Har en sockel i bastun jag vill måla svart. Behöver tips på svart färg som kan målas på tejp, tål värme och släpper inte ifrån sig giftiga ämnen?
 
Bowser
Sockel som i golvsockel (golvlist) eller sockel som i uppmurad sockel som väggarna står på?
Tejp? Är det Jocke från Café Bärs som byggt bastun:)
 
"Sockel" som i 10 cm vägg som är nedanför bastupanelen. Den är tejpad eftersom den tejpen håller bastufolien tät och på plats.
 
Material på den? Längs golvet behöver du inte oroa dig för gaser etc, blir aldrig så varmt där nede.
Dog är det vangligaste att dra golvbeläggup på sockel eller klinka sockel med det samma som golvet är klinkat....
Mvh
Sakke
 
Den består av gips. Kan inte klinka sockel pga panelen.

Är det någon i forumet som kan svara på frågan om vilken färg man kan använda i bastun? Färg som är värmebeständig, inte avger farliga ämnen och fäster på tejp?!
 
Bowser
För att kunna svara på frågan behöver man veta vilket material sockeln består av, därav frågorna.. så hetsa inte upp dig för att du får motfrågor som du inte tycker svarar på din fråga.
Nu säger du gips, bra... du kan måla med vilken vattenbaserad färg som helst där nere vid golvet då det inte blir varmt där, dock finns ju risken för fukt dom gör att pappen på gipsskivan (om det inte är en våtrumskiva) möglar.. våtrumsfärg då kanske är bättre.
 
Bowser
Tejpen blir dock svårare om det inte är vanlig "frystejp" utan nån annan variant.. som sagt.. svårt att ge råd utan att veta vad för material som menas
 
Något verkar märkligt med konstruktionen, då man i normala fall antingen låter panelen gå nästan helt ner till golvet, eller sätter en sockel av golvmaterialet, vanligtvis klinker..
 
Bowser Bowser skrev:
För att kunna svara på frågan behöver man veta vilket material sockeln består av, därav frågorna.. så hetsa inte upp dig för att du får motfrågor som du inte tycker svarar på din fråga.
Nu säger du gips, bra... du kan måla med vilken vattenbaserad färg som helst där nere vid golvet då det inte blir varmt där, dock finns ju risken för fukt dom gör att pappen på gipsskivan (om det inte är en våtrumskiva) möglar.. våtrumsfärg då kanske är bättre.
Över gipssockeln är ett tätskikt som fortsätter från golvet och på det är det tejp.
Grönt tätskikt som sträcker sig upp över gipssockel med tejp längs med trälist och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där hade jag fortsatt med panelen hela vägen ner, och lämnat 10mm nertill som ventilationsspalt.
 
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…

Bästa svaret

Om du inte vill fortsätta med panel så kan du kanske limma en remsa vinylgolv mot tejpen? Finns ju mkt att välja på så bör gå att hitta ngt som matchar klinkern.
 
Bowser
Ja det där var ju bara tejp.. att måla på det och få det att hålla är nog omöjligt.
Jag hade gjort som andra föreslagit att gå ner med panelen eller sätta upp nånting för att dölja tejpen, måla direkt går inte skulle jag säga.
 
Hur gör jag för att fortsätta med panelen? Hur skarvar jag mellan befintlig panel och ca 7 cm ny panel? Eftersom befintlig (tejpad) gipssockel sticker ut 1 cm, kommer det inte se konstigt ut att panelen längst ner kommer sticka ut 1 cm mer än ovanstående panel?

Så åter till ursprungsfrågan, vilken färg skulle lämpa sig för att måla med i bastun, på tejp?
 
Finns det ingen luftspalt bakom panelen, eller missar jag något?

Jag tror en vanlig vattenbaserad häftgrund skulle fungera för värmens skull.
Du får nog svårt att hitta en färg som är utprovad för det du beskriver.
 
Tveksam till att det någonsin blir bra att måla även om du hittar rätt typ av färg. Det kommer se udda ut ändå. Du har inte funderat på att köpa klinkersplattor som kapar och limmar dit som sockel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.