Hej,

Skulle vilja ha hjälp med planlösning på en 1,5 planare. Detaljplanen säger max byggnadsarea på 100kvm och max byggnadshöjd på 4m. Vid samtal med kommunen sa de att det inte borde vara några problem att få bygga 10% extra vilket innebär max 110kvm. Även fått besked om att vi får bygga kupor som är max 1/3 av takets bredd. På andra sidan vägen är det skog. Tänker först bygga det nya huset innan vi river det befintliga, det gör också att max bredd på huset bör vara ca 12m för att rymma det nya huset mellan det befintliga och vår infiltration.

Vi har i nuläget 1 barn och kommer bli ett till snart. Har fritidsintressen som kräver en del plats i form av skor/pjäxor och kläder. Pga allergi byter vi alltid kläder när vi kommer hem så plats att byta om i närheten av ingången och gott om plats för förvaring krävs. Hängtorkar rätt mycket av tvätten så plats att göra det behövs i tvättstugan. 3 sovrum uppe och ett lek/sovrum nere. Ett vardagsrum uppe och ett nere. Gillar öppen planlösning och vill ha så mycket utsikt som möjligt mot vattnet och bara lite mot vägen för att släppa in lite ljus. Fått ett förslag från en husproducent men gillade det inte riktigt. Det vi inte gillade var tvättstugan, klädförvaring och insyn från vägen. Dessutom ritat lite väl brett även om det kanske går att lösa. Ritat en skiss men är säkert en hel del att förbättra på den och är öppna för förändringar på den.
Tomtkarta med markerad placering för nybyggnad, befintligt hus, bastu och utsikt mot vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husplacering
Handritad skiss av nedre plan i ett 1,5-plans hus med markerade rum som kök, tvätt, sovrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

planlösning nedreplan
Handritad skiss av nedre plan i ett 1,5-plans hus med markerade rum som kök, tvätt, sovrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre plan
Skiss av husets övre plan med sovrum, allrum, hobbyrum och klädkammare ritade och dimensionerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss av hustakets uppbyggnad med markerade fasadområden, planlösning för övervåning oklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit skiss av övre och nedre plan för ett 1,5-planshus med måttsatt planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasadritningar
Handritad skiss av en planlösning för nedre plan i ett hus med märkta rum som tvättstuga och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egen skiss nedreplan
Handritad skiss över nedre plan för en planerad 1,5-plansvilla med storlekangivelser för varje rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egen skiss övre plan

Alla förslag och synpunkter mottages gärna!
 
BirgitS
Du skriver att du inte vill ha insyn men ett hus som inte har några fönster i söder i de allmänna utrymmena upplevs som väldigt mörkt under vinterhalvåret.

När man kliver in genom ytterdörren är det en allmän uppfattning är huset upplevs som mer välkomnande om man kan se in i huset och ut genom ett fönster, medan i ert eget förslag så upplever man huset som instängt, lite som att kliva in i en grotta. Arkitekter brukar prata om siktlinjer och att de är väldigt viktiga för hur hus upplevs.

Kan man så är det bra att undvika sovrum i söder- och västerlägen eftersom de lätt blir väldigt varma sommartid.

Det låter lite med 11 kvm för ett föräldrasovrum som i ert förslag. Är sängen verkligen i korrekt storlek?
För nu ser det ut som att rummet är närmare 4x4 m om man utgår från sängens storlek.
I föräldrasovrummet kan gärna dörren vara 60 cm in från en sidovägg så att man får plats med garderober bakom dörren. Men annars så brukar man sätta dörren i vinkeln mellan två väggar, t.ex. minskar man då risken att någon öppnar dörren och dörren slår till någon annan.

När det gäller garderober i barnsovrummen kan man antingen utnyttja den lägre takhöjden mot kattvindarna för dem så att man får full takhöjd över så mycket som möjligt av den fria golvytan eller så har man garderober som ljuddämpning mellan sovrummen och då ställer man lämpligen garderoberna olika långt från fönsterväggen och låter gärna väggen mellan rummen vara krokig så att alla garderoberna står på rad och de första är vända åt ena hållet och de sista åt andra hållet.

