Hur ska man ventilera källaren?
Räcker det med "vanliga" ventiler eller ska man använda nån fläktvariant? ???
Jag ska även göra en tvättstuga i källaren, där bör jag kanske sätta en fuktstyrd fläkt.....
Källaren är på ca. 60 kvadrat, hur många ventiler ska jag ha..? Många frågor på en gång. :-/
 
OK. Vi har ca 80m2 källare. Tror väl att vi har 4-6 150mm tallriksventiler för till-luft och en separat utsugsfläkt med reglage. Detta är helt separat från det övriga husets FTX system.
 
Tyckte vi hade lite dålig luft i källaren (60m2) så jag stoppade in miljöfläkten (luftvärmeväxlare) i en av kattgluggarna. Gjorde underverk för klimatet och höjde temperaturen med 2-3 grader därnere. http://www.auro.se/miljoflakten/startsida_flakt.html.
 
Pebbe skrev:
[länk].
Säkert en bra produkt men hemsidan ger "mirakelprodukt"-intryck, dessutom öppnar "gå vidare"-länken bara ett popupföster med ett 404-error :/
 
Nä, inte är det någon mirakelprodukt inte. Men den funkar bra i min källare och skulle jag nu haft radonproblem så hade den varit bra för det också. Dock skulle jag inte använda den som ventilation i ett sovrum, det låter den för mkt för. Källaren värms upp av spillvärme från pannrummet så därför är det några grader varmare därnere nu. Om man nu ändå tänkt sig stoppa in en fläkt i källaren så tror jag inte detta är en felaktig produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.