Jag har flytspacklat ett golv som sedan spruckit ganska rejält. Hur kan jag fixa det här på enklaste och billigaste sätt?

Går det att lägga ett lager flytspackel till ovanpå? Eller är det bara att riva ut och lägga nytt? Behöver inte blir perfekt, bara respektabelt.

Under flytspacklet ligger betong.
 
H
Vet du varför det spruckigt och vad tänker du ha ovanpå
 
Är det ingen jätteyta så hade jag tagit bort det utan att blinka.
Är det större yta kan man ju ställa sig frågan vad man ska ha på och varför det är sprucket.
 
Det är 15m2 - 20m2 stort.

Jag vet inte varför det spruckit, kan vara resultatet av min egen oförmåga att applicera flytspackel på ett korrekt sätt. Kanske sprack det eftersom jag använt det som golv, utan något ovanpå?

Jag tänkte lägga trägolv, men det hade blivit för högt för dörren. Så det fick bli flytspackel.
 
Smisksågen Smisksågen skrev:
Det är 15m2 - 20m2 stort.

Jag vet inte varför det spruckit, kan vara resultatet av min egen oförmåga att applicera flytspackel på ett korrekt sätt. Kanske sprack det eftersom jag använt det som golv, utan något ovanpå?

Jag tänkte lägga trägolv, men det hade blivit för högt för dörren. Så det fick bli flytspackel.
Jag gissar att betongen är äldre och inte nygjuten?
Kan du slänga upp ett par bilder på spacklet?
 
C C.Lundin skrev:
Jag gissar att betongen är äldre och inte nygjuten?
Kan du slänga upp ett par bilder på spacklet?
Ja, betongen är nog gammal som gatan. Jag hittade tyvärr bara den här bilden, men jag kan ta några mer detaljerade foton imorgon.

Eftersom vi har en inredningsbutik i lantlig stil ville vi att det skulle se gammalt ut. Så sprickorna var inget problem. Men nu när vi ska överlåta butikslokalen och flytta hem till Sverige igen måste jag fixa golvet.
 
  • Gammalt schackrutigt golv med synliga sprickor och flera flätade korgar i en lantlig inredningsbutik.
Smisksågen Smisksågen skrev:
Ja, betongen är nog gammal som gatan. Jag hittade tyvärr bara den här bilden, men jag kan ta några mer detaljerade foton imorgon.

Eftersom vi har en inredningsbutik i lantlig stil ville vi att det skulle se gammalt ut. Så sprickorna var inget problem. Men nu när vi ska överlåta butikslokalen och flytta hem till Sverige igen måste jag fixa golvet.
Man ser inte jättebra, men det ser ut som att det bara är färgen som spruckit. Vet du hur tjockt det är spacklat?
 
Stickan56
Sitter det fast i underlaget?
Prova att knacka och lyssna,
Om du får bomträff är det bara att riva upp det.

Stickan
 
H
Smisksågen Smisksågen skrev:
Sverige igen måste jag fixa golvet.
Inredning i gammal stil, då är det väl bra med lite sprickor så det inte är perfekt
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
@C.Lundin Jag minns tyvärr inte hur tjockt det är, men det är tyvärr mer än bara färgen. Jag slänger upp lite fler bilder imorgon.

@Stickan56 Det knastrar rätt bra när jag går på vissa ställen. Är det bortom räddning då? Betonggolvet under är ganska ojämnt, så frågan är vad jag ska lägga på det isåfall.

@Hjulbent Ja, för vår del är det idealiskt med sprickor, men nu ska vi lämna lokalen och behöver tillgodose hyresvärdens krav. Som jag iofs inte vet exakt vilka de är eftersom min tyska är ganska bristfällig, haha.
 
Stickan56
@Stickan56 Det knastrar rätt bra när jag går på vissa ställen. Är det bortom räddning då? Betonggolvet under är ganska ojämnt, så frågan är vad jag ska lägga på det isåfall.

Ta bort och gör om alternativt förhandla med värden lämna som det är.
Konsultera en golvläggare om det skall renoveras.

Stickan
 
Trolig orsak till ditt problem är att hela flytspackelkakan är bom, du har inte fått fäste i underlaget.
Orsaken till det kan vara flera, vanligast är att primern inte fått fäste i underlaget (du använde väl primer? )
Kan def inte rek att spackla ett nytt lager uppanpå, flytspackel kräver ett stumt underlag.
 
Om ett trägolv blev för högt för dörrarna och du istället lade flytspackel, då kan det ju inte få plats ett tjockare lager spackel till än några millimeter ovanpå det nuvarande? Så oavsett om det spruckna golvet sitter fast eller inte så är överspackling inte ett alternativ. Riv bort och gör om från början.
 
@Jörgen Ö @Stickan56 @ToRy

Tack för alla svar.

Ja, jag använde primer. Jag får riva bort skiten och försöka igen. Och sedan lägga ett riktigt golv över.

Finns det något bättre sätt att jämna ut ett betonggolv än med flytspackel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.