Efter allt tjafs om dolda fel kan jag tycka att regler kan ändras. Har man köpt skiten får man fixa den också? Då kanske folk skulle vara mer sugna på att undersöka saker..
 
  • Gilla
Veronica. och 10 till
  • Laddar…
S
F faf skrev:
Jag ser ingen ljusning då det till stor del verkar vara curlade 90-talister som inte vill ta eget ansvar och kommande generationer är ju inte direkt mer självständiga.
Curlad 90talist här
Interiör av pågående renoveringsprojekt med öppna golvbjälkar och träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men du har rätt, vi är helt klart för curlade och vill inte ta ansvar.:D
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 14 till
  • Laddar…
Ingen regel utan undantag (y);)
 
Att inte förstå sig på ungdomen är snarare ett tecken på att man själv börjar bli gammal.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 18 till
  • Laddar…
R ramafred skrev:
Curlade ungdomar?

Jag är född -90, jag och min sambo renoverar ett hus från grunden upp. Flera i min bekantskapskrets som gjort lika.

Allt skriv om dolda fel på exempelvis detta forumet, skriver folk hur gamla de är när de gör inläggen?

Jag ser inte eran ålder på era inlägg, eller era profiler?

Tar ni för givet att alla som skriver om dolda fel är födda 1990 eller senare?
R ramafred skrev:
Curlade ungdomar?

Jag är född -90, jag och min sambo renoverar ett hus från grunden upp. Flera i min bekantskapskrets som gjort lika.

Allt skriv om dolda fel på exempelvis detta forumet, skriver folk hur gamla de är när de gör inläggen?

Jag ser inte eran ålder på era inlägg, eller era profiler?

Tyvärr så märker man det när man pratar om dolda fel att det unga oerfarna människor, där det är någon annan som är felet.
Istället för att förstå att det är helt normalt med service eller att man får bygga om mellan varven. Det är inte dolda fel utan det finns en utveckling inom bygg branschen som är både bättre och sämre många vill tex kakla badrum som även jag gjorde mitt första kakel badrum -89 som gjordes om efter 20 år pga. tätskiktet som användes på slutet av 80 talet inte var helt bra men det var inte ett dolt fel bara för det, och det som gjordes om 2009 användes ett system som dom har slutat med idag som inte var helt bra men om 10 år eller om man har tur kanske det håller i 15år jag hade kunna valt plast matta så hade jag haft bättre koll men även jag tycker det är fint med kakel och får ta ansvar för det, men det är inget dolt fel eller byggfusk bara för det.
Det finns ljuspunkter även inom vvs och bygg, tex. att BRF föreningar vissa kräver besiktningsman innan golvet gjuts eller spacklas igen i badrum och även innan kakel sätts upp som dom kräver besiktning och även betalar för det, ett smart sätt att säkerhets ställa att det blir ett riktigt utfört jobb för att säkerhets ställa dyra vattenskador i ett stort BRF hus tex.
Det är även fabrikanter av värmepumpar som lägger över ansvaret på konsumenten, finns ett företag som kräver vatten prov när deras varmvatten beredare i koppar går läck efter några år, även om folk branschen känner till det. Så kör dom över husägare fast det är deras dåliga konstruktion som är problemet, så det finns även andra än 9o talister som lägger över ansvaret och tycker det är någon annans fel.

Sök efter livslängd på elsystem tex. vattenrör bör bytas ut efter 50år, gjutjärn avlopp kan vara av ojämn kvalitet spricka eller tunnas ut med tiden därför bör det bytas ut efter 50 år eller förstå att det är på G.

Hus vid försäljning skulle vara ett större krav att upplysa om livslängder på rörsystem, elsystem, badrum i hus, för det finns ingen tid att tänka efter när man köper hus oftast tyvärr.

