T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle inte lita alltförmycket på kompisarnas och släktens arbetsvilja. Det kan vara kul i början men sedan brukar intresset släppa.
Kanske är det lite olämpligt som första hus pga okända risker. Det kan också slita enormt på relationen om man bor i en byggarbetsplats längre tid, kanske med småbarn.
Det är farligt om man "förälskar sig" i ett hus.
Men precis. Det brukar vara kul i början, men sen blir det värre... Vi har en ettåring och jag hoppas väl på fler barn inom nåt år, så det måste ju också tas med i beräkningarna...
 
Ju längre tid det går, och ingen annan visar intresse så ju lägre bud, men kommer det fler intressenter så inte lika bra läge..börja lågt utan att Skämms!
 
  • Gilla
Annika Markusbacka
  • Laddar…
Jag hade valt huset för 900k där det mesta var gjort, lånar du så är det inga större skillnad i månadskostnad samt att du kan lägga tiden på annat skoj och renoveringsbudgeten på att amortera
 
  • Gilla
varmkorv och 7 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Jag hade valt huset för 900k där det mesta var gjort, lånar du så är det inga större skillnad i månadskostnad samt att du kan lägga tiden på annat skoj och renoveringsbudgeten på att amortera
Ja, jag hade ju hellre valt det också. Men det såldes för tre år sen...
 
  • Gilla
  • Haha
elpaco och 2 till
  • Laddar…
Snart till salu igen då..
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
A Annika Markusbacka skrev:
Men precis. Det brukar vara kul i början, men sen blir det värre... Vi har en ettåring och jag hoppas väl på fler barn inom nåt år, så det måste ju också tas med i beräkningarna...
Många hus i närheten kommer att byta ägare de närmaste åren p.g.a. åldersstrukturen.

Stickan
 
Kikade lite på annonsen.

Vilket badrum har fuktskada är det det med badkaret, som man börjat bryta upp golvet på?
Det syns inget på bilderna, var det något ni fick se när ni kom dit?

En som jag la märke till är att det är el-element i hela huset förutom pumpen, dom kommer nog behöva vara igång vintertid för att kunna hålla full värme förutom pumpen.
 
A Andy78 skrev:
Kikade lite på annonsen.

Vilket badrum har fuktskada är det det med badkaret, som man börjat bryta upp golvet på?
Det syns inget på bilderna, var det något ni fick se när ni kom dit?

En som jag la märke till är att det är el-element i hela huset förutom pumpen, dom kommer nog behöva vara igång vintertid för att kunna hålla full värme förutom pumpen.
Ja, precis, badrummet med badkaret. Dom har börjat bryta upp golvet, men den bilden finns inte med i annonsen. Har inte kikat på det än, utan om eventuellt en vecka. Jag vill veta lite mer innan och min pappa är utomlands just nu, han kan hus. Ja, jag har räknat med att elementen kommer behöva vara igång vintertid. Visst, golvvärmen från källaren stiger ju uppåt, men det räcker ju inte. En kollega på jobbet berättade om någon grej från Adax som går att koppla till befintliga element och som kan ställas in och styras via wifi så dom kan gå på sparlåga när man inte är hemma och på nätterna. Han hade minskat förbrukningen med 20%, trots att det var kallare månaden han hade installerat dom.
 
A Annika Markusbacka skrev:
Men precis. Det brukar vara kul i början, men sen blir det värre... Vi har en ettåring och jag hoppas väl på fler barn inom nåt år, så det måste ju också tas med i beräkningarna...
En ettåring och kanske mer barn om nått år, ett hus som kommer att ta flera år av eget arbete plus en hel del pengar att få ordning på, plus att det är det första huset ni tittar på.

Om jag och min fru tittar bakåt i tiden, så tack gode gud att vi inte köpte första huset vi var på visning av.
Vi hade typ ett lyckorus, att vi kan köpa det här huset! Andra huset vi budade på, likadant.
Slutade med att vi köpte sjätte huset vi budade på.

Jag skulle råda er att titta på hus som är mindre att göra på. Och framför allt få mer erfarenhet av husvisningar, och hur mycket ni kan göra själva, utan att få dåligt samvete att man inte hinner med barnet/barnen.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Många hus i närheten kommer att byta ägare de närmaste åren p.g.a. åldersstrukturen.

Stickan
Menar du att folk som bor där kommer vilja ha något nyare?
 
A Annika Markusbacka skrev:
Har inte kikat på det än, utan om eventuellt en vecka. Jag vill veta lite mer innan och min pappa är utomlands just nu
Ok, ni har inte ens varit och tittat på det?

Tror stickan menar att de säljer för att de är gamla, typ 70 år och uppåt.
 
D dibb skrev:
En ettåring och kanske mer barn om nått år, ett hus som kommer att ta flera år av eget arbete plus en hel del pengar att få ordning på, plus att det är det första huset ni tittar på.

Om jag och min fru tittar bakåt i tiden, så tack gode gud att vi inte köpte första huset vi var på visning av.
Vi hade typ ett lyckorus, att vi kan köpa det här huset! Andra huset vi budade på, likadant.
Slutade med att vi köpte sjätte huset vi budade på.

Jag skulle råda er att titta på hus som är mindre att göra på. Och framför allt få mer erfarenhet av husvisningar, och hur mycket ni kan göra själva, utan att få dåligt samvete att man inte hinner med barnet/barnen.
Ja, hade det inte varit så mycket att göra hade ju läget varit ett helt annat. Men det kommer ta tid och kosta, så jag försöker verkligen hia känslorna för huset. Helst vill jag ha ett hus med mindre att göra på, definitivt. Och slutsumman kanske inte ens blir så mycket högre...
 
D dibb skrev:
Ok, ni har inte ens varit och tittat på det?

Tror stickan menar att de säljer för att de är gamla, typ 70 år och uppåt.
Nix, inte tittat. Men jag har försökt kolla bilderna så mycket som möjligt och försökt sätta mig in i vad allt i besiktningsprotokollet betyder...
Och så kan det ju vara! Att det är många äldre som bor där.
 
A Annika Markusbacka skrev:
Menar du att folk som bor där kommer vilja ha något nyare?
Vad han menar är troligtvis att folk blir äldre och kommer till den punkten då de flyttar ifrån sina hus.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Hur bred är trappan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.