Martin_B
Med en så liten yta att planera på så måste man försöka minska de onödiga ytorna, som exempelvis:

1. Hall
2. Döytor mellan kök och vardagsrum
3. Förråd, som kan i största möjliga mån förlägger på den oinredda övervåningen.
4. Döytor i sovrum, ett rum man faktiskt inte är så mycket i, i jämförelse med vardagsrum och kök.

osv.
 
wildeside
Martin_B Martin_B skrev:
Det blir ju ett väldigt litet hus förstås. Dyra kvadratmeter med andra ord.
Nä, här tycker jag man skall sätta sig ner och verkligen gå igenom varenda möjlig planlösning som är tänkbar.
Man får på något sätt välja mellan stora öppna ytor och dåligt med övriga rum, eller inte så öppet, men mer praktiskt med rum osv.
För något arbetsrum/hobbyrum är väl exempelvis lämpligt? Även om man bara bor två personer i huset. Man vill ju gärna ha datorn avskilt från både vardagsrum och sovrum, exempelvis.
Sedan grovkök med egen entré, osv.
Priset är inget som behöver diskuteras, jag vet att dom flesta drömmer om 250 kvm ˂.
Vi behöver inte mer utrymme än vi planerar för och har inte lust att städa en massa kvm vi inte använder bara för att kvadratmeter priset blir lägre för att man bygger större, det finns ett liv efter bygget som tex lån, uppvärmningskostnad och underhåll av en massa kvadrat meter som man inte använder, tycker argumentet att det blev billigare per kvadratmeter när vi byggde inte slår argumentet att man har ett lagom stort hus och har lägre lån, uppvärmnings/underhålls kostnad och slipper städa en massa kvm man inte har nytta av.
Jag sitter verkligen ner och funderar på bästa planlösningen!
Är nog inne på att det är trevligare att kunna umgås mellan kök och vardagsrum än att ha fler smårum än man behöver.
I framtiden kommer det bli Kontor/hobby rum av sovrummet som är på bottenplan när dom två sovrummen kommer till på övervåningen.
Har ett gammalt hus 70 kvm som vi bor i idag utan problem med utrymme på tomten som tyvärr är gammalt och helt felplacerat som bostadshus (nära vägen) det kommer att byggas om till verkstad/Garage när nya huset är klart
Grovkök är inte dumt att ha bara man har plats/användning för det.
 
  • Gilla
Fredric L och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Martin_B Martin_B skrev:
Med en så liten yta att planera på så måste man försöka minska de onödiga ytorna, som exempelvis:

1. Hall
2. Döytor mellan kök och vardagsrum
3. Förråd, som kan i största möjliga mån förlägger på den oinredda övervåningen.
4. Döytor i sovrum, ett rum man faktiskt inte är så mycket i, i jämförelse med vardagsrum och kök.

osv.
1. kan bara hålla med dig, men prioriterar nog iaf att kunna sparka av mej skorna, hänga upp jackan och ha en garderob i hallen.
2. Jag prioriterar nog att man kan umgås mellan kök/vardagsrum, i dom två rummen spenderar vi mest tid när vi är vakna.
3. Förråd/klädkammare vill jag nog ha ett på bottenplan för ytterkläder m.m. så att man slipper ta sig upp en våning för att byta utekläder, det kommer att finnas utrymme för det på övervåningen när det är dags för att inreda där.
4. Där kan jag bara hålla med så länge det är utrymme nog för att kunna bädda och städa vettigt.
 
Gammelnörden
Om man kan vända på huset, så att långsidan kommer mot utsikten, så kanske det här kan fungera som inspiration? Översiktsplan av ett hus med långsidan mot utsikten, innehåller kök, vardagsrum och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Filip94
  • Laddar…
wildeside
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Om man kan vända på huset, så att långsidan kommer mot utsikten, så kanske det här kan fungera som inspiration?[bild]
Tyvärr så kan man inte vända på huset, men tack för ditt engagemang tanken va bra.
 
Skulle bygga en renodlat gästtoa vid ingången och en helt eget privat badrum som man når från sovrummet och som man inte behöver dela med andra. Förutsatt att det finns en badrum till på övre plan också. I stället för onödig utställningsyta kan man satsa på bekvämlighet och funktion . Drömmen skulle vara att varje sovrum har sin badrum men det finns kanske nackdelar som jag inte kan se? gaia
 
wildeside
G gaia skrev:
Skulle bygga en renodlat gästtoa vid ingången och en helt eget privat badrum som man når från sovrummet och som man inte behöver dela med andra. Förutsatt att det finns en badrum till på övre plan också. I stället för onödig utställningsyta kan man satsa på bekvämlighet och funktion . Drömmen skulle vara att varje sovrum har sin badrum men det finns kanske nackdelar som jag inte kan se? gaia
Känner inte att vi har ett behov av flera toaletter på bottenplan, vi är två personer och kan anpassa våra toalettbesök så att dom inte krockar.
Det kommer att bli en toalett på övervåningen för bekvämlighet, när det är tid för att inreda övervåningen.
Nackdelar med badrum till varje sovrum är framför allt byggkostnaden och att dom tar upp onödig yta om man inte behöver dom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag brukar tänka att ett badrum räcker bra till 3 personer. Sen behöver man för bekvämlighetens skull ha minst en toalett per plan.

