Har en springor mellan vägg/golv i torpet som behöver dragtätas. Att peta ner lin eller mineralull (eller tidningspapper som tidigare ägare...) funkar inte så bra eftersom det är väldigt populärt för mössen att dra iväg och bygga bo med - trots två mördarkatter som gör sitt bästa för att göra rent hus.

Fogskum har ju dåligt rykte, särskilt om man pratar med byggnadsvårdare. Men varför? Är det bara ett arv från 70-talet då man sprutade hela golv fulla med skum? Jag ska bara "punktisolera" en del springor. Är det OK? Alternativ?

 
  • Gilla
MarcusNornestam1
  • Laddar…
Min bror satte in en altandörr, och snickaren som gjorde det använde fogskum mellan dörr och vägg. Så jag tycker det är bara att tuta och köra :)
 
Hej!

Ställer du frågan på byggnadsvårdsdelen av detta forum, så ser de nog rött av fogskum. ;) Hur man väljer beror ju helt på om man vill återställa en exakt replik av det gamla eller om man bara vill att huset ska fungera.

Vi håller också på att renovera ett gammalt hus, men inte så gammalt (30-tal). Man ställs ju hela tiden inför val om man ska bygga exakta kopior av det gamla eller om man ska utnyttja moderna material. Själv tycker jag att det är viktigast att huset fungerar och att man inte förstör den "gamla" känslan på ytorna i huset.

Jag tycker att du kan använda fogskum om du vill. Det fungerar ju och är relativt enkelt. Vi har också små springor runt våra fönster sedan vi flyttade ut dem i samband med en liten tilläggsisolering. Jag kommer nog också att använda fogskum till dem. Vår gamla isolering var inte bara lin, utan även lite ull, vilket har gjort att på många ställen bor det en liten koloni med pälsängrar i isoleringen. Det vill vi gärna undvika i framtiden.

Vi kommer t.ex också att byta all tretex som finns på våra väggar mot gips. Det tycker byggnadsvårdare inte heller om, men vi tycker att det blir en bättre yta och så blir det betydligt bättre brandskydd också.

/pinebar
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tack för svar. Jodå, jag har brottats med byggnadsvårdsfrågor i flera år och har en ganska pragmatisk inställning där: Eftersom stället är renoverat/oombyggt i omgångar och det inte finns något "ursprungligt skick" ger jag blanka den i vad de riktiga byggvårdsfascisterna anser (hoppsan, nu åker man väl på gruppstryk). Här blandas halva 1800-talets och hela 1900-talets historia med en gnutta 2000-tal. Med andra ord lever huset. Däremot sammanfaller ofta min smak och min vilja att ha ett friskt hus med byggnadsvårdsrekommendationer. Men det är en annan sak än att diskutera ursprunglighet på principiell nivå.

Så, efter denna lilla utvikning som tycks sammanfalla med dina synpunkter Pinebar :) :

Fogskummets vara eller inte vara handlar mer om huset och dess invånare far illa eller inte. Att det åldras snabbt och är giftigt (om det nu sprids i luften) är ju faktorer att ta hänsyn till... Fast jag vet å andra sidan inte om jag har nåt vettigt alternativ. I det här fallet gäller det mycket små mängder.
 
Hmm.. Kom dessutom att tänka på att acktanken är isolerad med PU vilket borde vara en mycket värre potentiell gifthärd än lite fogskum? Frågan är bara om isocyanater frigörs även efter härdning? Det låter ju märkligt med tanke på hur vanligt det är med lim/skum som innehåller isocyanater.
 
Isocyanaterna släpps vid härdning och användande inte i brukar stadiet. Personligen så anser jag att fogskum endast skall användas när det inte finns något annat alternativ. I ditt fall finns det andra alternativ. Fogmassa funkar utmärkt tex...
 
OK, vad för slags fogmassa menar du då? Akrylatlatex funkar inte. Vi snackar dessvärre inte millimeterstora springor, snarare centimeterstora. Bitvis. Gammalt brädgolv och krokig timmervägg.
 
Sikaflex-521
Glömde att man även kan trolla in litte bottningslist också...
 
Aha.. Bugar och bockar! :)
 
Det lokala bygghandeln hade tyvärr inte Sikas sortiment. Provar istället med bottningslist och Bostiks Silmax byggfog som verkar vara hyfsat likvärdig?
 
Det viktigaste när man använder fogskum är att man skakar bruken jävligt noga innan
man börjar skumma.
Gör man inte detta kan man få i sig mycket isosyanater som finns i gasen som kommer före skummet.

Detta enl. en kurs i härdplast som jag gått.

 
Det fogskum jag rotade upp ur kompisens golv gick inte att identifiera som fogskum längre. Kontakt med förrförre ägarens son, gav besked om vad det synnerligen fragila "pulvret" var för något. Gissar att vi snackar ca 30 år. (glömde fråga när det gjordes).

O.T Börjar det inte bli dax att öppna golven och åtgärda springor och sjunken såkspån? :-?
 
O.T Börjar det inte bli dax att öppna golven och åtgärda springor och sjunken såkspån?
Jo. Jovisst, du har rätt. Men jag har säkert ett manårs arbete med andra mer akuta saker samtidigt som jag sköter ett "vanligt" arbete på 110% eller så :)

Vi rev upp, grävde ur och la nya golvsyll/golv i rumme intill köket för två år sedan (köket är problemområdet). Ett hästjobb eftersom golvet var byggt på "mullbänk". Det blev nog ett hundratal skottkärror samt ett antal stora stenblock innan vi fick ordning på det igen. Nu gjutna plintar och luftad grund. I köket är det fortsatt mullbänk eftersom vi inte haft tid att ta itu med det. Men, när exempelvi tillbyggnationen är klar, ska vi väl ta itu även med köksgolvet

Nä jag vill jobba halvtid med bibehållen lön så att jag kan ägna mer tid åt gården. Som naturligtvis bara kostar och inte generar något - i pengar räknat. Den moderna landsbygdsbons dilemma :)
 
Förövrigt så finns även Casco Flexskum, med avsevärt lägre halter isocyanater jämfört med vanligt fogskum. Den är även UV-beständig  ;) tyvärr tokdyr........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.