Hej !! Jag undrar om det är någon som kan svara på om jag till exempel har ett kreditiv på 1900000 och det skulle visa sig att när allt är klart med hus och tomt att det bara kostade t.ex. 1800000 vad händer med resten ?

Jörgen och Sanije
 
vi får använda det till trädgård, topplån etc
 
Har ni inte kommit från min fråga lite ?
Frågan är sätter de in resterande pengar på något konto när bolånen skrivs så att jag exempelvis skulle kunna köpa en Plasma-TV för pengarna?

Jörgen och Sanije
 
Nej det funkar inte så att pengarna som kan uppfattas som att de finns över på kreditivet sätts in på ett konto för senare inköp av plasma-tv etc.
Kreditivet innebär i princip en checkkredit utan säkerhet som du kan utnyttja hela eller delar av för byggandet av huset och ordningställande av tomt mm.
Sedan när huset är klar så värderas huset förhoppningsvis till ett högre belopp än det som åtgått för uppförandet. Då görs kreditivet om till botten och ev toppbelåning med huset som säkerhet

Skall du köpa tv för kreditivet så gör det innan värderingen och slutlig placering av lånen och säg att det är diverse smågrejer som gått åt ;D.

Det går även att låna till plasma-tv med huset som säkerhet om det värderas till ett högre värde än vad som gått på kreditivet för uppförandet för då finns det utrymme för att belåna huset mer.

Det mesta är möjligt med bra bankkontakt men tänk på att dagens snordyra plasma-tv kan vara värdelös om 5-10 år :surprised:

 
Till Paso !! Tack så mycket för hjälpen !!!

Jörgen och Sanije
 
Jorgaren skrev:
Har ni inte kommit från min fråga lite ?
Frågan är sätter de in resterande pengar på något konto när bolånen skrivs så att jag exempelvis skulle kunna köpa en Plasma-TV för pengarna?

Jörgen och Sanije

Det som finns kvar på vårat får vi på ett konto som vi kan använda till trädgård, färg mm... Antar dock att banken vill ha in kvitton på det, precis som på det vi tagit ut själva hittils. Använder vi inte allt så kan vi betala topplån med pengarna. så sa iaf vår bankman på handelsbanken. Vet dock inte om dom kanske redan vet på ett ungefär vad dom värderar vårat hus till eftersom det redan har byggt exakt likadana 150m ifrån vårat?
 
Ok tack ska du ha !!!

Jörgen och Sanije
 
I vårat fall har vi rätt att göra som vi vill. Om vi inte använder hela kreditivet så kan vi skriva slutlånet på den summa vi har utnyttjat. Vi kan också välja att ta ut hela keditivet enligt den kalkyl vi gjort från början och får då pengarna insatta på bankkonto. När väl pengarna finns på kontot bryr sig inte banken så mycket om vad vi gör med dem.
 
Heh, kvar av kreditivet.... det lär inte bli aktuellt i vårt fall. Borde ha dragit till medd 100 k till, visar det sig :-/
 
Vad händer då när inte kreditivet räcker till? Hur får man mer pengar?
/Carmela
 
Soprano skrev:
Vad händer då när inte kreditivet räcker till? Hur får man mer pengar?
/Carmela
Man bokar en tid hos sin bankkontakt och försöker se om det finns utrymme i er ekonomi för att höja byggkrediten.
Om ni höjer krediten så måste ni med den nya krediten lösa den tidigare och har ni otur vill banken ha en ny uppläggningsavgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.