H
Jag väljer mellan att skaffa ett larm eller ett automationssystem, men kan inte komma fram till vad jag egentligen behöver. Min uppfattning är att de olika systemen kommer så nära varandra vad gäller funktionalitet, men larm har fokus på att inte kunna bli utstörda och funkar sällan med andra "standarder", medans hemautomationssystem har mycket mer funktionalitet och integrationsmöjligheter men har inte lika hög säkerhetsaspekt.

Grundläggande behov:
- Grundläggande larm/notifikationssystem med rörelsedetektor och magneter.
- Brandvarnare och CO-detektor.
- Nätverkskameror
- App-styrning och notifikationer.
- Kunna ge ut access till övriga familjemedlemmar, hantverkare, städare etc.
- Möjlighet att se om man glömt stänga garageporten, altandörren etc.
- Entrédörrkamera (eller liknande lösning)

Stora plus:
- Automatiser belysning. Kör Philips Hue och gillar det, hade varit ett plus om man kunnat få allt i ett system och koppla samman ex. rörelsedektor och magneter med att lampor tänds i ex. garaget.
- Kunna styra nuvarande automatiska garageport från telefonen.

Har primärt tittat på Ajax Systems och Fibaro (tillsammans med ex. Homey hubben) men har svårt att bestämma mig för om jag behöver ett larm eller ett automationssystem.

Hur tänker ni, när behöver man ett larm och när behöver man ett automationssystem?
Utesluter det ena det andra, finns det något som är så nära båda man kan komma?
Kan man välja något som löser allt utan att behöva ha flera olika appar och system?
 
Rekommenderar starkt att du skaffar ett riktigt larm och komplettera detta med hemautomation. Det finns så många funktioner i ett seriöst larm som man helt enkelt inte kan få till med ett enkelt hemautomationssystem,. t.ex batteribackup, hårdvaruövervakning, GSM/GPRS-sändare, redundanta kommunikationsvägar, möjlighet att koppla till larmcental mm. Om du skaffar ett larm som du kan komplettera med hemautomation så kan du använda larmets på/avlarmningshändelse och status från larmets sensorer för att styra andra saker såsom belysning och vattenavstängning. På så sätt får du det bästa av båda världarna.
 
  • Gilla
Rockit och 1 till
  • Laddar…
H
gol gol skrev:
Rekommenderar starkt att du skaffar ett riktigt larm och komplettera detta med hemautomation. Det finns så många funktioner i ett seriöst larm som man helt enkelt inte kan få till med ett enkelt hemautomationssystem,. t.ex batteribackup, hårdvaruövervakning, GSM/GPRS-sändare, redundanta kommunikationsvägar, möjlighet att koppla till larmcental mm. Om du skaffar ett larm som du kan komplettera med hemautomation så kan du använda larmets på/avlarmningshändelse och status från larmets sensorer för att styra andra saker såsom belysning och vattenavstängning. På så sätt får du det bästa av båda världarna.
Tack, lutar mot larm om ingen annan här har annan definitiv uppfattning.
 
Stabilitet, säkerhet och funktion över tid (10+ år) blir bättre i ett renodlad larm.
Kan du göra avkall på detta går det att få ihop ett larm via någon hemautomatiseringsplattform.
 
  • Gilla
hrt
  • Laddar…
Håller helt med om att ett renodlat larmsystem är egentligen utan direkt konkurrens.
Se det såhär, du får även redundans om du har båda. Inte så kul om "hemautomationsystemet" har "gått ner" och det varken finns larm eller belysning när du är borta. Tror även att de flesta försäkringsbolag inte accepterar vad som helst om man vill dra nytta av rabatt på hemförsäkringen (men det är ren spekulation och bör kollas upp :) )
 
  • Gilla
hrt
  • Laddar…
S
Jag kör elko living systems hemma, skulle vilja ha ett spc som lirar ihop med det, ser enorma möjligheter med en sån kombination.

SPC är i mina ögon det enda larmet värt att ens fundera på då det är så extremt överlägset.
 
H
Tack för svaren. Blir ett larm till att börja med iallafall och kör vidare med Hue tillsvidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.