Jag tycker det är svårt att se om det är full takhöjd i hela badrummet på övervåningen i ert förslag men om man inte separat dusch i det badrummet så behöver man tänka på att det ska gå att stå och duscha i badkaret där. Om 10 år har ni barn som vill duscha och inte bada, och då behövs det två duschar i huset.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skriver att du inte vill ha insyn men ett hus som inte har några fönster i söder i de allmänna utrymmena upplevs som väldigt mörkt under vinterhalvåret.

När man kliver in genom ytterdörren är det en allmän uppfattning är huset upplevs som mer välkomnande om man kan se in i huset och ut genom ett fönster, medan i ert eget förslag så upplever man huset som instängt, lite som att kliva in i en grotta. Arkitekter brukar prata om siktlinjer och att de är väldigt viktiga för hur hus upplevs.


Kan man så är det bra att undvika sovrum i söder- och västerlägen eftersom de lätt blir väldigt varma sommartid.

Det låter lite med 11 kvm för ett föräldrasovrum som i ert förslag. Är sängen verkligen i korrekt storlek?
För nu ser det ut som att rummet är närmare 4x4 m om man utgår från sängens storlek.
I föräldrasovrummet kan gärna dörren vara 60 cm in från en sidovägg så att man får plats med garderober bakom dörren. Men annars så brukar man sätta dörren i vinkeln mellan två väggar, t.ex. minskar man då risken att någon öppnar dörren och dörren slår till någon annan.

När det gäller garderober i barnsovrummen kan man antingen utnyttja den lägre takhöjden mot kattvindarna för dem så att man får full takhöjd över så mycket som möjligt av den fria golvytan eller så har man garderober som ljuddämpning mellan sovrummen och då ställer man lämpligen garderoberna olika långt från fönsterväggen och låter gärna väggen mellan rummen vara krokig så att alla garderoberna står på rad och de första är vända åt ena hållet och de sista åt andra hållet.

Jag tycker det är svårt att se om det är full takhöjd i hela badrummet på övervåningen i ert förslag men om man inte separat dusch i det badrummet så behöver man tänka på att det ska gå att stå och duscha i badkaret där. Om 10 år har ni barn som vill duscha och inte bada, och då behövs det två duschar i huset.
Tack för synpunkterna!

Inte lätt med avvägningen mellan att få in nog med ljus och begränsa insynen. Lättare för om man har insyn i köket än om man har insyn till vardagsrummet. Tänkte att vi kanske kunde kompensera för bristen på fönster med mer ljus från sidorna, tänkte därför ha fönster både på sidan om dörren och ovanför köksbänkarna samt i vardagsrummet. Funderar även på om man skulle ha en u-trapp från vardagsrummet och på så sätt leda ner ljus från övervåningen. Har i nuläget ingång från sidan och tycker att det är trevligt men är även öppna för att ha ingången från vägen som i husföretagets i det stora hela bra förslag. Med ingång från sidan är det ju svårt att få till siktlinjen men krävs inte många steg innan man får fin utsikt.

Mätt och får det till att sängen är ca 1,8 * 2 m sovrummet är nog snarare 11,5m i skissen men är ju bara en grovskiss så svårt att säga exakt. Pga allergi förvarar vi nästan inga kläder i sovrummet och känner inte att vi är i behov av ett särskilt stort sovrum.

Bra synpunkt angående garderober i barnrummen och lutar åt en krokig vägg och garderober som ljuddämpare.

Takkupa med fullhöjd i badrummet så blir nog ett badkar som man både kan bada och duscha i.
 
