Jag står i begrepp att beställa och installera en kolfilterfläkt i mitt lilla kök (18 kubikmeter) i hus med självdrag. Men nu under sista googlings-rundan innan jag lägger beställningen blir jag tveksam om det ens är värt att installera en kolfilterfläkt. Det är sååå många som säger att den tar bort fettet men det luktar lika mycket ändå.

Är det verkligen så dåligt med kolfilterfläkt jämfört med ingen alls? Inte jämfört med utsugsfläkt, det förstår jag är långt bättre, men det alternativet har jag inte. Jag börjar bli rädd att jag lägger 5000 på en fläkt och 1500 på cleanair kolfilter som ska bytas etc., utan att luktsituationen i lägenheten förbättras (och dessutom skymmer sikten vid matlagning för jag är lång). Den jag tittar på täcker hela spisytan och återcirkulerar 320-370 m3/h. Den känns överdimensionerad för köket men jag tänker att det kan ju knappast bli sämre, bara effektivare/bättre.

Det går inte att steka fisk här för vi måste flytta alla kläder från hallen utanför varje gång för annars sätter sig lukten i jackor och halsdukar.

Riskerar jag att inte uppleva någon matos-skillnad efter fläktinstallation?
 
BirgitS
Visst gör en kolfilterfläkt nytta, under förutsättning att man underhåller den och byter kolfilter ofta. Jag tror att många slarvar med det och därför inte tycker att den gör någon nytta. Även om det skulle vara så att den bara tar bort fett så är det ju mycket trevligare att få fettet samlat i fettfiltret som man kan köra i diskmaskin i stället för att det hamnar på väggen, taket och skåpen.
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.