F Freddedan skrev:
‍♂️‍♂️ Ja äntligen! Skönt att du äntligen insett det! En aktie med ett pris vid varje tidpunkt baserat på hur många som vill sälja och köpa.
Det där har jag i sett hela tiden. En del här försöker framställs mig som en naiv och rödfärgad skogsmulle....
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ett marknadspris på nordpool

Jag lägger ner mina försök att förklara för dig nu. Det är uppenbarligen inte möjligt.
Nej, det är långt ifrån ett verkligt marknadspris (på all el utom den produktion som kommer från det dyraste produktionsslaget varje timme) pga detaljen med marginalprissättnignen. Så fungerar det inte på aktiebörsen.
 
T toolman77 skrev:
Men är det inte så nordpool fungerar? Med vissa anpassningar....

På börsen finns ett fixt antal av varje aktie som det handlas med. Vid "rätt" köp pris finns alltid säljare.

På nordpool finns ingen el utan producenterna matar in el baserat på efterfrågan. För att kunna planera produktionen så sätts priset per timme föregående dygn.

Det fungerar på samma sätt men med 24timmars fördröjning (eller framförhållning om man hellre vill det)

På samma sätt som på börsen går det också att ägna sig åt handel med optioner eller prissättning i framtiden. Det förutsätter dock att du är så stor aktör att någon tycker att det är intressant att handla med dig.
Hur menar du med fixt antal aktier på börsen? Det är det inte alls, det kan vara allt från noll till flera miljoner aktier i ett visst bolag som handlas under en timme.
Under en timme så kan priset variera många procent, och det blir inte den som köpte till högsta priset som sätter priserna i den övriga affärerna, utan varje affär har sitt pris, kanske 30000 aktier till 100kr, sedan 50000 till 102 kr, sedan 300 till 98, sedan 4000 till 105. Har alla sedan gjort de affärer de tycker de behöver så avstannar handeln den timmen.
Är helt med på att handeln måste ske i förväg men påverkar det principerna relativt aktiebörsen egentligen annat än att viss gissning gällande total volym i en framtida timme måste göras och sedan får marginalel användas för att kompensera för verklig avvikelse mot den handlade volymen ett dygn innan? (Och så sker väl redan idag antar jag)
 
K karlmb skrev:
Nej, det är långt ifrån ett verkligt marknadspris (på all el utom den produktion som kommer från det dyraste produktionsslaget varje timme) pga detaljen med marginalprissättnignen. Så fungerar det inte på aktiebörsen.
Jo det är ett marknadspris. Elen kostar precis så mycket såsom alla köpare resp säljare vill betala just då.
All tillverkad el blir ju såld !! Eller hur ?? Även om den är för dyr enl dig.
Systemet kan inte fungera på annat sätt i en marknadsekonomi.
Varför ska X sälja billigare än Y när allt blir sålt ???
I en planekonomi kan man styra priset, men det har vi inte.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
F
Så du skulle vilja ha typ minutpris eller sekundpris på el och istället för att lägga buden dagen före så la man buden en timme innan? Typ ”högre upplösning” på elhandeln.
 
L largab skrev:
Jo det är ett marknadspris. Elen kostar precis så mycket såsom alla köpare resp säljare vill betala just då.
All tillverkad el blir ju såld !! Eller hur ?? Även om den är för dyr enl dig.
Systemet kan inte fungera på annat sätt i en marknadsekonomi.
Varför ska X sälja billigare än Y när allt blir sålt ???
I en planekonomi kan man styra priset, men det har vi inte.
Om du och jag gör en affär idag för kl10-11 imorgon och vi möts på priset 50 eur/mwh, så kommer någon annan efter 10 minuter idag och gör samma affär men till 60 Eu. Hur påverkas då vår affär?
 
K karlmb skrev:
Om du och jag gör en affär idag för kl10-11 imorgon och vi möts på priset 50 eur/mwh, så kommer någon annan efter 10 minuter idag och gör samma affär men till 60 Eu. Hur påverkas då vår affär?
Det är många som säljer fastpris abb.
Det är bättre att köpa av dem. Jag vill tjäna så mycket jag kan på det jag producerar. Visst om du bjuder mer än vad nordpol predikterar för pris imorgon så skulle det kunna bli affär. Men det blir ju inte billigare än nordpol för dig.
Din tanke är god. Men omöjlig att få till. Vad händer om jag inte kan lev överenskommen vara? Då måste du stänga ner ?! Då måste vi försäkra leveransen kanske? Ett system för försäkringar... Som du får betala ...
 
