wildeside
Funderar på bästa planlösningen på ett nybygge 1,5 plans hus med innermått 7,90X9,10 m på botten våningen.
På grund av byggnadsnämndens FB regler kan jag inte bygga större och tomtens utformning så är det begränsad på bredden på huset.
Vi är 2 personer som kommer att bo i huset, i framtiden kommer det att inredas på övervåningen men i dagsläget är vi begränsade av byggnadsnämndens regler att man inte får inreda övervåningen.
Har skissat lite på en planlösning men alla idéer är välkomna

Skiss av planlösning för ett 1,5-plans hus med sovrum, kök, vardagsrum och trappa på bottenvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för skåp i badrummet bredvid toan? Tror det kommer innebära lite problem.
Sen tycker jag inte kökslayouten är så trevlig. Skulle försöka få in ett paralellkök istället och flytta matbordet närmare trappan.
Överväg också en u-trappa. Tycker dom är trevligare att placera in (och snyggare)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker köket är aldeles för försök minska det. Sen behöver ni se över fönstersättningen, det är aldrles för få ljusinsläpp. Fönstret ovanför toaletten känns lustigt placerat.

Det är svårt att FP en känsla av storleken när mått eller kvm saknas, lägg till det.

Men om inte DP tillåter övervåning nu, vad tyder på att de kommer göra det sen?

Lägg ut en tomtkarta och förutsättningar så kanske vi kan hjälpa till att optimera storleken.
 
wildeside
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för skåp i badrummet bredvid toan? Tror det kommer innebära lite problem.
Sen tycker jag inte kökslayouten är så trevlig. Skulle försöka få in ett paralellkök istället och flytta matbordet närmare trappan.
Överväg också en u-trappa. Tycker dom är trevligare att placera in (och snyggare)
Skåpet är en frånluftsvärmepump och placeringen är inte bestämd. Jag vet att köket inte är bra planerat, Hur har du tänkt dej ett parallellkök med öppen planlösning? Ska titta på en lösning med u trapp.
 
Gammelnörden
En liten fundering över måtten 7,9 x 9,1 m... det tycks inte riktigt stämma med din ritning?
Översiktsbild av en våningsplansritning med markerade mått 7,9 x 9,1 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
SysterNett SysterNett skrev:
Jag tycker köket är aldeles för försök minska det. Sen behöver ni se över fönstersättningen, det är aldrles för få ljusinsläpp. Fönstret ovanför toaletten känns lustigt placerat.

Det är svårt att FP en känsla av storleken när mått eller kvm saknas, lägg till det.

Men om inte DP tillåter övervåning nu, vad tyder på att de kommer göra det sen?

Lägg ut en tomtkarta och förutsättningar så kanske vi kan hjälpa till att optimera storleken.
Fönster och dörrar kan man planera in efter man är klar med planlösningen så det är inte rätt placerade just nu.

Det hjälper mej inte mycket att säga att köket inte är bra och förminska det, det fattar t.o.m jag.
Bättre ge ett förslag på hur man kan planera köket.

Storleken är 72 kvm 7,90X9,10 innermått huset levereras utan innerväggar.

Hur jag löser det med byggnadsnämnden är ingen fråga utan ett konstaterande och jag har redan en lösning på det.

Tomtkarta kommer inte hjälpa till med planlösningen för den går inte att ändra på utan större ingrepp pga berg m.m.
Markarbeten har jag full koll på eftersom jag driver ett företag med inriktning mark entreprenad
 
Ok. Då vet jag.
 
wildeside
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
En liten fundering över måtten 7,9 x 9,1 m... det tycks inte riktigt stämma med din ritning?
[bild]
Du har alldeles rätt, la in en gammal bild på planlösning utav misstag.
måttet på huset va från början 6,7X9,1 m men har tagit beslutet att spräcka lite berg för att kunna bredda det 1,2 m.
Jag har skissat på en del olika lösningar, men behöver förlag på bättre planlösning.
 
Gammelnörden
Finns det någon fin utsikt eller skyddat sydvästläge för uteplats att ta hänsyn till?
 
