Tjenare har en Thermia villa 60 som är inne på sista versen men p.g.a. den ekonomiska situationen får den leva ett tag till.. cirkulationspumpen är bytt på den men nu stänger den av sig och larmlampan lyser.. tyvärr får man ingen info om felet men på bilden så återställer jag med det högra reglaget så fungerar den någon timme igen...
Någon som vet vad det beror på?
Köldmedium på korrekt nivå...
Det finns ett "externt rör filter" som jag ej rengjort på 2-3 år kan det bero på det?

Mycket tacksam för svar i dessa kalla tider ;)
 
  • Tryckbrytare från Danfoss med återställningsknappar syns, används för felsökning av värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
Den löser på högtryck eller lågtryck i kompressorn, svårt att se vilken som löser på den delen, är det lågtryck , dåligt med köldmidia , högtryck kompressorn blir inte av med värmen, dåligt fart på värmevattnet genom växlaren
 
Okej så det kan vara det filtret som spökar då?
Det sitter på returen för radiatorvattnet :)
 
H
Du får kolla det , se om du kan stänga in det på något sätt , alla ventiler du hittar, stäng av VP och pumpar först, den är gammal så jag tror inte det sitter en filterboll där, då ska du ha tur, ett handtag på det

Edit Har du slangar till VP så känn om dom är stela, det kan även vara nästan stopp i dom, det blir magnetit och rost som tätar och för det mesta sitter det vid kopplingarna
 
Verkar som att det var det filtret..
Glömde i min iver och stress för att huset börjat bli kallt att ta bild innan rengöring..
Det var i stort sett helt tätt och bilden är tagen efter tio minuter med tandborste och tvål... GRISIGT blev det :)
Så nu återstår att se... Skriver imorgon om det löste sig.
Tack för hjälpen och visat intresse
Mvh Jonas
 
  • Röranslutning och filter rengjorda med tandborste, synligt efter underhåll i värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rengjort filter hållet av en hand, med synbar förbättring efter tio minuters rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
Tjenare igen... Har fungerat felfritt sen ingreppet fram till nu. Den dog igen trots att det inte är särskilt kallt ute.. kan det vara några inställningar på den som gör det ? Mvh Jonas
 
H
Kolla filtret igen så det inte sitter något i när farten blev bättre,men kör inte utan , mät tempen på det som går ut och kommer tillbaka från VP, det blir att sitta ett bra tag och kolla tempen, börjar den att komma upp mot ca 55 C eller går över på det som kommer in, är det klart ett ett flödesfel , nu svårt att säga något om hög eller låg löst då återställningen är detsamma oavsett vad som löst, din VP har troligtvis ett max på 45-48C in , blir den högre så får VP hicka och löser ut
 
Framledningen gick upp till typ 59 när elpatronen gick in... Sedan dess har den legat stabilt på 45. Returen harlångsamt ökat från typ 28 till 39 som den stabiliserat sig på en bra stund nu.. men skall hålla mer koll nu när tempen ökar i huset.... Har varit borta idag så det är relativt kallt i huset... :(
Men man behöver inte tänka på framledningstempen eller?
Mvh Jonas

Edit: har inga slangar till pannan förutom de 2 som finns på bilden...
Det är retur och framledning till radiatorerna..
 
  • Värmepannans display visar framledningstemperatur på 45 grader och returtemperatur på 39 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar med isolering och ventiler, troligen en del av ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag testade nu att sätta den på 26grader och returen är nu uppe i 47... Förra året tog jag bort 2 element varav det ena inte har varit igång sen jag flyttade in här (3-4år) det andra var en miniradaiator cirka 50cm brett och 60 högt...
Kan det vara att det "fattas" radiator kapacitet nu?
Jag har bytt fönster samt tagit bort en vägg mellan kök och V.rum... radiatorerna i V.rummet har värmt hela utrymmet då det blev alldeles för varmt med de andra 2 igång...


Stängde av 4 radiatorer till och väntade tills den gick upp till 48 grader i returen... Då slutar bara kompressorn att gå... Inget som behöver återställas så kanske inte var så enkelt ändå:(
 
Redigerat:
H
Fram 45 och ska vara 43,det inom parantesen, retur 39 normalt men visar 48. 48 C på returen är nog vad VP kan få i sig utan att storkna, har du alla termostater på elementen i drift ? en VP mår inte bra av att gå mot för litet flöde, då kan dom få lite lustigheter för sig , så kan du öppna alla eller ta bort dom helt, samt ställa kurvan på VP och se vad som händer, ett tumvärde är ca 45C vid noll ute beroende på hur huset är isolerat
 
Alla termostater är fullt öppna :(...
Och jag är osäker på det där med att ställa kurvan? Finns det något man skall gå på där :)

Nu är det 1 grad ute och det står kurva 40.
Skall det ändras till 45 då? :p

Hittade denna bruksanvisning med kurvan illustrerad..
https://manuall.se/thermia-villa-bas-60-varmepump/
 
  • Display på värmesystem som visar kurva 40 och ett antal gröna lysdioder som lyser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Väldigt dumt att ta bort två element, ju fler element i huset ju lägre kurva kan man köra på dvs ju lägre temp ut på elementen ju billigare går den å mindre elpatron behöver den. Klarar du dig nu på 40 grader ska du inte höja. Som exempel så kör jag ut ca 45 grader når det är 25 minus å min elpatron går först i vid 27 minus
 
Jag har två nya radiatorer som skall monteras... Ett i källaren och ett som jag byter till ett större i V.rummet men det har inte blivit av ännu.
Tanken är väl att byta ut alla mot lite mordernare grejor allteftersom :)
Radiatorerna i köket var jag tvungen att ta bort om inte jag skulle ha dem bakom köksskåpen :)
 
H
Y Younaz skrev:
Nu är det 1 grad ute och det står kurva 40.
Enligt manualen så är det rätt kurva, ca 40C vid noll ute, skulle det vara kallt i huset kan du höja till 41, men det kan ta ett dygn innan det har justerats sig med värmen i huset
 
H Hjulbent skrev:
Enligt manualen så är det rätt kurva, ca 40C vid noll ute, skulle det vara kallt i huset kan du höja till 41, men det kan ta ett dygn innan det har justerats sig med värmen i huset
Problemet verkar ha minskat men bryter fortfarande ibland... Står i manualen att man skall lufta systemet också om den bryter men hittar ingen luftare på pumpen... Är det bara radiatorerna de menar då?
All hjälp uppskattas enormt :)
//Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.