tommib
H Husqvarna220Ac skrev:
Om ”alla” kör 3fas/400v, varför bygger man då spis/ugn/häll med 1fas 32A eller 2 fas?? Då borde man väl bygga 400v! Har precis detta problem när via ska bygga komplementbostad, med 2st spishällar/ugnar, blir stora strömmar, Idiotiskt!
För att man vanligen bara har enfasiga matningar till bostäder. Som jag m.fl. har skrivit ovan. Att distributionsnätet har tre faser med huvudspänning 400 V hjälper inte när bara en av dem kommer in till ditt hus.

Man kan tycka mycket om hur det borde vara men det är som det är. Sen tycker jag om detta som Thåstöm sjunger: Det är ni som är de konstiga, det är jag (Sverige) som är normal.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Om ”alla” kör 3fas/400v, varför bygger man då spis/ugn/häll med 1fas 32A eller 2 fas?? Då borde man väl bygga 400v! Har precis detta problem när via ska bygga komplementbostad, med 2st spishällar/ugnar, blir stora strömmar, Idiotiskt!
Vem har hävdat att alla kör 3fas 400V? Det är flera här som hävdat att det vanligaste i Europa är enfas 230V in i lägenheterna. Men fortfarande 400V huvudspänning. Enfasmatningen in i lägenheterna är 230 V mellan fas och nolla. Du hävdade att det är 230V huvudspänning och det är på denna punkt du får mothugg.

När vi kommer till varför blir det svårare att svara. Vad är egentligen nackdelen? Det går åt mer koppar och du kan inte använda trefasmotorer. Hur påverkar det vardagen för lägenhetsinnehavaren? Vidare hör det till saken att en spis vanligen är den apparat i ett hem som har i särklass högst effekt. Och i övriga Europa är det vanligt med gasspis som därmed inte belastar elnätet alls.
 
Finns väl många lgh i Swe som har 1 fas 16A i Swe också! Så det var inget svar på frågan, hur ser en vanlig villa ut i Europa?? Fas-fas 240v eller fas-fas 400v?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Finns väl många lgh i Swe som har 1 fas 16A i Swe också! Så det var inget svar på frågan, hur ser en vanlig villa ut i Europa?? Fas-fas 240v eller fas-fas 400v?
Jag är av uppfattningen att det är 400 V mellan faser i ett typiskt europeiskt lågspänningsnät. Det är mitt svar på frågan. Det samma har övriga som yttrat sig i frågan svarat förutom du. Jag har någonstans sett en lathund som beskriver elnätet i olika europeiska länder. Där framgår spänning, frekvens och jordningssystem. Tyvärr hittar jag den inte nu, men jag minns från när jag tittade i den att det var det vanligaste med 400V huvudspänning.

Vidare vet jag att det kan vara lite extra att tänka på för norrmän som skall renovera hissar i ett hus med 230V. Frekvensomriktare för trefas 230V är inte lika vanligt som 400V i Europa. Ibland använder de en transformator i huset för att kunna använda ett normalt apparatskåp byggt för 400V. Vad har du för källa till ditt påstående att det skulle vara 240V mellan faser? Just 240V var väl vad Storbritannien hade innan det blev en EU-harmonisering till 230V.
 
Ja det är det absolut dominerande. Även Norge har den standarden på allt nytt. Det är möjligt att det finns 230V huvudspänning på några fler ställen tex i Holland. Men det är definitivt inte vanligt, och nya installationer är rakt av 230V
 
Sa inte , jag frågade, hur ser en vanlig villa ut i Europa? Bryr mig inte om trafon, undrar hur ett vanligt hus är kopplat.Tycker eftersom man helt frångått 400v tex på hällar mm, vilket är idiotiskt! Tänkte bygga hus på tomten, och det är hällen/ugnen som är den stora peaken, med 1-fas 16A.! Såå jäkla dumt!
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Sa inte , jag frågade, hur ser en vanlig villa ut i Europa? Bryr mig inte om trafon, undrar hur ett vanligt hus är kopplat.
Inlägg #2
H Husqvarna220Ac skrev:
Men tyvärr så byggs allt fler grejor för att funka i hela Europa/världen, vi har huvudspänning 400v alltså mellan faserna, som vi är ganska ensamma om, ”resten” har 240v i huvudspänning
Inlägg #24
H Husqvarna220Ac skrev:
Samt huvudspänning 240v, alltså mellan faserna 240v, och precis som jag sa, kopplas dessa Fas-fas i resten av Europa, men i Swe kopplas det fas/nolla-Fas/nolla.
Jo du sade att vi är ganska ensamma om att ha 400V huvudspänning. Sedan långt senare när du fick mothugg så frågade du hur det ser ut.
 
5
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I stort alla hällar och ugnar är idag 230 V-apparater och kopplas in på en eller två faser plus jord. Du behöver bara se till att du verkligen får hem en häll som kan kopplas in på två faser och nolla då det finns en mängd konstiga hällar som inte tillåter det som inte borde säljas i Sverige.
Jag tror att det är så att många av dem som riskerar att skjuta sig i foten och få hem just en sån häll som inte borde säljas i Sverige, liksom jag, saknar förhandskunskap för att förstå vilken typ av häll du syftar på. Det vore väldigt sjysst med en lite snabb förklaring vad vi ska se upp för i spisdjungeln.

Jag själv har gas, men funderar på att byta till induktion, och när jag började kolla spisar märkte jag att många Siemens/Bosch säljs med sladd för fast installation vilket Elsäkerhetsverket säger inte får säljas idag! Allt ska tydligen vara med stickpropp.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dels säger standarden att spis/ugn ska sin egen gruppledning, dels handlar det om ordning o reda att varje grupp har sitt syfte så att gruppförteckningen blir enkel...
Ursäkta den låga kunskapsnivån, men betyder detta att det ska gå en egen kabel från kabelskåpet till uttaget som servar spisen? Att spisen ska ha en egen/unik säkring? Man bör inte dra vidare från en fördelningsdosa längre in i lägenheten?
 
