byggnadsnämnden och tomten på?
Du säger att ni inte kan bygga större än 7.9x9.1 invändigt pga dessa 2 faktorer. Vad är kommunens riktlinje samt vad på tomten är det som ev ställer till det?
Inlägg 1
dagsläget är vi begränsade av byggnadsnämndens regler att man inte får inreda övervåningen.
Inlägg 6
Tomtkarta kommer inte hjälpa till med planlösningen för den går inte att ändra på utan större ingrepp pga berg m.m.
Markarbeten har jag full koll på eftersom jag driver ett företag med inriktning mark entreprenad
Inlägg 12
Ja kortänden som kök och vardagsrum är placerad i är den bästa utsikten där det kommer att byggas en altan, andra kortänden är mot ett högt berg.
Den sidan som entrédörren är placerad är in mot tomten, den andra sidan är mot berget.
Huset kommer ligga så att det är berg mot två sidor och ena kort änden blir det en altan som ger en bra utsikt eftersom tomten sluttar nedåt åt det hållet.
 
Tack för sammanfattningen! Hade missat de andra inläggen totalt men det första med ovanvåningen hade jag läst :)

Så det är egentligen berget som ställer till det?

Måste entrén vara på långsidan? :thinking:
 
wildeside
J Jarlsgård skrev:
Tack för sammanfattningen! Hade missat de andra inläggen totalt men det första med ovanvåningen hade jag läst :)

Så det är egentligen berget som ställer till det?

Måste entrén vara på långsidan? :thinking:
Måste o måste inte egentligen, men eftersom bästa utsikten ligger kortsidan som kök/vardagsrum är placerad och det kommer vara en altan ut över slänten där, så ser jag det som bästa alternativet.
Men jag är öppen för alla förslag.
 
Jo men jag tänkte entré i andra änden? Är det möjligt? Alltså där jag ritat in badrummet
 
wildeside
J Jarlsgård skrev:
Jo men jag tänkte entré i andra änden? Är det möjligt? Alltså där jag ritat in badrummet
Kan vara en ide iof hamnar entrén på baksida av huset, men som sagt alla idéer är välkomna.
Man ska inte förkasta en idée innan man tittat på den.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den viktigaste arbetsytan är den mellan diskho och spis/häll. Den bör vara 80 cm (1 person som lagar mat) - 120 cm (2 som hjälps åt) bred. 80 cm för att alla ingredienser, skärbräda etc ska rymmas och max 120 cm för annars når man inte över sträckan. Detta gäller där ho och häll är på en rak bänklängd och är det ett hörn så behöver man anpassa men det är fortfarande så att om man ska kunna stå två där så behöver den längsta sidan vara nästan 120 cm. Diskmaskinen bör inte vara under den bänkytan för då kan inte en person tömma den samtidigt som en lagar mat och även om man är själv blir det då omöjligt att ha luckan nerfälld under matlagningen för att snabbt stoppa in det som man inte längre behöver. Den ytan ska inte heller belamras med diskställ, ursköljda kartonger som står på tork etc.

Man ska också tänka på kökstriangeln kyl/frys/förvaring av torrvaror -> diskho -> häll. Det är sträckor som man ofta går och därför bör man hålla nere dem. Det finns också en annan triangel och det är förvaring av porslin/glas -> matbord -> diskmaskin, även den bör man försöka hålla liten, dvs. skåp/lådor för förvaring av porslin och glas bör vara nära diskmaskinen och matbordet. Är man högerhänt lär det vara något effektivare/lättjobbat om hon är till vänster om hällen (t.ex. när man häller av vatten från potatiskastrullen håller man kastrullen i höger hand och behöver då inte passera hon med höger hand).

Parallellkök med öppen planlösning blir det om man har en köksö eller kökshalvö.
Jag skulle vilja säga emot vissa delar angående placering av arbetsytor i förhållande till häll och diskho. En arbetsyta mellan häll och diskho kan göra att den personen hamnar ivägen för den som jobbar vid hällen och gör att den personen måste rundas när vatten ska hämtas eller hällas ut i diskhon. Däremot bör det såklart finnas gott om avställningsytor intill hällen.
 
Översiktsplan över tvåvåningshusets bottenvåning, inklusive vardagsrum, kök, badrum och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Jag hade missat lite i kravspecen men efter att läst första inlägget igen så skulle jag skippa trappan. Vet ni idag att ni inte får inreda övervåningen då finns det risk att ni aldrig får det och då har du utformat huset med en komponent som styr stor del av arkitekturen. Bättre rita något som blir bra som enplanshus.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Man kan ju ha en trappa på utsidan annars om det bara ska va extrautrymme uppe. Och att bygga in en sån trappa klarar man i en attefallstillbyggnad
 
Om man tar Jarlsgårds senaste förslag (som jag tycker ser väldigt bra ut) men i första lägen bara sätter en vindslucka istället för trappa (men planerar bjälklaget för att senare kunna ta upp ett trapphål), och en KLK där trappan är inritad, så kan man ju enkelt bygga trappan senare om kommunen ändrar sina regler.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om man tar Jarlsgårds senaste förslag (som jag tycker ser väldigt bra ut) men i första lägen bara sätter en vindslucka istället för trappa (men planerar bjälklaget för att senare kunna ta upp ett trapphål), och en KLK där trappan är inritad, så kan man ju enkelt bygga trappan senare om kommunen ändrar sina regler.
Bra tanke, så gjorde vi när vi byggde!
Det går att sätta en invändig trapp i hallen den dagen man vill ha det så,
men tills vidare räcker det med den utvändiga trappan som syns på bilden i #27
 
wildeside
Jag har inte tänkt bygga någon trapp innan det är dags att inreda övervåningen men den måste finnas med i planeringen från början.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
wildeside
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Den planlösningen ser ganska bra ut, tål att spånas vidare på!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
wildeside
S Shiraz skrev:
Jag hade missat lite i kravspecen men efter att läst första inlägget igen så skulle jag skippa trappan. Vet ni idag att ni inte får inreda övervåningen då finns det risk att ni aldrig får det och då har du utformat huset med en komponent som styr stor del av arkitekturen. Bättre rita något som blir bra som enplanshus.
Jag vet att jag kommer att kunna inreda övervåningen.
Men du är välkommen att ge ett konkret förslag på planlösning utan framtida trapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.