Stickan56 Stickan56 skrev:
Man kanske inte vill borra hål i golvet om det är golvvärmerör som ligger i trägolv ovan betongen.
Men själv skulle jag inte köpa detta hus.

Stickan
Det vanliga är väl ett inspektionshål i väggen, men visst kan det finas någon okänd anledning. Hursom finns det ett antal osäkerhetsfaktorer i detta köp.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag kollade prospektet (rätt hus hoppas jag) och konstaterade följande:
På Hemnet i 224 dagar.
Att badrummet på markplan var "ur funktion". Varför?
Luftvattenvärmepump från 2016, men den var endast kopplad till golvvärmen i källaren.
Övervåningen har direktverkande el. För att utnyttja värmepumpen fullt ut behöver övervåning kompletteras med vattenburet system. Kostnad?

Stickan
Precis, det huset. Det är vattenskada i badrummet så dom har börjat bryta upp golvet. Som jag förstått det kan man inte koppla på ett vattenburet elementsystem på samma 'slinga' som golvvärme eftersom de har olika temperaturer, annars hade jag precis samma tanke. Tydligen hade avloppet tryckt upp vatten i samtliga källare på gatan och därför hade man passat på att sätta in golvvärme i samband med reparation av detta. En kollega på jobbet hade någon fiffig grej som gick att koppla på befintliga elelement, en wifi-termostat om jag fattade det rätt, så man kan reglera temperaturen från jobbet och även ställa in dom till att gå på sparlåga när man inte är hemma. Dock är det ju grävt i gatan utanför huset, men mäklaren visste inte vad det var (om det var fjärrvärme och eventuellt gick att koppla på sig på det).
 
yonna yonna skrev:
Nu har jag inte sett huset på hemnet men har läst de andra inläggen så huset kan mycket väl vara ett intressant objekt för er. Men vad ni bör ha i åtanke är: Vill vi bo här i tio år? Vill ni under åren lägga ner slantar, arbete och engagemang? Det verkar som om ni vill det men räkna krasst med att ni eventuellt inte får tillbaka nedlagda kostnader inom en nära framtid. Huspriserna i trakten ligger lågt (vad vi som bor närmare storstäderna tycker) och då gäller det att anpassa renoveringarna till områdets prissättning. Pool, lyxkök och lyxbadrum höjer i detta fall inte villavärdet. En välskött villa brukar ändå betala sig även utan vinst.
Men precis, vi lär ju inte få tillbaka det vi investerar i både tid och pengar, och delvis pga vi vill bo där i minst tio år eller mer (om jag inte lyckas få med mig honom ut på landet innan dess, men chansen är liten) känner jag att jag definitivt klara mig utan bubbelpool, helkaklat badrum och kök med gasspis. Däremot bastun vill jag ha...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Till att börja med är tyvärr Anticimex besiktningar inte till mycket nytta. Viktigt att ni gör en egen, och undvik då som sagt Anticimex.

Varför de inte kunnat undersöka syllarna på grund av golvvärme låter lite märkligt, men oavsett är det viktigt att ni kollar upp det riktigt.

Fukten i väggarna kan bero på badrummet, men kan lika gärna komma utifrån beroende på dålig funktion på dräneringen. Det där måste också undersökas noga och att ni får förslag på åtgärd. I sig är påreglade (och troligen invändigt isolerade) väggar i källare en dum konstruktion med betydande risker men därmed inte sagt att det inte fungerar i detta huset.

70-tals husen har sina fällor, men är man bara medveten om dem inför köpet och i sitt ägande är det hus med generösa ytor och praktiska planlösningar.
Ja, det får ju bli ytterligare en besiktning om vi vill gå vidare efter titten, men tack för tipset att undvika Anticimex.
Och som jag förstod det var det pga risken att skada golvvärmen som man inte undersökte syllarna.
Vad finns det annars för lösningar om man inte har påreglade väggar? Jag gillar ju stora källarutrymmen som detta, men det har ju sina risker och svårigheter...
 
  • Gilla
puttman
  • Laddar…
Gammelnörden
Kolla med kommunen om de har inscannade originalritningar med teknisk beskrivning av huset. I vår kommun fyller man i ett formulär på kommunens hemsida och får hem det via mail.:)
 
  • Gilla
Annika Markusbacka
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Ettt badrum kommer att kosta 150-200.000. Tak 175-225.000 och kök minst 200.000. Dränering 200.000.
Priser om man köper allt inkl ROT och standard normal. Målning och tapeter av ett tum 30.000.

