Vi skall flytta från huset. I kattvinderna har vi trådbackar, som står löst. Jag skulle vilja behålla dessa, men var går gränsen för vad som tillhör huset?
 
Allt som sitter fast i huset ska lämnas kvar. Det som inte sitter fast kan du ta med, såvida det inte tillhör någonting som sitter fast. Tex vev för manuellt in- och utfällbar markis.

Således är det bara att ta med sig trådbackarna.
 
  • Gilla
Julamannen
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men om det i prospektet t.ex. står att kattvindarna är inredda med trådbackar kan man nog anse att trådbackarna ingår i försäljningen. Eller om mäklaren har sagt något sånt när hen pratade med köparen.

Här är Mäklarsamfundets info: [länk]
Okej. Det står ingenting om garderoberna/kattvindarna annat än ett G i planlösningen.
 
Trådbackar i t.ex. en elfa hylla skulle jag tolka som att dom ingår. Är det backar/korgar som bara står på golvet skulle jag ta med dom
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Trådbackar i t.ex. en elfa hylla skulle jag tolka som att dom ingår. Är det backar/korgar som bara står på golvet skulle jag ta med dom
När vi flyttade senast tog vi med både Elfa-ställningarna och trådbackarna som vi hade ställt in i ett par garderober.
 
Annars kostar en trådback på ikea runt 179kr
 
BirgitS
J Julamannen skrev:
Okej. Det står ingenting om garderoberna/kattvindarna annat än ett G i planlösningen.
Det tolkar jag som att någon sorts garderobslösning ska finnas på den platsen i huset vid övertagandet. Hör vad mäklaren anser.
 
Det är fritt att göra vad man vill med sin egendom och ta med vad man vill men om någon har bjudit på huset inklusive trådbackar har du ju lurat dem.
Bäst är väl att ta reda på vad de har bjudit på....... och om de tycker att trådbackarna ingår kan ni säkert komma överens om någon gentjänst eller liknande.
Om de sitter i fastbyggda hyllor skulle jag lämna kvar dem om köparen vill ha dem.

Annars kan det gå som i ett fall som jag känner till.
Efter att säljarna hade godkänt köparens bud och allt var överenskommet tömde säljaren huset och sålde allt som gick att riva loss och bära bort. Bland annat plankgolven i hela huset och alla mellandörrar med karmar och vedspisen och en stor kamin och köksinredningen. Allt som gick att riva loss och bära bort såldes.
Sedan blev säljarna förolämpade och började prata skit om att köparen inte var ordhållig när denne sänkte sitt bud enligt värdet på skadorna...........
 
Ja givetvis kan man läsa paragrafer tills öronen ramlar av...... men en försäljning är ändå ett avtal mellan två parter. Då är det ju rimligt att fråga om köparen anser sig ha bjudit på backarna eller inte.
 
Ta med dig dina trådbackar istället för att läsa paragrafer. Om köparen hör av sig efter tillträde och undrar varför hans trådbackar är stulna kan du ta ställning till om du vill ta diskussionen eller köra över med dem då.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eller om mäklaren har sagt något sånt när hen pratade med köparen.
Vad mäklaren säger kan knappast säljaren begränsas av. Mäklaren ska inte gissa utan bara uttala sig om sånt hen vet.

Jag skulle hävda att till och med Elfa-system med fastskruvade lister i väggen är lös inredning och därmed säljarens, medan platsbyggda väggfasta hyllor hör till huset. Gränsdragningen känns dock inte given, särskilt inte om man betänker att den klädkammarinredning som för 75 år sedan byggdes väggfast idag löses med lösa system.

Fristående ställningar med trådbackar skulle jag dock säga definitivt är säljarens lösa egendom.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Det finns ju vägledning om vad som gäller som fast egendom och som ska lämnas kvar. Om dessa backar inte sitter fast på något sätt kan de nog inte räknas som fast egendom. Det kan vara klokt att diskutera sådana här frågor vid köpet så att båda parter är överens om vad som gäller
 
Ta en bild hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.