Hmm..... om man skulle komplettera med en gammal Perkins diesel ur en skrotad skördetröska kopplad till en lämplig 15 eller 20 kW generator så att man kan snabbladda utan att mörklägga hela byn då skulle det snart bli möjligt att leka miljövänlig och köra elbil........... men någon egentlig miljövinst skulle det ju inte bli;)
 
Har i en annan tråd (om mopedbilar) skrivit om att jag provkört Renault Twizy. Riktigt rolig att köra, men den har sina avigsidor. Fungerar dock som pendlingsfordon (varianten som går 84km/h) under rätt förutsättningar.

Billig är den i alla fall.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Hämtade min eNiro nu i veckan och har bara hunnit köra 10 mil men första intrycket är bra. Fantastiskt att kunna glida iväg nästan ljudlöst.
Känns modernt och då är jag ingen miljömupp.
Får återkomma med en längre recension när jag kört lite mer.
Imorgon kommer elektrikern och installerat en Halo laddbox.
 
  • Gilla
kardborren och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Hmm..... om man skulle komplettera med en gammal Perkins diesel ur en skrotad skördetröska kopplad till en lämplig 15 eller 20 kW generator så att man kan snabbladda utan att mörklägga hela byn då skulle det snart bli möjligt att leka miljövänlig och köra elbil........... men någon egentlig miljövinst skulle det ju inte bli;)
Det är kanske intressant för dig att se gårdagens agenda, det börjar ca 10 min in i programmet om denna omställning av fordonsflottan, och att de ekonomiska orättvisorna i samhället riskerar ökas rejält och de försvårar även hela projektet.
Sedan kommer Lövin till studion, och i hennes ögon är du en dinosaurie, och dina bilar ska vara borta om 10 år.
Man tänker sig att skatta ihjäl fossilanvändningen, men om 10 år kommer ju elbilar vara så vanliga och billiga ändå... :rolleyes:
Ju tjena kanske en som kör en 35 år gammal bil tänker.
https://www.svtplay.se/video/20703512/agenda/agenda-10-feb-21-15-1

Jag är ändå inte helt emot hur Lövin tänker, nästan alla världens länder har ju förbundit sig att avveckla fossilenrgianvändningen så den i princip är helt borta om 20 år, men fortfarande händer det inget, de flesta länder ökar faktiskt sin användning och sina utsläpp istället, så det verkar komma att bli riktigt jobbiga sista år 2038, typ ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är kanske intressant för dig att se gårdagens agenda, det börjar ca 10 min in i programmet om denna omställning av fordonsflottan, och att de ekonomiska orättvisorna i samhället riskerar ökas rejält och de försvårar även hela projektet.
Sedan kommer Lövin till studion, och i hennes ögon är du en dinosaurie, och dina bilar ska vara borta om 10 år.
Man tänker sig att skatta ihjäl fossilanvändningen, men om 10 år kommer ju elbilar vara så vanliga och billiga ändå... :rolleyes:
Ju tjena kanske en som kör en 35 år gammal bil tänker.
[länk]

Jag är ändå inte helt emot hur Lövin tänker, nästan alla världens länder har ju förbundit sig att avveckla fossilenrgianvändningen så den i princip är helt borta om 20 år, men fortfarande händer det inget, de flesta länder ökar faktiskt sin användning och sina utsläpp istället, så det verkar komma att bli riktigt jobbiga sista år 2038, typ ...
Tror det kommer gå riktigt fort med omställning när dom stora drakarna kommer spotta ut många nya elbilar, tesla kommer då gå i konken inom två år.
 
Nu har jag inte någon statistik, men när jag är på vägarna så ser var tredje bil ut att vara 15år eller äldre.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag inte någon statistik, men när jag är på vägarna så ser var tredje bil ut att vara 15år eller äldre.
Wow här är det nog inte ens 1 på 10 som är så gamla.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag bor iofs på landet...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hmm..... om man skulle komplettera med en gammal Perkins diesel ur en skrotad skördetröska kopplad till en lämplig 15 eller 20 kW generator så att man kan snabbladda utan att mörklägga hela byn då skulle det snart bli möjligt att leka miljövänlig och köra elbil........... men någon egentlig miljövinst skulle det ju inte bli;)
Mörklägga hela byn är exakt vad den skulle göra, fast på ett annat sätt. ;)

Min 15 år gamla bil släpper mest ut koldioxid och vatten och uppfyller Euro 6, skönt att slippa bidra till miljölureriet (nytillverkning, nox, partiklar).

Önskar att det fanns nån "billig liten bil", typ Ford Fiesta, som elbil. 20 mil räckvidd. Vore bra i familjer där man "måste" ha två bilar, fast den ena mest går i stan.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Det är fortfarande totalkostnaden som styr i de flesta fall. När det är mer ekonomiskt fördelaktigt att åka elbil än en lätt begagnad vanlig bil kommer omställningen gå fort.

Skulle ta en E-Niro utan att tveka men kostnaden är ju rejäl. Ska köpa en till bil när vi flyttar in i huset och en 2 år gammal bil med 4000 mil för typ 150' är troligt att det landar på. Känns ju surt att betala som för 3 bilar för att åka el..
 
martin43 martin43 skrev:
Önskar att det fanns nån "billig liten bil", typ Ford Fiesta, som elbil. 20 mil räckvidd. Vore bra i familjer där man "måste" ha två bilar, fast den ena mest går i stan.
e-Golfen finns väl? Eller går den inte att köpa i Sverige? 30 mils räckvidd enligt säljsnacket.
 
B bakterie skrev:
e-Golfen finns väl? Eller går den inte att köpa i Sverige? 30 mils räckvidd enligt säljsnacket.
Den är för dyr men enligt rykten så släpper dom snart nytt för bättre pris.
 
martin43 martin43 skrev:
Mörklägga hela byn är exakt vad den skulle göra, fast på ett annat sätt. ;)

Min 15 år gamla bil släpper mest ut koldioxid och vatten och uppfyller Euro 6, skönt att slippa bidra till miljölureriet (nytillverkning, nox, partiklar).

Önskar att det fanns nån "billig liten bil", typ Ford Fiesta, som elbil. 20 mil räckvidd. Vore bra i familjer där man "måste" ha två bilar, fast den ena mest går i stan.
Billig liten är väl närmaste Zoe och E-up, Fiat 500e, Twizy. Nog finns det några ändå. Zoe har ju faktiskt ganska okej räckvidd.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Renault zoe ..
 
Mikael_L
Om tio år har vi en drös (en liten drös i alla fall) begagnade elbilar som är 5-12 år gamla.
Frågan är väl om de, som begagnade, kommer ligga i pris så de kan attrahera de 10-20% fattigaste.
Glöm inte att då kommer köptrycket på dessa begagnade elbilar vara ganska högt ifall planerna på att skatta ihjäl bensinanvändningen har genomförts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.