Kretikos Kretikos skrev:
Brutal spännvidd? Nästan 10m. Ska det vara loft över hela boytan?
Spännvidden blir 7m om du tittar på 3D bilden. Typ tre stycken limträbalkar som bär.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Eller är det bara över sovrum, hall pch badrum och bärande väggar under?
Ja bara över halva delen. Dessa väggar behöver inte nödvändigtvis vara bärande.
 
Skulle i så fall flytta entrén till toan bort från hallen så man minskar risken för blöta strumpor
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen
  • Laddar…
Jag rekommenderar ett annat tillvägagångssätt för att få fram ett bra och lämpligt hus att bygga: Det finns ett närmast oändligt antal ritningar på nätet där många säkerligen är gjorda av välrenommerade arkitekter. Leta bland dessa, välj ut det som passar bäst och gör ev små förändringar för att optimera för era behov och tomten. Du behöver kanske inte ens utgå från den storlek du vill ha, utan kan förminska eller förstora en i övrigt bra planlösning för att komma fram till målet. Om du söker på "husritning 50 60" och väljer Bild, får du nedanstående på din skärm:

Skärmdump av sökresultat med olika husritningar och planlösningar från webben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
Det är också så att fritidshus inte har samma krav. Fast tjocklek på isolering etc. Vill man ändå ha rejält i en fjällstuga
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är också så att fritidshus inte har samma krav. Fast tjocklek på isolering etc. Vill man ändå ha rejält i en fjällstuga
Åre kommun är lite speciella i det avseendet. Man kan inte bygga fritidshus där, utan alla ska uppfylla kraven för permanentboende.
Hur dom kan få göra så vet jag inte. Men jag gjort ett antal bygglov till olika byggen där uppe, och det är kraven de ställer.
 
Galet överförmynderi i sin ädlaste form. Det fördyrar ju projekt avsevärt om man ska handikappanpassa bygget, göra energibalansberäkning osv.
Många nöjer sig säkert också med luftvärmepump i sin stuga, det lät man knappast få om man ska uppfylla energikraven för en villa.
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
I icho skrev:
Åre kommun är lite speciella i det avseendet. Man kan inte bygga fritidshus där, utan alla ska uppfylla kraven för permanentboende.
Hur dom kan få göra så vet jag inte. Men jag gjort ett antal bygglov till olika byggen där uppe, och det är kraven de ställer.
Är det ”inne” i Åre då eller generellt i hela kommunen? Jag har flera bekanta som byggt stuga i närheten där vi ska bygga men aldrig hört talas om detta.
 
Jag har endast varit med och gjort stugor i eller i närheten av Åre by, och där har vi konstant fått redovisa för både tillgänglighets- och energikrav. Man motiverar det med att inga fritidshus i Åre används som fritidshus, utan det är mer att betrakta som ett andra boende.
Kontakta en handläggare på kommunen på en gång och stäm av vad dom anser i erat fall. Har du tur så hör man en annan bedömning för er. Meddela gärna vad ni får för svar här så fler får veta.
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Kul projekt! Vi håller själva på med en tillbyggnad av fjällstuga och har nu grunden klar. Ett tips är att smacka upp en friggebod som första steg. Väldigt bekvämt att kunna ställa in verktyg och material och låsa om det när man inte är där och bygger. När man är färdig har man skidbod och kanske bastu mer eller mindre färdigt. Tog mig tre dagar och hjälp från en kompis att bygga 15m2 i lösvirke.
Sitter och skissar på förrådet just nu, fler som har tipsat som dig att bygga förråd först så då lyssnar jag. Isolerade du ditt förråd på en gång också eller? Tänkte bygga ca 3x3m invändigt med hyllor och arbetsbänk. I framtiden kan det ju bli vad som helst som du säger.
 
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Vi har inte isolerat något ännu. Det går dock relativt lätt att göra i efterhand. Lite bök med vindduk. Kan man ju iofs sätta den från start utan att isolera. Vi har delat upp boden med ca 5m2 förråd och 10m2 skotergarage. Förrådet med arbetsbänk och hyllor.
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Tänkte jag skulle uppdatera er lite om läget.
Skickade in bygglovet idag och hoppas det kommer gå smidigt. Följer detaljplanen så förhoppningsvis ska det inte dyka upp alltför stora frågor.
Planen är att under semestern i sommar gräva fram VA och el, gjuta plintar, göra infarten m.m. Samt även bygga ett förråd.
Till veckan ska vi upp och fälla majoriteten av träden på tomten. Ingen grövre storlek men ska försöka spara det jag kan så kanske det blir någon bänk eller liknande, ved blir det i alla fall.
Nedan ser ni hur det blev till slut. Vi hörs!
Arkitektritning av en planlösning och sektion för ett hus med angivna mått och utrymmesbeteckningar.
Arkitektritning och 3D-modell av ett litet hus med avsnittsvis inredning, föreslagen placering för möbler och måttangivelser.
 
  • Gilla
Nickesågen och 2 till
  • Laddar…
Avverkat och röjt på tomten nu, skönt att ha det gjort. Fick några kompletteringar på bygglovet men det reviderades ganska snabbt. Börjat tagit in priser från olika byggvaruhandlare för stommen och ska boka in tid till sommaren med grävmaskinisten. Just nu händer inte mycket annat i väntan på beviljat bygglov.
 
  • Avverkad skog och röjt område med snötäckt mark och nedfallna trädstammar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röjd tomt med snö och avverkade träd i skogsmiljö, färdig för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avverkad tomtröjning med nedfallna träd och person som blickar ut över området på vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röjt område med nedskurna trädstammar på snötäckt mark framför rött hus med grönt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Fick beviljat bygglov idag, lycka!
Det gick förvånansvärt snabbt, bara drygt två veckor. Det tackar jag för.
Begärt offerter från olika håll på stommen och väntar svar dom kommande veckorna, vem vet hur mycket som händer i sommar..
Fortsättning följer.
 
  • Gilla
jockelindstrom och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.