Arbetskostnaden är ca 40-50% av priset. Annat material och moms.

Du får själv fundera över med ovanstående priser minus vad ni kan själva göra avgöra vad huset är värt. Dethela beror vilkettidsperspektiv ni har.
Om du betalade dom priserna så blev du blåst på många kronor.
 
  • Gilla
linneac och 10 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Om du betalade dom priserna så blev du blåst på många kronor.
Jag tyckte faktiskt också att det lät väldigt mycket...
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Kolla med kommunen om de har inscannade originalritningar med teknisk beskrivning av huset. I vår kommun fyller man i ett formulär på kommunens hemsida och får hem det via mail.:)
Hur hittar man det? Försökte googla lite snabbt nu, men hittade inget...
 
Stickan56
A Annika Markusbacka skrev:
Som jag förstått det kan man inte koppla på ett vattenburet elementsystem på samma 'slinga' som golvvärme eftersom de har olika temperaturer, annars hade jag precis samma tanke.
Det finns teknik för att hantera det. Man har fullt ös till radiatorerna och en shunt som begränsar temperaturen till golvvärmen. Då borde ni kunna få ut tappvarmvatten också via värmepumpen.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det finns teknik för att hantera det. Man har fullt ös till radiatorerna och en shunt som begränsar temperaturen till golvvärmen. Då borde ni kunna få ut tappvarmvatten också via värmepumpen.

Stickan
Åh fasen, det är ju bra att veta! Och jag tänker att det isf blir något att ta tag i längre fram, det är ju inget akut, även om det är bra att så snart som möjligt kunna få bort elelementen.
 
Gammelnörden
A Annika Markusbacka skrev:
Hur hittar man det? Försökte googla lite snabbt nu, men hittade inget...
Prova ring stadsbyggnadsförvaltningen i den kommun huset ligger och fråga om de har originalritningar med teknisk beskrivning av huset.:)
 
  • Gilla
Annika Markusbacka
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Prova ring stadsbyggnadsförvaltningen i den kommun huset ligger och fråga om de har originalritningar med teknisk beskrivning av huset.:)
Tack!
 
Jag skulle inte lita alltförmycket på kompisarnas och släktens arbetsvilja. Det kan vara kul i början men sedan brukar intresset släppa.
Kanske är det lite olämpligt som första hus pga okända risker. Det kan också slita enormt på relationen om man bor i en byggarbetsplats längre tid, kanske med småbarn.
Det är farligt om man "förälskar sig" i ett hus.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Lägg ett bud på 550’, så är bollen i rullning, dumt att lägga 650’ och de accepterar det direkt, lägg ett lågt bud, av orsak att ”allt” måste göras.

Men som redan sagts, köp och flytta in, ta rum för rum i egen regi, lägga golv och ytskikt, och tror säkert att ”känner” nån som kan fixa badrummet, sen finns fina mattor också, behöver inte vara golvvärme och kakel/klinker, köket klarar man till 99% själv.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Lägg ett bud på 550’, så är bollen i rullning, dumt att lägga 650’ och de accepterar det direkt, lägg ett lågt bud, av orsak att ”allt” måste göras.

Men som redan sagts, köp och flytta in, ta rum för rum i egen regi, lägga golv och ytskikt, och tror säkert att ”känner” nån som kan fixa badrummet, sen finns fina mattor också, behöver inte vara golvvärme och kakel/klinker, köket klarar man till 99% själv.
Jag har precis gått och tänkt att ett första bud ska ligga på 550. Har kollat lite och andra hus på samma gata har gått för mellan 500-900, men för några år sen (. Det för 900 var större och inflyttningsklart som jag fattade det, med bergvärme, nya fönster och lite annat. Det jag spontant känner kan skena iväg är dränering och fukt i källaren, det är ju liksom så mycket som måste tas bort (jord) innan man kan komma åt problemet. Men sovrummen var okej och rummen i källaren (ja förutom duschrummet), och köket kan man ju till allra största del ta själv som du skriver. Har kollat upp med ett företag där jag känner ena ägaren om badrummet, men inte fått svar än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.