BirgitS
wildeside wildeside skrev:
Bättre ge ett förslag på hur man kan planera köket.
Den viktigaste arbetsytan är den mellan diskho och spis/häll. Den bör vara 80 cm (1 person som lagar mat) - 120 cm (2 som hjälps åt) bred. 80 cm för att alla ingredienser, skärbräda etc ska rymmas och max 120 cm för annars når man inte över sträckan. Detta gäller där ho och häll är på en rak bänklängd och är det ett hörn så behöver man anpassa men det är fortfarande så att om man ska kunna stå två där så behöver den längsta sidan vara nästan 120 cm. Diskmaskinen bör inte vara under den bänkytan för då kan inte en person tömma den samtidigt som en lagar mat och även om man är själv blir det då omöjligt att ha luckan nerfälld under matlagningen för att snabbt stoppa in det som man inte längre behöver. Den ytan ska inte heller belamras med diskställ, ursköljda kartonger som står på tork etc.

Man ska också tänka på kökstriangeln kyl/frys/förvaring av torrvaror -> diskho -> häll. Det är sträckor som man ofta går och därför bör man hålla nere dem. Det finns också en annan triangel och det är förvaring av porslin/glas -> matbord -> diskmaskin, även den bör man försöka hålla liten, dvs. skåp/lådor för förvaring av porslin och glas bör vara nära diskmaskinen och matbordet. Är man högerhänt lär det vara något effektivare/lättjobbat om hon är till vänster om hällen (t.ex. när man häller av vatten från potatiskastrullen håller man kastrullen i höger hand och behöver då inte passera hon med höger hand).

Parallellkök med öppen planlösning blir det om man har en köksö eller kökshalvö.
 
Gammelnörden
Den här planlösningen är efter måtten 7,9 x 9,1 m. Den följer tillgänglighetsreglerna i storleken på sovrum och badrum med tvättmaskiner. I köket har jag placerat ett fönster mellan bänk och överskåp men det ser ut som om fönstret är bakom skåpen. Jag tycker inte man kan offra överskåp för ett helt fönster.
3D-planritning av en lägenhet med möbler som visar sovrum, badrum, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 5 till
  • Laddar…
wildeside
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Finns det någon fin utsikt eller skyddat sydvästläge för uteplats att ta hänsyn till?
Ja kortänden som kök och vardagsrum är placerad i är den bästa utsikten där det kommer att byggas en altan, andra kortänden är mot ett högt berg.
Den sidan som entrédörren är placerad är in mot tomten, den andra sidan är mot berget.
Huset kommer ligga så att det är berg mot två sidor och ena kort änden blir det en altan som ger en bra utsikt eftersom tomten sluttar nedåt åt det hållet.
 
wildeside
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Den här planlösningen är efter måtten 7,9 x 9,1 m. Den följer tillgänglighetsreglerna i storleken på sovrum och badrum med tvättmaskiner. I köket har jag placerat ett fönster mellan bänk och överskåp men det ser ut som om fönstret är bakom skåpen. Jag tycker inte man kan offra överskåp för ett helt fönster.
[bild]
Utrappen gör det lite svårt att få till 2 sovrum på övervåningen.
Ber om ursäkt att jag inte skrev om mina idéer med utsikten och problemet med berg åt två håll.
Uppskattar verkligen dit engagemang, förkastar inte din planlösning helt och hållet det ger mig idéer och inspiration.
 
Alternativ med flyttad trappa?
Översiktsplan av en lägenhet med förslag till omplacering av trappan markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin_B
Det blir ju ett väldigt litet hus förstås. Dyra kvadratmeter med andra ord.

Nä, här tycker jag man skall sätta sig ner och verkligen gå igenom varenda möjlig planlösning som är tänkbar.

Man får på något sätt välja mellan stora öppna ytor och dåligt med övriga rum, eller inte så öppet, men mer praktiskt med rum osv.

För något arbetsrum/hobbyrum är väl exempelvis lämpligt? Även om man bara bor två personer i huset. Man vill ju gärna ha datorn avskilt från både vardagsrum och sovrum, exempelvis.
Sedan grovkök med egen entré, osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.