Hej!

Jag har en tvåplansvilla med tillhörande tvåplansgarage, totalt ca 260 m2 att värma upp. Huset är från 2006 och det sitter en Nibe fighter 360P frånluftsvärmepump från samma år. Det är kompletterat med tre luftvärmepumpar, en på varje plan i huset samt en på övervåningen i garaget.

Elementen är nerställda till minimum, jag kör med andra ord i princip enbart på lvp, lite stöd/myseldning ibland. Dock går elpatronen in 10-12 gånger per dag, fast det känns som att den inte behöver det. Som idag är det 3 grader ute och lvp går på sparlåga men lik förbaskat går elpatronen in med jämna mellanrum.

Kan jag göra något åt det eller ska det vara så?
 
Är väl så att värmen från luftvärmepumparna inte når ut till varenda skrymsle i huset och det blir så svalt att elementen ändå värmer en del? Kanske ett par stängda innerdörrar också? Sedan tillkommer varmvatten om det plötsligt används mycket på en gång. När kompressorn uppnått maxtemp i pannan stoppar den minst ca 20 min. Även om bara lite värme används från pannan kan dess temperatur sjunka så mycket att el-patronen går in tillsammans med kompressorn när den startar igen. Särskilt när det är kallare ute.
 
J Josth skrev:
Är väl så att värmen från luftvärmepumparna inte når ut till varenda skrymsle i huset och det blir så svalt att elementen ändå värmer en del? Kanske ett par stängda innerdörrar också? Sedan tillkommer varmvatten om det plötsligt används mycket på en gång. När kompressorn uppnått maxtemp i pannan stoppar den minst ca 20 min. Även om bara lite värme används från pannan kan dess temperatur sjunka så mycket att el-patronen går in tillsammans med kompressorn när den startar igen. Särskilt när det är kallare ute.

Elementen är avstängda förutom i tre rum, toaletterna och grabbens rum. Elpatronen går inte in plötsligt heller, den går in med ganska jämna mellanrum fördelat på dygnet, enligt bild:

Diagram över elförbrukning i februari 2019 med oregelbundna toppar som visar elpatronens intermittent användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Men som sagt, det här är kanske normalt?
 
Man ska i åtanke att kompressorn bara ger ca 2kw resten är elpatron. Så om du bara värmer ett antal element så gör det tillsammans med varmvattnet att den behöver elpatron
 
Frånluftvärmepump=elpanna, låt vara med återvinning på avluften.
Kompressorn orkar väl inte med att hålla tempen på varmvattnet när elementen ska ha värme också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.