Hej
Jag har en uppmurad mur av leca block som är sen putsad. Jag har målat den med färg för husgrunder men efter en vinter så flagnat färgen på vissa ställen och mest uppe på.
Då är frågan varför blir det så och vad kan kan jag göra åt det . Det här blivit så värre år sen jag byggde upp den och det är nu 3-4 år och varje år så har jag borsta bort det som har lossnat med stål borste och sen målat på nytt.
 
H
Fukt, vattenbaserad färg suger fukt om du målat med det, ska vara s.k. betongfärg och strykas två ggr och den första bra blaskigt så det suger in och blir en bas att fastna på
 
H Hjulbent skrev:
Fukt, vattenbaserad färg suger fukt om du målat med det, ska vara s.k. betongfärg och strykas två ggr och den första bra blaskigt så det suger in och blir en bas att fastna på
Menar du att att putsfärg som säljs som ska vara anpassad för utomhus och puts är värdelös? Har du något förslag på hur jag ska göra nu när muren redan har den här färgen?
 
Exakt vad är det för färg du har målat med? En hussockel är ju relativt torr och skyddad jämfört med ovansidan på en mur.
 
Har du något skydd uppe på muren!
 
useless useless skrev:
Exakt vad är det för färg du har målat med? En hussockel är ju relativt torr och skyddad jämfört med ovansidan på en mur.
Jag har målat med Landora putsfärg.
 
garvin garvin skrev:
Har du något skydd uppe på muren!
Nej det har jag inte
 
JanneJanne123
Jag hade lagt en plåt på toppen om jag var du, tror det blir svårt att få färgen att hålla där.

Typ:
Vitputsad villa med rött tegeltak och en balkong med trästaket, belägen vid en gata med en lyktstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag hade lagt en plåt på toppen om jag var du, tror det blir svårt att få färgen att hålla där.

Typ:
[bild]
Jag har haft lite sådana planer
 
B Bläsa skrev:
Jag har målat med Landora putsfärg.
Har du målat med Landora putsfärg så får du skylla dig själv - sorry om jag är för brysk...
En kallmur som målas med en tät plastfärg kommer att hålla dig sysselsatt i all framtid - blästra bort färgen, putsa om och låt det vara obehandlat - eller måla med silikatfärg... efter att du lagt på en krönplåt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.