Snailman
Har fyra godmorgon (och en femte i reserv) köpte fyra med fyra lådor och en med två lådor, den sista i ek och de andra i björk, dessa var utgående så de i björk kostade typ 400kr. Handfaten däremot var det ordinarie pris på.

Ett av dem har jag använt ett år och det i ek några månader.

Gejdrarna verkar väldigt gedigna och bra, och mjukstängningen klanderfri.

Tror knappast att det blivit särskilt mycket bättre om jag gett det tiodubbla:thinking:

Det gick på ungefär 10 000 för fyra badrum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Kan det vara så enkelt att IKEAs (och även andra tillverkares) kvalite är rätt ojämn kombinerat med att de utsätts för olika mängder fukt?

Jag ska säga att jag sällar mig till skaran som ställer mig skeptisk till lackad eller folierad spånskiva / MDF i fuktig miljö för att jag sett så många badrum och kök som ser fula ut. Jag har dock inte själv lyckats åsamka värre skador än befintliga på annat än en lägenhetsdörr som var längst bort från badkaret men som ändå svällde upp pga den var gjort i nån slags kombination av papp, plast och troligtvis MDF liknande material, jag gjorde ingen djupare analys. Lägenheten var byggd på sent 90-tal och det mesta material i den var av skitkvalitet, fönster med delar av plast som upplöstes i solen, lister av plast som gulnade och såg fula ut. Foder som inte var gerade utan bara fabriksmålade och kapade.

Sen gillar jag massivt trä och helst linoljefärg för att det åldras och nöts på ett sätt som jag upplever ser trevligare ut än när sprutlackad formpressad MDF åldras. Men det går ju givetvis inte att göra så, speciellt inte på nybyggda hus som ska vara prispressade. Men vissa vill ju ändå byta sina möbler/kök/badrum med 4-7 års intervall och då är det troligen helt fullgott med MDF.

Men IKEAs prylar är ju ofta billiga och ofta av en liknande kvalitet som många konkurrenter, så jag är nog mer skeptisk till materialvalet än tillverkaren. IKEA levererar ju oftast bra grejjor, relativt priset sett. Vi har Hemnes-byrå och jag upplevde som det var rätt mkt massivträ i den...

Troligen får man det som materialet kan leverera (är det MDF tål det inte mycket fukt), om det inte är speciellt fukttålig MDF/spånskiva då...
 
Har också ikea i badrummet och inga problem. Vanlig mdf är inget problem bara ytan är lackad ordentligt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fruktsallad
Jag tror att kvaliten har blivit sämre de senaste åren. Om jag jämför en gammal Billy bokhylla jag köpte i slutet på 90-talet och jämför den med den jag köpte för nåt år sen så går det inte att jämföra på samma vecka ens. Samma sak med en äldre soffa Eketorp som tålde att vi misshandlade den varje dag i 10 år innan vi fick kassera den..och en nyproducerad soffa Eketorp som efter ett halvår ser ut som om man slängt den från en bro när samma familj använt den. :) .

Så ett kök eller badrum som är 10 år från IKEA var säkert bättre än ett som man köper i dagsläget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Jag tror att kvaliten har blivit sämre de senaste åren. Om jag jämför en gammal Billy bokhylla jag köpte i slutet på 90-talet och jämför den med den jag köpte för nåt år sen så går det inte att jämföra på samma vecka ens. Samma sak med en äldre soffa Eketorp som tålde att vi misshandlade den varje dag i 10 år innan vi fick kassera den..och en nyproducerad soffa Eketorp som efter ett halvår ser ut som om man slängt den från en bro när samma familj använt den. :) .

Så ett kök eller badrum som är 10 år från IKEA var säkert bättre än ett som man köper i dagsläget.
.. och där har du nått pudelns kärna avseende det kapitalistiska konsumtionssamhället. Du kan extrapolera till nästan alla varor.
 
Patrick Svensson Patrick Svensson skrev:
Kör rent trä istället och måla inte med plastfärg, som stänger in fukt.

Hela vårt badrum är ytskiktet i trä (ej duschen) målat med linoljefärg.

Likaså möbler och inte en skråma på två år.

[bild]
Vilket underbart badrum! Skåpet är superfint!
 
  • Gilla
Patrick Svensson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.