Gammelnörden
Så här skulle planlösningarna bli med måtten 11,7 x 8,5 (ditt skrivna mått och husförslagets kortsida) I bakgrunden skymtar man dina teckningar. På bottenplan har jag följt köksuppställningen precis efter dina anvisningar och placeringen av övriga väggar ger då effekten att det finns 76 cm bred golvyta kvar i tvättstugan med en rätt omöjlig garderob. Tog även ett 3D foto för att visa vad man ser genom ytterdörren.
Översiktsbild av en husritning med planlösning som visar vardagsrum, kök, sovrum och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en hall i ett hus med garderobsväggar till vänster och en garderob med klädhängare till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av planlösning med dimensioner, möblering i kök och trångt utrymme i tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Så här skulle planlösningarna bli med måtten 11,7 x 8,5 (ditt skrivna mått och husförslagets kortsida) I bakgrunden skymtar man dina teckningar. På bottenplan har jag följt köksuppställningen precis efter dina anvisningar och placeringen av övriga väggar ger då effekten att det finns 76 cm bred golvyta kvar i tvättstugan med en rätt omöjlig garderob. Tog även ett 3D foto för att visa vad man ser genom ytterdörren.
[bild] [bild] [bild]
Tack! Ska kolla mer på det senare. Måtten i vår skiss är dock 11,7 x 9,3 så kanske blir det lite bättre då men håller med om problemet i hallen.
 
BirgitS
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
placeringen av övriga väggar ger då effekten att det finns 76 cm bred golvyta kvar i tvättstug
Det är ju en väldigt opraktisk bredd, går ju knappt att gå förbi varandra eller passera en öppen tvättmaskinslucka. Skulle tro att tillgänglighetskraven anger 120 cm.
 
K Kyleman skrev:
Var ska du bygga?

Ett passande förslag kanske?
[länk]
Bygger i norra Sverige

Nej det förslaget passade inte då det var större än vad vi får bygga. Vill inte heller ha trapp som börjar direkt vid ytterdörren då mycket av den smutts och snö som man drar in dras vidare ut i huset. Vill ha mer förvaring vid ingången.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju en väldigt opraktisk bredd, går ju knappt att gå förbi varandra eller passera en öppen tvättmaskinslucka. Skulle tro att tillgänglighetskraven anger 120 cm.
Ja det skulle ju inte fungera. Ritat 110cm i vår skiss men säger tillgänglighetskraven 120cm får man givetvis göra så
 
BirgitS
Jag är inte hundra på alla tillgänglighetskrav men jag har för mig att det är 120 cm i ett sånt fall precis som mellan rader av skåp i ett kök. Men det är bäst att du kollar upp.
 
Jag kan börja som såhär då jag såg att det var snack om tillgänglighetskrav.

Kök måste ha 120cm om de inte tom ökat det till 130cm. Samma gäller för tvättstuga och WC på entréplan. Även en korridor måste ha minst 130cm i bredd om jag förstått det hela rätt.

Med det sagt så är inte tvättstugan godkänd.
Klädkammarens mått gör att den blir helt meningslös (förlåt) men det kommer endast gå att hänga krokar på väggarna ungefär..

Mitt tips är följande:
Flytta köksön närmare ytterväggen. Ett ganska vanligt knep hos hustillverkare är att de tillgodoser tillgänglighetskravet på ena sidan bara då det bara är det som behövs. Du kan alltså hålla 90cm från ytterväggen och ändå vara på det torra. Det resulterar i att du kan "tajta" till köket lite för att få loss mer plats i hall/KLK/Tvätt.

Sedan hade jag vridit tvättstugan 90° så att den är från ytterväggen mot trappan istället. Där tvätt möter KLK idag hade jag gjort WC. KLK hade jag gjort där hatthyllan är. Så många garderober som du satt in så hade du utan problem kunnat avvara 120cm närmst ytterdörren för att kunna ha hatthylla där istället och på så vis fått en KLK som faktiskt går att nyttja.

Trappan är nästa punkt. Till att börja med hade jag nog bytt riktning på den, dvs att du går upp vid sovrummet istället. Detta för att kunnat förflytta trappan lite åt höger och slippa ha en jättetajt passage där uppe med vinklade dörrar till 2 sovrum bara för att man ens ska kunna ta sig förbi.

Sen undrar jag över om du måste ha fönster i hobbyrummet? Jag hade nog lagt badrummet i takkupan och haft hobbyrummet mellan trappa/sovrum/förråd faktiskt. Fönster har du ju i takkupan i allrummet så du får ändå in dagsljus. Skillnaden blir att du kan ta till vara på kvadratmetrarna på ett effektivare sätt :)
 
Kan tipsa om att kolla på accent från myresjöhus, det borde nog gå att rita om rätt lätt så det uppfyller dina krav :) typ korta ner utsticket lite vid entrén och bredda huset
 
J Jarlsgård skrev:
Jag kan börja som såhär då jag såg att det var snack om tillgänglighetskrav.