Sunt förnuft och tänka efter först kommer man långt på








Tar ni för givet att alla som skriver om dolda fel är födda 1990 eller senare?
S Sofia. skrev:
Curlad 90talist här
[bild]
Men du har rätt, vi är helt klart för curlade och vill inte ta ansvar.:D
 
S
S Sofia. skrev:
Curlad 90talist här
[bild]
Men du har rätt, vi är helt klart för curlade och vill inte ta ansvar.:D
Jag antar att du krävt tidigare ägare på hela renoveringskostnaden eftersom du upptäckte halvvägs genom renoveingen att avståndet mellan 2 bjälkar var 5 cm längre än förväntat.

Eftersom du känner dig träffad av kriterierna så måste det vara så?

Det är ju ingen som säger att alla 90talister är curlade eller hur?
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Efter allt tjafs om dolda fel kan jag tycka att regler kan ändras. Har man köpt skiten får man fixa den också? Då kanske folk skulle vara mer sugna på att undersöka saker..
Det medför att säljare börjar mörka fel istället för att vara öppen med vad man vet. Nuvarande system är nog det vettigaste, även om det inte saknar brister.
 
R
S SueCia skrev:
Jag antar att du krävt tidigare ägare på hela renoveringskostnaden eftersom du upptäckte halvvägs genom renoveingen att avståndet mellan 2 bjälkar var 5 cm längre än förväntat.

Eftersom du känner dig träffad av kriterierna så måste det vara så?

Det är ju ingen som säger att alla 90talister är curlade eller hur?
Allt som inte är CC600 är dolt fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 5 till
  • Laddar…
S
S SueCia skrev:
Jag antar att du krävt tidigare ägare på hela renoveringskostnaden eftersom du upptäckte halvvägs genom renoveingen att avståndet mellan 2 bjälkar var 5 cm längre än förväntat.

Eftersom du känner dig träffad av kriterierna så måste det vara så?

Det är ju ingen som säger att alla 90talister är curlade eller hur?
Känner mig inte träffad alls, ville bara visa att alla inte är curlade. Har ju kommit några exempel på det i tråden(y)
 
  • Gilla
Ballottola och 3 till
  • Laddar…
harry73
Sedan blir curlade ett slags skällsord, och visst finns det barn som får allt de önskar sig utan att behöva reflektera över kostnaderna.
Händer det i överklassen, då är det något att sträva efter och annars är det curling.

Jag skulle säga att det finns fler som har problem pga för lite hjälp och stöd under uppväxten än de som har problem pga för mycket stöd
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Sen 60/70-talen har vi dels riggat konsumenträtten så att enskilda ska slippa ta ansvar för sina köp (vilket uppenbarligen smittat av sig på allaköp), dels haft en kass/haltande utveckling av huskvaliteten där exempelvis sambanden mellan isolerings- och ventilationsbehov inte förståtts, dels haft en bostadsmarknad där storstadspriserna flerdubblats och dels haft ett par generationer som delvis inte förmått uppfostra sina barn till vuxna ansvarstagande individer.

Var någonstans ifrån får man skamlösheten att skylla det här på dagens unga?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 9 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Det är ju knappast så att "ungdomarna" har curlat sig själva...
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
26600 är antalet träffar man får om man söker på "Dolt fel" i detta forum.

Stickan
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Niblet och 3 till
  • Laddar…
S
Stickan56 Stickan56 skrev:
26600 är antalet träffar man får om man söker på "Dolt fel" i detta forum.

Stickan
Kan det inte bero på att detta är ett forum för hemmafixare och reglerna kanske inte är supertydliga (har själv inte kollat upp hur reglerna för dolt fel ser ut). Folk vänder sig kanske hit för att få hjälp av dem hjälpsamma som finns här inne innan man tar det med säljare? (y)
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 6 till
  • Laddar…
Stickan56
S Sofia. skrev:
Kan det inte bero på att detta är ett forum för hemmafixare och reglerna kanske inte är supertydliga (har själv inte kollat upp hur reglerna för dolt fel ser ut). Folk vänder sig kanske hit för att få hjälp av dem hjälpsamma som finns här inne innan man tar det med säljare? (y)
Jag tror att i första han beror på dålig kunskap och som du själv säger "har själv inte kollat upp hur reglerna för dolt fel ser ut".

Stickan
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.