Hej
Vi bygger ett ett 1 1/2 plans hus. Huset levererades 27 nov. Man lade på tak takpapp och läkt men byggde inte igen takfoten man satte på byggfläkten och lämnade huset för andra projekt. När byggnadsinspektör var där före jul var det is på plasten.
Nu har man börjat bygga igen 1feb. När jag var uppe på vinden kunde jag konstatera att det är is även under plasten på isoleringen i kattvindarna. Vad är lämpliga åtgärder att göra för att förhindra att man bygger in fukt i huset?
 
H
Var ligger plasten, ovanpå eller under isoleringen, är den ovanpå så kommer det fukt underifrån och fryser till då kallvinden får in kyla från utsidan genom takfotsventilationen,inge bra. Det blev bra varmt av fläkten i taket och den värmen går igenom isoleringen. Kan vara att isoleringen har lagrats lite fel och fått fukt/väta i sig, tex under en tätliggande press utomhus
 
Den ligger över isoleringen. När huset kom restes allt på en gång. Det var kallt och soligt hela tiden fram till taket var på. Golvet kom i färdiga sektioner hela golvet är täckt med typ spånskiva förutom i kattvindarna. Men misstänker att fukt från plattan och byggmaterialet på nedervåningen har stigit upp genom isoleringen och kondenserat på insidan av plasten där det har fryst pga kylan på vinden. Hade det inte fryst hade det väl funnits där endå utan att synas? Vilka krav ska jag ställa på byggfirman för att försäkra mig om att de inte bygger in fukten?
 
Plasten ska alltid sitta på den varma sidan av isoleringen. Det låter på din beskrivning som att det är tvärtom?
Har du några bilder?
 
Övervåningen ska också vara uppvärmd när huset är klart. Men som det har varit just nu har bara nedervåningen varit uppvärmd då övervåningen inte är tät eller isolerad. Bifogar en bild på plasten.
 
  • Golvkonstruktion med spårskivor och ångspärrplast, ej isolerat eller färdigt för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
En fråga då . Är det en transportplast som inte är borttagen, alla delar brukar vara inplastade vid transport
 
Ingen aning ska kolla med snickarna.
 
H
Tycker mig se att det kan vara transportplast, den ser väldigt kraftfull ut , om du skär en 10 cm och kör ner handen och känner nere i botten om det är en diffplast där, inga problem hålet går att klistra igen med tät tape
 
Tack!
Har kollat byggbeskrivningen och det står inget om någon plast i mellanbjälklaget.Så det borde vara transportplast När de isolerat färdigt övervåningen och fått på värmen borde det vara bäst att ta bort plasten och låta isoleringen torka. Känns bra att ha lite på fötterna när man ska diskutera med snickarna. Det borde inte vara bra om de glömmer att ta bort plasten innan de bygger igen kattvindarna.
 
  • Sida med byggbeskrivning öppen i pärm med text om mellanbjälklag och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.