L largab skrev:
Det är många som säljer fastpris abb.
Det är bättre att köpa av dem. Jag vill tjäna så mycket jag kan på det jag producerar. Visst om du bjuder mer än vad nordpol predikterar för pris imorgon så skulle det kunna bli affär. Men det blir ju inte billigare än nordpol för dig.
Din tanke är god. Men omöjlig att få till. Vad händer om jag inte kan lev överenskommen vara? Då måste du stänga ner ?! Då måste vi försäkra leveransen kanske? Ett system för försäkringar... Som du får betala ...
Fastprisavtal har inget med detta att göra.
Hur menar du, om du inte kan leverera, det v är väl samma problem idag?
 
K karlmb skrev:
Fastprisavtal har inget med detta att göra.
Hur menar du, om du inte kan leverera, det v är väl samma problem idag?
Idag är ju strömmingen blandad. Alla betalar ju samma pris. Om du ska köpa billigare strömming än andra så måste väl just den leveransen garanteras. Annars får andra betala dyrare om du stjäl deras strömming.
Det funkar bra som det är. Jag fattar inte var du ska hitta någon som vill sälja billigare till just dig. När övriga är villiga att betala ”överpris”.
 
L largab skrev:
Idag är ju strömmingen blandad. Alla betalar ju samma pris.
Om du ska köpa billigare strömming än andra så måste väl just den leveransen garanteras. Annars får andra betala dyrare om du stjäl deras strömming.
Det funkar bra som det är. Jag fattar inte var du ska hitta någon som vill sälja billigare till just dig. När övriga är villiga att betala ”överpris”.
???
Garanteras? Hur menar du nu? Alla betalar absolut inte samma pris.
Om jag inte visste varifrån min el kommer, tex har jag vindandelar, så skulle ju ingen handel med el kunna förekomma öht....
Bra som det är?
Har du nånsin handlat med aktier?
 
K karlmb skrev:
Ett helt sjukt system har vi där den dyrast producerade kWh får sätta priset för all produktion.
Jag tror inte du har stöd för detta påstående. Elmarknaden i Norden är helt baserad på utbud och efterfrågan. Kolla på svk.se och kontrollrummet där ser du elpriset i Nordens olika områdena och hur elen flöder dessa emellan.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror inte du har stöd för detta påstående. Elmarknaden i Norden är helt baserad på utbud och efterfrågan. Kolla på svk.se och kontrollrummet där ser du elpriset i Nordens olika områdena och hur elen flöder dessa emellan.
Det verkar vara många här som tror att Nordpol är som vilken börs som helst men har samtidigt helt missat den absurda detaljen jag hänger upp mig på.
Jag länkade i början av tråden till en gammal artikel om Nordpol där man nämner just att systemet blivit kritiserat för regeln om marginalprissättning.
Ingen har hittills lyckats förklara varför den regeln måste finnas.
 
K karlmb skrev:
Om du och jag gör en affär idag för kl10-11 imorgon och vi möts på priset 50 eur/mwh, så kommer någon annan efter 10 minuter idag och gör samma affär men till 60 Eu. Hur påverkas då vår affär?
Largab , kan du besvara min fråga här?
Ligger vårt pris på 50 Eu fast eller ej?
 
F
Karlmb, det funkar inte så. Ni gör upp om en auktion för den timmen tillsammans med alla andra som vill ha en den timmen. Det görs upp dagen innan. Man har inte realtidshandel på el som på (aktie)börsen. Men du har rätt i att fråga varför det inte kan vara så och ingen här har sagt varför vi inte kan ha spotpris på sekundnivå istället för timnivå. Det finns säkert en bra förklaring. Skulle vara intressant att veta...
 
K karlmb skrev:
Largab , kan du besvara min fråga här?
Ligger vårt pris på 50 Eu fast eller ej?
Jag försökte svara...
"Det är bättre att köpa av dem (ngn ansluten till nordpol alltså). Jag vill tjäna så mycket jag kan på det jag producerar. Visst om du bjuder mer än vad nordpol predikterar för pris imorgon så skulle det kunna bli affär. Men det blir ju inte billigare än nordpol för dig."
Dvs om jag kan så ska jag ha 60 istället. Eller, ingen affär från början.

Jag tycker också att det är trist att mina pengar ska gå till vinster. Men ser inte hur det skulle kunna fungera bättre/enklare.

Angående spotpris sek/timme så sätts väl priserna dagen innan ?? Då behövs inte bättre upplösning, blir bara ännu krångligare. Om priserna skulle variera dynamiskt (ned till sek-upplösning) så blir det
väl svårare att planera produktionen. De som producerar topp-effekten måste väl veta i förväg när den ska produceras samt till vilket pris.​
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.