Hej!
Rann in vatten på genom köksfläktens takhuv på vinden efter snösmältningen förra året och hittade då ett misstänkt ställe uppepå huven som jag tätade med takfog. Såg inget läckage resten av året, föränn nu när all snö på taket smält..

Det började nu med att vi upptäckte att det rann vatten genom köksfläkten i köket och genom några små hål i röret som går upp på taket så det hade runnit i köksskåpet som röret går genom.

Var även uppe på vinden och upptäckte att det runnit in bredvid fläktkanalen och ut i isoleringen/taket...

Så det verkar ju som att vattnet både kommit in genom fläktröret, men även bredvid och in på vinden??

Var uppe på yttertaket och inspekterade taket men kunde inte se något uppenbart.
Lyckades inte lyfta på några pannor ovanför huven på grund av snön som låg på

Det är lite märkligt gjort av tidigare ägare då man dragit ett 125mm flexrör genom befintligt 160mm spiro upp genom huven, varför vet jag tyvärr inte.

Bifogar lite bilder, ser som sagt tokigt ut med all gegga runt huven på grund av tidigare hålet i plåten men även för att täta mellan 125mm och 160mm röret. Men vart tusan ska jag börja leta efter läckaget? Finns det några "klassiska" ställen?
 
  • En takhuvsöverdel täckt med tjockt lager av svart tätningsmedel på ett snötäckt tak, med oskarp bakgrundsbild av hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takhuv med tätad fog runt ett ventilationsrör, snö syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med röda fläktanordningen, isolering och synliga rör, tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada på vinden med synlig fukt på takmaterial och samlad vatten i skål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
Ser ju klart ut som hempul på topp, det är nog något om läcker mellan slang och ovriga rör, undrar hur det ser ut under massan där, kan vara otätt därmed, verkar vara glapp mot plåten . Att det rinner på utsidan av slangen/rör kan vara två saker.
1 Det rinner ner under smacket som ligger mot toppplåten ( har inte bitat eller gett sig )
2 Otätt vid genomförningen tak -rör , men då ska det vara blött i taket/sponten
Om det rinner mellan rör och slang så är det säker otätt på topp, det är tvärör/slang upp och mellanrum på dessa
 
H Hjulbent skrev:
Ser ju klart ut som hempul på topp, det är nog något om läcker mellan slang och ovriga rör, undrar hur det ser ut under massan där, kan vara otätt därmed, verkar vara glapp mot plåten . Att det rinner på utsidan av slangen/rör kan vara två saker.
1 Det rinner ner under smacket som ligger mot toppplåten ( har inte bitat eller gett sig )
2 Otätt vid genomförningen tak -rör , men då ska det vara blött i taket/sponten
Om det rinner mellan rör och slang så är det säker otätt på topp, det är tvärör/slang upp och mellanrum på dessa
Tack för svar

1. Ja jag är inne på det också, lutar åt att byta hela plåthuven (far är gammal plåtslagare)
2. Om du kikar på bilderna inifrån vinden så ser man att det är blött på underlagstaket av masoniten (har ingen spont) så verkar läcka i genomföringen också på något sätt. Vet inte om detta vatten kommer en bit upp från taket och rinner under pannorna och stannar vid huven. Eller om det är något läckage vid huven
 
Såhär ser taket ut
Skorsten för kamin till vänster uppe, ventilationshuv höger
Nere till höger är köksfläkten
Obs lånad bild men mitt tak ser likadant ut förutom att pannorna är äldre. Likadana plåtdetaljer
 
  • Hustak med skorsten för kamin, ventilationshuv och köksfläktsutgång, betongpannor och plåtdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Syns inte, ( på skorstenen så är det en hel plåt från nock ser riktigt ut ) om det är detsamma på venthuven och hur är anslutningen på ovansidan, bara plåten uppifrån rakt på utan uppvik, då kan snö/regn gå in i vecket och otätt i skarven på galvdelen. Då har du en läcka, Pappa kan nog tala om vad som behövs för att få det tätt, om du tittar på din avloppsvent längre ner så är plåten som en panna, det måste vara lika på topp hela vägen förbi alla genomförningar

