Hej alla,
Har just flyttat in i ett enplanshus med källare byggt -73 utrustat med värmepump luft/vatten från CTC installerad 2014.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av värmepumpar och har i tidigare hus haft fjärrvärme som i stort sett skött sig själv förutom de besparande åtgärder man gjort när man varit bortrest etc. Jag tror mig om att ha den tekniska kompetensen att ta hand systemet med lite hjälp av någon firma som kan hantera de mer avancerade sakerna.
Nu är det så att förra ägaren inte brytt sig utan bara brassat på utan tanke på energi och servicebehov så jag får börja om från början liksom. Inte ett enda papper med inställningar eller noteringar från installationen finns heller.

Tänkte börja med att ta dit en firma certifierad av CTC för en service/översyn men sen vill jag kunna ta mer aktiv del av pumpens framtida liv.

Hur räknar man ut just mitt hus parametrar och värmekurvor har fått ett intryck av att man mest har standardkurvor som man lägger in?

Vilka värden ska man laborera med i första hand för att få grundläggande stabilitet i systemet som f ö är CTC Ecozenith i250 med en CTC Ecoair?

Hälsningar

Hans
 
Generellt för att få bra verkningsgrad på en värmepump så finns det en del att fundera på i själva vörmesystemet. En värmepump blir effektivast med låga temperaturer. Så man ska försöka ha då lite begränsning med hjälp av radiatortermostater som möjligt. Låt pumpen styra temperaturen så långt det går.
 
Tack Daniel!
När jag flyttade in stod alla termostater helt öppna i hela huset en till och med saknades. Undrade lite över det men jag förstår nu att det kanske inte var helt tokigt.
Däremot måste det väl vara logiskt att när man börjar bli nöjd med alla grundparametrar kunna finjustera via termostaten i något rum. Ta t ex 2 rum med lika stort element men det ena har bara halva rumsytan.

Kul att vara igång i forumet och at få igång sin första tråd!

/Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.