Hur splittas antennsignalen i denna tro. Den sitter i en lucka i väggen utomhus.
Kan den komma från huset brevid och gå vidare till nästa och skicka in två signaler in i mitt hus?
Routern har även en antennkabel som man kan koppla upp sig på, fast routern/mediaomvandlaren är endast ansluten via fiber. Är det där man ska koppa in tv’n eller funkar kanske alla?
 
  • Antennfördelare med två coaxialkablar anslutna i en väggöppning utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mugatu skrev:
Hur splittas antennsignalen i denna tro. Den sitter i en lucka i väggen utomhus.
Kan den komma från huset brevid och gå vidare till nästa och skicka in två signaler in i mitt hus?
Routern har även en antennkabel som man kan koppla upp sig på, fast routern/mediaomvandlaren är endast ansluten via fiber. Är det där man ska koppa in tv’n eller funkar kanske alla?
Ja det är en splitter som tappar lite signal i 2 slingor till dig. Troligen kabel-tv nät ?!
Om du ska titta på fiber-tv via medieomvandlaren så du dra en ethernetkabel till din fiber-tv-box som ska mata TVn via hdmi.
Antennutgången på medieomvandlaren är troligen gammal analog-tv uttgång som kan mata flera tv som förr i tiden. Sämre bild, kräver abbonemang (hos oss endast Comhem som kan/vill ).
 
Denna antennkabel finns i routern.
Har ringt till leverantören och frågat om detta men de kan inte svara, de verkar inte veta.
 
  • Router med uppmonterad antennkabel och flera anslutna kablar mot en vit vägg med lysande statuslampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L largab skrev:
Ja det är en splitter som tappar lite signal i 2 slingor till dig. Troligen kabel-tv nät ?!
Om du ska titta på fiber-tv via medieomvandlaren så du dra en ethernetkabel till din fiber-tv-box som ska mata TVn via hdmi.
Antennutgången på medieomvandlaren är troligen gammal analog-tv uttgång som kan mata flera tv som förr i tiden. Sämre bild, kräver abbonemang (hos oss endast Comhem som kan/vill ).
Man ska tydligen kunna få basutbudet digitalt gratis, man behöver endast köpa en tv-box. Då menar du att boxen matas via datakabel? Vore skönt om man kunde skippa antennkabeln och komma åt basutbudet ändå.
 
M mugatu skrev:
Man ska tydligen kunna få basutbudet digitalt gratis, man behöver endast köpa en tv-box. Då menar du att boxen matas via datakabel? Vore skönt om man kunde skippa antennkabeln och komma åt basutbudet ändå.
Det beror på. Om ni har kabel-tv nät så är det nog där det fria utbudet finns. Det är mycket bättre än fiber-tv som kräver 1 box / tv.
Varför skönt att skippa antennkabeln?
Jag använder fri-tv (antenn på vinden) för att mata alla tv’na. Sedan en chromecast i varje med så man kan se alla playkanalerna.
 
L largab skrev:
Det beror på. Om ni har kabel-tv nät så är det nog där det fria utbudet finns. Det är mycket bättre än fiber-tv som kräver 1 box / tv.
Varför skönt att skippa antennkabeln?
Jag använder fri-tv (antenn på vinden) för att mata alla tv’na. Sedan en chromecast i varje med så man kan se alla playkanalerna.
Är fri-tv antensignalen digital?
Det var listat utvändigt från antennuttaget i routern och ut till tv-uttag i alla rum i huset. Till de gamla infällda tv-uttagen var inkommande antennsladd klippt i dosan. Men det står i gamla instruktionerna från samfälligheten att man bara skulle göra en ny kanalsökning för att få basutbudet i de gamla uttagen. Men det kanske är analogt då?

Anledningen att jag vill skippa dra antennsladd är att jag fiskar från kabeln i befintliga väggar. Gamla tv-antennuttaget sitter på ett helt annat ställe än var jag vill ha tv’n.
Om jag ska dra med en antennsladd så vill jag helst dra den från routern och inte från de gamla infällda dosorna för antenn.
Jag har ingen vind att gå i. Kommer dra i garaget och ta mig vidare via Tele-rören
 
All marksänd TV är idag digital. Alla fria kanaler är således digitala om du tar emot dom via vanlig antenn.
 
E etompau skrev:
All marksänd TV är idag digital. Alla fria kanaler är således digitala om du tar emot dom via vanlig antenn.
Ok, jag antar att jag då drar med en antennkabel tvn och kopplar in i routern? Sedan även en data-kabel in för bredbandsuppkoppling i tv’n. Hade önskat att man kunde få basutbudet via datakabeln
 
hsd
M mugatu skrev:
Denna antennkabel finns i routern.
Har ringt till leverantören och frågat om detta men de kan inte svara, de verkar inte veta.
Antennkabeln levererar bredbandet till Din router förmodligen Comhem
 
hsd
M mugatu skrev:
Denna antennkabel finns i routern.
Har ringt till leverantören och frågat om detta men de kan inte svara, de verkar inte veta.
Antennkabeln levererar bredbandet till Din router förmodligen Comhem
 
hsd hsd skrev:
Antennkabeln levererar bredbandet till Din router förmodligen Comhem
Det är inte comhem. Det är enbart fiber in i mediaomvandlaren som sitter ihop med routern ”ownit” därifrån finns det ett antennuttag. Kundtjänst kan inte svara på vad jag får för typ av signal därifrån. Vill helst slippa köpa en 15m antennsladd bara för att pröva signalen om jag kan skippa och få basutbud via rj45 eller om basutbudet kommer via gamla uttagen.
 
M mugatu skrev:
Hur splittas antennsignalen i denna tro. Den sitter i en lucka i väggen utomhus.
Kan den komma från huset brevid och gå vidare till nästa och skicka in två signaler in i mitt hus?
Routern har även en antennkabel som man kan koppla upp sig på, fast routern/mediaomvandlaren är endast ansluten via fiber. Är det där man ska koppa in tv’n eller funkar kanske alla?
Den svarta kabeln är markkabel som går till din fastighet och sedan vidare till nästa hus.
När ett kabelnät stängs ner så går information ut till berörda hushåll. Har ni inte fått info omkring detta?

De analoga kabelnäten ger ofta sunking bild på nya större TV-apparater. Satsa på en egen antenn för bäst bild.
 
Stop stop stop!

Jag misstänker att flera missuppfattar TS.
TS har dels en fiber för internet/IP-TV/IP-telefoni, sedan har TS även en fiber för ”kabel-tv”, det är alltså en konverter från fiber till coax inne i mediaomvandlaren.
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Samfällighetens basutbud kan (troligen är) fler kanaler än dom fria kanalerna i marknätet (via tvantenn).

Kanalerna ut via fiber-coax-konvertern verkar vara analog signal.

Beroende på avtal mellan mellan samfälligheten och Ownit så kan även basutbudet ligga digitalt via IP-TV (ethernet)
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.