Edit såg lite fel ,läste lite fort , det är säkert en otäthet på ovansidan din fläkttrumma ( i vecket ) eller så totalt genomsläpp på topp av den
 
Redigerat:
H Hjulbent skrev:
Syns inte, ( på skorstenen så är det en hel plåt från nock ser riktigt ut ) om det är detsamma på venthuven och hur är anslutningen på ovansidan, bara plåten uppifrån rakt på utan uppvik, då kan snö/regn gå in i vecket och otätt i skarven på galvdelen. Då har du en läcka, Pappa kan nog tala om vad som behövs för att få det tätt, om du tittar på din avloppsvent längre ner så är plåten som en panna, det måste vara lika på topp hela vägen förbi alla genomförningar
Det går inte plåt hela vägen upp till nock utan plåten går in nån decimeter under pannraden

Fotade kökshuvens plåt och hur den går in under pannorna
Verkar dock inte vara uppvikt utan bara rak plåt in en bit under pannorna
 
  • Närbild på en takplåt som går in under en rad takpannor, oskarpt med inzoomning på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hjulbent skrev:
Syns inte, ( på skorstenen så är det en hel plåt från nock ser riktigt ut ) om det är detsamma på venthuven och hur är anslutningen på ovansidan, bara plåten uppifrån rakt på utan uppvik, då kan snö/regn gå in i vecket och otätt i skarven på galvdelen. Då har du en läcka, Pappa kan nog tala om vad som behövs för att få det tätt, om du tittar på din avloppsvent längre ner så är plåten som en panna, det måste vara lika på topp hela vägen förbi alla genomförningar

Edit såg lite fel ,läste lite fort , det är säkert en otäthet på ovansidan din fläkttrumma ( i vecket ) eller så totalt genomsläpp på topp av den
Såg din Edit nu, hur menar du med ovansida fläkttrumma (vecket)? Hängde inte riktigt med
 
H
Som jag sa tittade lite för högt upp, hur är det nu när det regnar utan snö, kommer det in då med, svårt att veta annars vattenslangen. tror du ska koncentrera dig på toppen av trumman där, kan testat med en stor hinkbyggrulle som går över allt och ner lite nedanför själva toppplåten. glöm inte att ankra den i handtaget med en tyngd. Det kommer att blåsa runt ochner under hinken. Detta är bara en tanke för att kunna se vad som är fel
 
H Hjulbent skrev:
Som jag sa tittade lite för högt upp, hur är det nu när det regnar utan snö, kommer det in då med, svårt att veta annars vattenslangen. tror du ska koncentrera dig på toppen av trumman där, kan testat med en stor hinkbyggrulle som går över allt och ner lite nedanför själva toppplåten. glöm inte att ankra den i handtaget med en tyngd. Det kommer att blåsa runt ochner under hinken. Detta är bara en tanke för att kunna se vad som är fel
Jag kröp bort på vinden till köksfläkten (där det läckt massa nu) i somras efter något skyfall, och då kunde jag inte känna eller se att det varit fuktigt. Så verkar endast tränga in vatten, eller åtminstone bara synas, i samband med snösmältning.

När jag upptäckte läckaget här om dagen så var jag först uppe och smetade på lite mer gegg (såg inget uppenbart ställe, men var det enda jag kunde komma på..) och därefter in på vinden och fram med hinkarna. När det slutat droppa på vinden, så rann det fortfarande vatten förbi plåthuven och det var massa snö på pannorna. Så utan att veta, så känns det som att det är snön som spökar på något sätt..?
 
H
Svårt att säga men kan det vara så att plåten går upp under ca 10 cm och vid mycket snö och kanske kyla som gör att det fryser till en isbalk, ( en balja blir med vatten ) så vatten kan stiga upp och rinna över plåtkanten under pannorna. Vet inte om det är lite väl långsökt, men i ditt läge får man/du tänka sig allt. Kanske förlänga plåten under en bit upp till med någon tätsmack mellan som tätning. Hur långt ut går plåten på sidorna om trumman, plåten ska gå ut till andra eller tredje dalen på en panna och ha ett litet nervik i dalen för att vatten inte ska kunna komma mellan in under
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.