När vi monterade avhärdningsfiltret så gjorde vi en by-pass till kranen för dricksvattnet. Problemet är att diskmaskinen får sitt vatten från samma ledningen. Däremot så är varmvattnet till den kranen avhärdat så därför funderar jag på att låta diskmaskinen få sitt vatten från varmvattenledningen istället. Bra eller dåligt?
 
Du får bäst rengöringseffekt med disken kopplad till kallvatten.
Har du inte gratis varmvatten sparar du dessutom några sekiner.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
Du får bäst rengöringseffekt med disken kopplad till kallvatten.
Har du inte gratis varmvatten sparar du dessutom några sekiner.
På vilket sätt blir rengöringseffekten bättre? Jag har inte gratis varmvatten men varmvattnet är avhärdat, dvs mjukt. Kallvattnet är inte avhärdat och därmed hårt och rikt på kalk.
 
Fairlane
Diskmaskinen sköljer först med kallvatten, vilket är bra om man har exempelvis mjölk på något som skall diskas. Med varmvatten bränner det istället fast.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Bränner fast? Det förstår jag inte. Om jag sköljer tallrik och glas innan jag sätter in dem i diskmaskinen så tycker jag att de blir renare om jag sköljer i varmt än om jag sköljer dem i kallt vatten.
 
Varmvatten får proteiner att hårdna. Varmvatten får bättre bort fett, men det tar även diskmaskinens medel bort hur lätt som helst. Så sköljning görs bäst i kallvatten.

Maskindiskmedel innehåller enzymer som skall bryta ned proteinerna, enzymerna arbetar i det kalla vattnet medan det värms upp, när temperaturen stiger förstörs enzymerna. Kopplar du då maskinen till varmvatten så förstörs enzymerna direkt, och gör ingen nytta.

Om tillverkaren anger att maskinen skall kopplas till kallvatten så är det det som gäller. Det kan finnas packningar eller andra komponenter som inte tål värmen.
 
  • Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
Tack för ett redigt svar(y)
Jag får väl använda diskmaskinens saltbehållare trots att jag har avhärdare...
 
Min Bosch kan kopplas till både kall och varmvatten enligt instruktionsboken.
Jag tror att enda skillnaden är att det blir marginellt dyrare att köra med varmvatten.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Min Bosch kan kopplas till både kall och varmvatten enligt instruktionsboken.
Jag tror att enda skillnaden är att det blir marginellt dyrare att köra med varmvatten.
Tack, det ska jag kolla upp (y)
 
Inte för att vara dryg, men varför kollar man inte vad tillverkaren säger från början, det är ju trots allt dom som sas bestämmer med tanke på garantier och funktion osv....
 
Jag har haft diskmaskin kopplat på varmvatten, dels för att det skulle gå fortare och dels för att varmvattnet beredes med värmepump. Men det visade sig att diskmaskinen använde så lite vatten och rören var så långa så varmvattnet nådde inte fram till maskinen innan påfyllningen var klar, så det varma vattnet svalnade i rören istället :) Dessutom så kunde det bli väl varmt på sommaren när solfångarna gick för fullt (ingen blandningsventil) Däremot fungerade det jättebra, inga problem med stelnade proteiner ;-)
 
Krilleman
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
På sommaren, sen vår och tidig höst när solfångarna jobbar kör vi diskmaskinen på varmvatten men har den på kallt vatten under sen höst, vinter och tidig vår. Har inte sett någon skillnad på diskresultatet om man kör kallt eller varmt vatten.
 
Kan bara bekräfta det som sagts tidigare i tråden.
Anslut till kallvatten oavsett om man har gratis varmvatten och tillverkaren säger att det går.
Tvätteffekten får verka genom hela temperaturintervallet och resultatet blir bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.