Att skilja gästtoalett från boendetoalett eller liknande tycker jag är slöseri. Varför får inte gästerna se badrummet? Är det så illa kanske man ska städa bättre ;)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
ja, vi värderar olika vad som är värt pengarna :). Sista ritning - skulle tänka mej att öppna mellan klädkammare och badrum om jag fick bestämma själv :) gaia
 
Jag hade sett till att ha en separat tvättstuga. Ni säger att ni har tankar på att inreda ovanvåningen sen, då kanske även barn finns med i framtidsplanerna och då är det rätt gött med separat tvättstuga!

Planritning över en bostad som visar en separat tvättstuga bredvid badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
J Jarlsgård skrev:
Jag hade sett till att ha en separat tvättstuga. Ni säger att ni har tankar på att inreda ovanvåningen sen, då kanske även barn finns med i framtidsplanerna och då är det rätt gött med separat tvättstuga!

[bild]
Liknar väldigt mycket det jag kommit fram till, sitter och spånar fram o tillbaks.
Barn perioden är klar för våran del, dom har flugit ut ur boet redan innan vi köpte det här objektet.
Det är snarare så att det är sista rycket innan ålderdoms hemmet, inte så illa som det låter,
det är ganska många år kvar hoppas jag.
Ritning av enplanshus med öppen planlösning, två sovrum, badrum, tvättstuga och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside wildeside skrev:
Det är snarare så att det är sista rycket innan ålderdoms hemmet, inte så illa som det låter, det är ganska många år kvar hoppas jag.
Men varför då bygga 1½ eller tvåvånings?
Vi gjorde ungefär samma resa, byggde nytt ute på landet ungefär när vi gick i pension.
Och då var enplans ett grundkrav!
Så otroligt bekvämt efter det förra 1½ plan + souterräng.
Vi har visserligen en stor vind, mest förråd, men satte trappan upp på utsidan.
Där uppe finns också ett enkelt gästrum, vilket kommer till användning när vänner eller barn kommer på besök.

Så här byggde vi (ungefär, små avvikelser blev det):
Arkitektritningar av enplanshus med vind, inkluderar planlösning och fasadvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men varför då bygga 1½ eller tvåvånings?
Vi gjorde ungefär samma resa, byggde nytt ute på landet ungefär när vi gick i pension.
Och då var enplans ett grundkrav!
Så otroligt bekvämt efter det förra 1½ plan + souterräng.
Vi har visserligen en stor vind, mest förråd, men satte trappan upp på utsidan.
Där uppe finns också ett enkelt gästrum, vilket kommer till användning när vänner eller barn kommer på besök.

Så här byggde vi (ungefär, små avvikelser blev det):
[bild]
Om du läser lite så ser du att jag är begränsad till dom måtten jag anget!
Ska inte gå i pension än på 15 år enligt regeringens förslag eller om det redan är spikat.
 
Var har du ditt värmesystem? Tvättstugan är mycket liten. 2x2m du vill väl kunna ställa tvättkorgen där inne medan du lastar i och ur maskinen?
Kolla på denna planlösning den valde vi och jag hade gärna gjort det större än så om jag haft råd...
De hade många smarta saker som jag är mycket nöjd med. Bla ett eget rum för pannan som annars gör det otroligt varmt i tex tvättstugan om man ställer den där.

Länken är till willa nordic och deras Eastport
https://sverige.willanordic.se/wp-content/uploads/2015/04/EASTPORT-planlosning.pdf
 
wildeside
S Shiraz skrev:
Var har du ditt värmesystem? Tvättstugan är mycket liten. 2x2m du vill väl kunna ställa tvättkorgen där inne medan du lastar i och ur maskinen?
Kolla på denna planlösning den valde vi och jag hade gärna gjort det större än så om jag haft råd...
De hade många smarta saker som jag är mycket nöjd med. Bla ett eget rum för pannan som annars gör det otroligt varmt i tex tvättstugan om man ställer den där.

Länken är till willa nordic och deras Eastport
[länk]
Frånluftsvärmepump i tvättstugan, ja jag vet att det är litet men vi är 2 personer och ser man vad jag skrivit tidigare så kan jag inte bygga större!
Pengarna är inte problemet utan utrymmet på tomten. Ev problem med värme i tvättstugan kan man åtgärda med ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.