Det första man ska göra är att kontrollera vilka förutsättningar man har i bostaden. Mitt svar som du citerar gäller (uppenbarligen) för dem som bor i villa och har tillgång till trefas i huset. Eftersom du talar om gas kan man misstänka att det handlar om en gammal lägenhet med enbart en enfasmatning till lägenheten. Du kan dessutom ha en så låg mätarsäkring i källaren att du helt kan glömma tankarna på en induktionshäll. Så kolla det först.

Om vi antar att du har enfas och en mätarsäkring på 25 A som medger en induktionshäll så är det faktiskt företrädesvis hällar som endast kan kopplas in på en fas som du bör leta efter. Med en mätarsäkring på 25 A brukar man använda en gruppsäkring på 20 A till spis/häll/ugn. Detta är ju inte tillräckligt, man kan inte nyttja en fullstor spis på 20 A enfas. Så dessa enfashällar brukar dels ha en begränsad effekt och brukar dessutom ha en inbyggd effektvakt. Men annars fungerar det även tekniskt att köpa en tvåfashäll.

Det enklaste sättet att se skillnad på enfas och tvåfashällar är att se på märkeffekten då den vanligen står på reklamlappen. En enfashäll brukar ligga 4 - 5 kW medan en tvåfashäll brukar ligga på 6-7 kW.

Eftersom du har gasspis så har du troligen är alltför klen matning till platsen för hällen, så du behöver anlita en elektriker som drar fram en ny gruppledning och monterar ett uttag. Det duger inte att nalla ström från någon närliggande dosa för det finns inte tillräckligt med ström där. Lämpligen monterar elektrikern ett enfasigt Norwescouttag så kan med lite tur få hem en häll med sådan stickkontakt som bara är att plugga i. En spis som säljs utan sladd eller utan stickpropp kräver en elektriker för inkoppling, dvs en extra kostnad som inte står på prislappen på hällen. DET borde vara förbjudet, men det är tyvärr inte så.
 
Tack för utförligt svar, Bo.

Hade jag vetat att du skulle svara så detaljerat så hade jag berättat mer om elen hos mig direkt. Jag bor mycket riktigt i gammalt hus från 1910, men elen moderniserades i hela brf:en 2001, och jag har för mig att det är trefas framdraget till alla lägenheter (ska höra med styrelsen). På "lägenhetsstationen" har jag tre lediga C16 säkringar som det står 230/400 V på.

OM det är trefas framdraget, är det bättre att ta spisgruppen där i stället för från en ledig C10 (som också finns). Jag antar att jag får en snabbare uppvärmning på spis/ugn om det är en tvåfasspis? Är det nåt annat man vinner?

I0oaCLW.png
 
Ja du ser ut att ha trefas i lägenheten. Och det verkar finnas tre säkringar uppe till höger som är avsedda för spis. Det är dessa du vill ha till hällen. Man kan misstänka att det saknas en tillräckligt dimensionerad gruppledning fram till spisen. Att ta ström från någon annan säkring är inget alternativ. Hällen behöver mer kräm för att den ska kunna användas normalt, dvs du kommer inte att acceptera att din nya moderna induktionshäll inte kan koka upp vatten på en grisblink. Så du behöver fortfarande ta hem en elektriker som få ordna en gruppledning till hällen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja du ser ut att ha trefas i lägenheten. Och det verkar finnas tre säkringar uppe till höger som är avsedda för spis. Det är dessa du vill ha till hällen. Man kan misstänka att det saknas en tillräckligt dimensionerad gruppledning fram till spisen. Att ta ström från någon annan säkring är inget alternativ. Hällen behöver mer kräm för att den ska kunna användas normalt, dvs du kommer inte att acceptera att din nya moderna induktionshäll inte kan koka upp vatten på en grisblink. Så du behöver fortfarande ta hem en elektriker som få ordna en gruppledning till hällen.
Tack , Bo.
Trist att behöva dra nya kablar, men nu förstår jag iallafall varför det behövs och jag vet vad jag ska be elektrikern att göra.
 
A Avemo skrev:
Inlägg #2

Inlägg #24

Jo du sade att vi är ganska ensamma om att ha 400V huvudspänning. Sedan långt senare när du fick mothugg så frågade du hur det ser ut.
Som sagt!! Skiter hur det ser ut på Trafon! Har järnkoll på hur nätet är uppbyggt, men frågade hur en villa ser ut i Europa, elektrisk alltså 1-2-3 fas? Eller 240v i Huvudspänning, alltså EJ 400v som vi har..
 
tommib
H Husqvarna220Ac skrev:
Som sagt!! Skiter hur det ser ut på Trafon! Har järnkoll på hur nätet är uppbyggt, men frågade hur en villa ser ut i Europa, elektrisk alltså 1-2-3 fas? Eller 240v i Huvudspänning, alltså EJ 400v som vi har..
Större delen av Europa har 400 V huvudspänning, precis som jag och andra försökt säga till dig rätt många gånger nu. Det är vanligt att man har en enfasmatning in, då får man 230 V (+10/-6%) fasspänning. Huvudspänningen är inte tillgänglig i det fallet. Antalet faser har inget att göra med vad huvudspänningen är. Det finns trefas med 230 V huvudspänning, företrädesvis i delar av Norge. Då är det ett IT-nät. Det finns också i industrin andra upplägg men det var inte ämnet här. Vad är det du inte förstår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.