Det skulle bli enklare eftersom man slipper böka med det befintliga taket.

Men framför allt tycker jag inte alls att det är lika snyggt som första konceptet. Man ska försöka att undvika en sådan blandning av vinklar. Men smaken är som baken förstås!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Inte en prisgrej, men tänk på att du får en annan byggnadshöjd när du bygger vidare då marken ligger mycket lägre där du tänkt bygga än där huset ligger nu. Kan bli ett problem om du har max bygghöjd eller max antal våningar i detaljplanen.
 
É ÉlPontus skrev:
Vi vill bygga ut huset som tydligen är 80m2 när jag mäter nu (trodde det var 69m2), med 40m2 till vilket är nax area. Det skulle innebära 6 meter om man förlänger huset. Vilket är till kanten av bilden där vöxthjset är. Se bilden vart vi bara vill förlänga huset, både källare, bottenvåning och övervåning/loft.

Vad kan detta tänkas kosta? Vill bara få nåt hum om vad det kan handla om. Det skulle då bara bli ett sovrum och nåt vanligt rum till. Inget speciellt i källaren utan bara lite yta för förvaring/förråd. Taket i plåt.

Vad tror ni?
1 miljon +/-.

Jag tror också på att inte bara förlänga samma huskropp, utan hitta något som bryter av. Tex skippa övervåning (dvs lägre bygghöjd), eller lägga allt i vinkel mot nuvarande byggnad. Låt en arkitekt titta på det där (kostar tyvärr, men de är bra på att hitta de där "utanför boxen" lösningarna), utifrån det kan du lätt ta in budgetofferter från några byggare. Kolla först med kommunen vilka förutsättningar du har, tex bygghöjd .
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
É
Bygghöjd är 9 meter och 120m2, eller 7 meter och 160m2. Höjden är drygt 8 meter idag. Huset/källaren står dock i en sluttning så i övrigt är det lägre. Så med 40m2 utbyggnad borde det inte spela någon roll.

Fördelen med att bygga i lägre höjd är att huset inte blir lika dominant på tomten, och blir nog bättre kvällsljus på framsidan av tomten. Nackdelen är om det blir fult med olika takvinklar, och att vi då skulle behöva komplettra med takkupa på befintliga övervåningen för ljusinsläpp och större yta.

Bygga i vinkel tänker jag mig kommer dra iväg på kostnaderna? Som ni märker tycker jag redan det låter dyrt bara att bygga rakt ut :) Att ansluta tak i vinkel samt börja gräv/spränga mot berg borde innebära högre kostnader.
 
Att bygga i vinkel är en rätt marginell extrakostnad, någon lite mer komplicerad takstol, lite enkla plåtarbeten för ränndal mellan husdelarna.. men klart att om det i sin tur ger mer markarbeten så...
 
É ÉlPontus skrev:
Vi vill bygga ut huset som tydligen är 80m2 när jag mäter nu (trodde det var 69m2), med 40m2 till vilket är nax area.
Är det boarean som är begränsad? Det är ju inte helt okomplicerat att mäta den - Särskilt inte när man har snedtak.
 
É
Byggnadsarea är det enda jag hittat info om. När man pratar om 9 meter bara antar jag att man får bygga i två plan. Sen minst 27 grader taklutning så det inte uppfattas som trevåningsbyggnad.
 
Det finns några fallgropar även när man mäter byggnadsarea. T ex kanske den där trappan/altanen med utrymme under ska räknas in?
 
É
Det tycker jag inte... det är ju bara en trappa och sedan en altan som går uppe runt huset. ”Väggen” är bara för att täcka för all skrot och skräp där under. Inget utrymme alls egentligen.
 
Att förlänga taket borde väl inte bli dyrare än att ansluta ett nytt tak till fasaden.
 
É ÉlPontus skrev:
Det tycker jag inte... det är ju bara en trappa och sedan en altan som går uppe runt huset. ”Väggen” är bara för att täcka för all skrot och skräp där under. Inget utrymme alls egentligen.
Fast rent juridiskt räknas oftast den typen av utrymme som byggnad. Det kan vara bra att tänka på iallafall så du inte får problem om du bygger ut precis till den maximala ytan och kommunen hittar några kvadratmeter till.
 
É
Vad tror ni om att bygga ut med mansardtak då? Lite snyggare än bara ett snedtak? Och lättare mötas nära takfoten med så man kan få utbygget i nästan samma bredd. Eller tycker ni det är fult med denna variant med? Jag sänkte utbyggnaden lite så att taket inte blir för platt. En annan fördel är att källarfasaden blir lite lägre med. Det innebär ett kliv ned sen till de två sovrummen som blir.

Sen takkupor så barnens sovrum på övervåningen känns större. Antingen som matchar stora husets tak, alternativt en variant som ska matcha utbyggnaden istället.

Tänker mig svart falsat plåttak. Vilket jag tyvärr inte har ännu på stora taket. Men med ett utbygge kan man ju ta förvandligen i två steg...

3D-modell av ett gult hus med mansardtak, takkupor och påbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller kanske:

3D-modell av gult hus med mansardtak, takkupor och utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Lite fel höjd och så på takkupor och så ser jag men ni förstår idén...
 
Så hur gick det efter tre år?
Jag håller att förläna vardagsrummet med 15kvm
Det är 2002 krypgrund radhus
Vad tycker ni att det ska kosta nuförtiden?
Jag gör ingenting själv eftersom jag har inget kunskap
 
É
U slimJay skrev:
Så hur gick det efter tre år?
Jag håller att förläna vardagsrummet med 15kvm
Det är 2002 krypgrund radhus
Vad tycker ni att det ska kosta nuförtiden?
Jag gör ingenting själv eftersom jag har inget kunskap
Det visade sig att det var först i år man fick ansöka bygglov. Så jag har skickat in bygglov nu men för en helt annan utbyggnad som är större, då jag gjort en tolkning av detaljplanen att jag kan det. Men har inte hört nåt från kommunen ännu.
Blir sådana fall ingen förlängning av huset, förutom ifall de nekar nuvarande plan. Så kan inte komma med några tips eller erfarenheter.
 
  • Gilla
UkJay
  • Laddar…
U slimJay skrev:
Så hur gick det efter tre år?
Jag håller att förläna vardagsrummet med 15kvm
Det är 2002 krypgrund radhus
Vad tycker ni att det ska kosta nuförtiden?
Jag gör ingenting själv eftersom jag har inget kunskap
Hej

Jag vart klar med en tillbyggnad förra året 2021/09 .

15kvm med en betongplatta + vattenburen golvvärme, 3-glasfönster där varje fönster parti är 140cm i bredd. Dörren/fönster som går att öppna ut till altanen är också 140 cm (tung haha). Rummet är helt isolerad med plåttak. Lite svårt att ge dig exakt summa då jag hade andra jobb också som inkluderades i priset.

För 200.000 kr fick jag följande :

Byttytterpanel ca 15kvm målat osv.
Byggt en vinterisolerad tillbyggnad enligt ovan. Med allt som hör till den (el ,vatten osv)
Bytt en hel trädäck med anslutning till det nya rummet. Samt byggt en ny altan + staket till entrén ca 10-15 kvm +staket. Vattensäkrat balkong (ovanför tillbyggnad) med takmatta + specialfix (till öppna balkonger ) samt klinkers . Bort forsling av allt byggavfall ingick.. byggarna hjälpte mig med några tilluftsdon jag behövde i några sovrum.

Jag fick hjälpa till med att få till exakt som jag ville i planeringen..

Är nöjd med slutresultatet.
 
  • Gilla
UkJay
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.