Kök måste ha 120cm om de inte tom ökat det till 130cm. Samma gäller för tvättstuga och WC på entréplan. Även en korridor måste ha minst 130cm i bredd om jag förstått det hela rätt.

Med det sagt så är inte tvättstugan godkänd.
Klädkammarens mått gör att den blir helt meningslös (förlåt) men det kommer endast gå att hänga krokar på väggarna ungefär..

Mitt tips är följande:
Flytta köksön närmare ytterväggen. Ett ganska vanligt knep hos hustillverkare är att de tillgodoser tillgänglighetskravet på ena sidan bara då det bara är det som behövs. Du kan alltså hålla 90cm från ytterväggen och ändå vara på det torra. Det resulterar i att du kan "tajta" till köket lite för att få loss mer plats i hall/KLK/Tvätt.

Sedan hade jag vridit tvättstugan 90° så att den är från ytterväggen mot trappan istället. Där tvätt möter KLK idag hade jag gjort WC. KLK hade jag gjort där hatthyllan är. Så många garderober som du satt in så hade du utan problem kunnat avvara 120cm närmst ytterdörren för att kunna ha hatthylla där istället och på så vis fått en KLK som faktiskt går att nyttja.

Trappan är nästa punkt. Till att börja med hade jag nog bytt riktning på den, dvs att du går upp vid sovrummet istället. Detta för att kunnat förflytta trappan lite åt höger och slippa ha en jättetajt passage där uppe med vinklade dörrar till 2 sovrum bara för att man ens ska kunna ta sig förbi.

Sen undrar jag över om du måste ha fönster i hobbyrummet? Jag hade nog lagt badrummet i takkupan och haft hobbyrummet mellan trappa/sovrum/förråd faktiskt. Fönster har du ju i takkupan i allrummet så du får ändå in dagsljus. Skillnaden blir att du kan ta till vara på kvadratmetrarna på ett effektivare sätt :)
Tack för synpunkterna!

Endast hittat måttet 120cm på boverkets sida och var också det som husritaren använt sig av så verkar vara det som gäller.

I klädkammaren var det tänkt att ha skor på ena sidan och några krokar på andra sidan och garderober längst in ochdet borde rymmas tycker jag men förstår synpunkten att inte ha för små utrymmen.

Kloka synpunkter med hall/tvätt/toa mm får se om jag kan göra något med dem.

Klarar man inte tillgängligheten eller att det känns för trångt får man göra som du föreslagit eller möjligen då göra köksö hela vägen ut från väggen.

Tänkte också att man skulle kunna ha så att man gick upp vid sovrummet.

Både toa och hobby är i takkupan. Tänkte att det var bra att få in ljus där då det ligger i bättre solläge och så att ljuset då går genom våningen. Tänkte bara ha ett långt skrivbord mot sovrumsväggen där så ljus kommer kunna passera.
 
https://www.eksjohus.se/husmodeller/hus/prio-165/

Nu är jag kolla på din ritning igen så tycker jag grundplanen liknar detta huset rätt mkt. Prio 165 från eksjöhus!

Hade man gjort en halvö i köket istället så hade man kunnat vrida hall/tvättstuga så du får ingången på gaveln.

På ovanvåningen hade du kunnat göra 2 takkupor och då ändra så att ingången till "dress" är ifrån "klk" ist och ta bort väggen mot trappan vid klk o på så vis få dig en hobbyhörna :)
 
J Jarlsgård skrev:
Kan tipsa om att kolla på accent från myresjöhus, det borde nog gå att rita om rätt lätt så det uppfyller dina krav :) typ korta ner utsticket lite vid entrén och bredda huset
Trevligt hus som vi kikat en del på. Får se om vi lyckas göra någon variant på den.

Gjort en del test vad gäller ljuset och vill ha in lite mer så får nog rita om rätt ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.