Jag är håller på att rusta upp vårt hus. Huset är ca 220 kvm (uppvärmd) till ytan, och värms med en bergvärmepump med märket Nibe Fighter 1210 (https://www.nibe.se/assets/documents/11189/411050-2.pdf). Tyvärr så har den endast 160 l vattenvärmare, och med ett nyinstallerat badkar och en fru som gillar sina långa, varma duschsessioner, så anser jag att vi behöver installera en ackumulatortank. Dock, så har jag väldigt dålig koll på vad man ska tänka på, vad fungerar med vad mm.

Jag har fått nys på en ack tank TS 750 & laddomat som säljes privat. Men jag vet inte ifall min bergvärmepump kan kopplas till en ack tan (allt kanske går till allt?)

Så, jag undrar ifall ni här har information om vad man ska tänka på. Och behöver jag en laddomat? Läste mig till att den förlänger livstiden. Är det värt att lägga till?
 
Laddomat har man till en vedpanna för att den ska komma upp i arbetstemperatur innan tanken börjar laddas.

Ackumulatortank är generellt sett dåligt i kombination med värmepump. Den har sämre verkningsgrad och kortare livslängd ju högre temperatur den jobbar med, så att värma vatten till en högre temp bara för att det är 'bra att ha' är oftast en dålig idé.
Jag skulle ha satt en elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepumpens beredare istället. Driftkostnaden blir inte så stor eftersom den i normala fall fylls på med varmt vatten från värmepumpen.
 
  • Gilla
Edgarsven och 2 till
  • Laddar…
Precis som useless skrev. Köp en mindre elektrisk värmare. Och koppla efter pumpen. Du kommer klara dig med en av de mindre då den totala mängden blir din pump + din nya tank.
 
TS du tänker nog på varmvattenberedare (VVB) . De går att ha en standalone VVB till värmepumpen om det finns plats. Som värmepumpen laddar vid varmvatten körning.
Jag har just en standalone vvb på 400 liter för att de är 3 tjejer i hushållet som gillar långa duchar...

OT: Ackumulatortank kopplat som arbetstank fungerar fantastisk bra till värmepump.
 
Rent tekniskt kan man koppla in en separat varmvattenberedare som värms av värmepumpen. Men det är lite mer jobb eftersom man måste in i värmepumen och koppla ur befintlig beredare där och koppla in den externa istället.
Sen måste den externa VVB'n ha en slinga eller dubbelmantel så att det går att värma tappvatten i den med hjälp av värmevattnet. En 'ren' ackumulatortank funkar inte.
För det tredje är 750 liter lite väl mycket att varmhålla bara för att ha 'fri' tillgång till varmvatten...
 
Vem ska ha 750 liter?
Ja en beredare med slinga krävs. Ja självklart kan man smacka dit en elberedare. Gav TS fler alternativ.
 
Ett alternativ som även kan ge fördelar på värmepumpens gång och ta bort eventuella knäppljud, är att installera en tank med varmvattenslinga i serie med värmebärarkretsen (volymökningstank) .

Du kopplar in tex. En Borö Tida-300L/BR20 eller Nibe AHPH. Eller valfri billig acktank med VV-slingor på värmebärarkretsen och låter sedan tappvattnet förvärmas genom denna tanken. Sålänge du har värme i huset så kommer du att få in förvärmt vatten till varmvattenberedaren vilket kommer att öka på totala mängden varmvatten du kan duscha upp.

Slipper du nu knäppningar och får längre gångtider på kompressorn så är det ett plus.
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
B bomm skrev:
Ett alternativ som även kan ge fördelar på värmepumpens gång och ta bort eventuella knäppljud, är att installera en tank med varmvattenslinga i serie med värmebärarkretsen (volymökningstank) .
Jupp. Detta är egentligen smartaste och smidigaste lösningen.
 
Jag har 300l tank på framledningen. kör man den för att minska antalet starter. så knäpper det i rören, fast mer sällan och längre tid.
 
Hur är den kopplad och hur menar du med att kör man den?
 
4 rörs koppling hjälper mot knäppningar. T-koppling på framledningen ger inte knäppfunktion.
 
Om du läser manualen till värmepumpen så finns det någonting som heter extra varmvatten, vp går då högre upp i temp på varmvattnet under en viss period, tror det är under 12 timmar innan den går tillbaka. Kan även tror jag stänga av den manuellt. Det blir elpatronen som sköter större delen utav uppvärmningen då. Kolla hur det fungerar innan du gör några andra investeringar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.