Har nyss köpt hus.
Finns en nyare vedpanna (2008) biomax från värmebaronen.
Inga ackumulatortankar.
Både jag och sambon är gröngölingar på eldning.

Vi hade idag en energirådgivare här som kollade in huset.
Det är en 2plans villa på 150kvadrat byggd 1929 i Småland.
Han snackade om att skaffa 2 ackutankar och sen köra solvärme från taket.

Jag själv är mer inne på luft-vatten pump. Vad tycker och vad är bäst?

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Solvärme funkar sådär på vintern ... bergvärme är enligt mig den bästa lösningen om ni redan har vattenburet system. Gärna med en volymtank.

Luft/vatten funkar också men är inte lika effektivt när det är riktigt kallt (och nästan lika dyrt).

Z Zakalwe skrev:
Solvärme funkar sådär på vintern ... bergvärme är enligt mig den bästa lösningen om ni redan har vattenburet system. Gärna med en volymtank.

Luft/vatten funkar också men är inte lika effektivt när det är riktigt kallt (och nästan lika dyrt).
Tack för svar.
Ja han sa solvärmen funkar april-september, resterande 6mån får jag elda.
Men hur är det med Bergvärmen, vi har väldigt liten tomt. Är det inte vissa krav där? (Hört lite löst).
I Småland blir det ju inte lika kallt som Norrland iallafall ;)

R Riggson skrev:
Men hur är det med Bergvärmen, vi har väldigt liten tomt. Är det inte vissa krav där? (Hört lite löst).
Om man borrar en energibrunn behövs det inte mycket plats. Brunnen ska vara minst 4m från fasaden och 20m (tror jag) från annan energibrunn. Borrmaskinen ska kunna komma fram också. Utöver det behövs inte särskilt mycket yta.

Tombrittberg
R Riggson skrev:
Har nyss köpt hus.
Inga ackumulatortankar.

H
R Riggson skrev:
Har nyss köpt hus.
Inga ackumulatortankar.

R Riggson skrev:
Har nyss köpt hus.
Inga ackumulatortankar.

Håller helt och hållet med dig, mycket arbete och stora kostnader med vedeldning. Du får räkna med minst 2 m3 tankar om du ska få en jämn värme i huset.
Ska själv sätta in luft-vatten och spetsa med ved eller pellets. Om jag vore du så skulle jag prova att elda utan att ha cirkulationspump i gång, mycket bra att veta hur anläggningen fungerar vid strömavbrott, men kom i håg att öppna shunten helt. Har själv 1 3/4 hus +källare och vvs system från 60-talet får ut värme på alla element utom i kv. Eldat ved i 40 år.
Tror stenhårt på självdrag och självcirculation, avskyr pumpar och bilbatterier för att en vedanläggning ska fungera vid strömavbrott.
Lycka till med vedeldningen.

Visst kan ni ha pellets till pannan? Kan vara ett alternativt tills ni bott in er några år och spetsa med ved när ni orkar.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Bergvärme funkar väl inte kanon om elementen är från -20 talet, hög framledning.

Eftersom pannan verkar fräsch skulle jag som föregående sa, titta på en pelletslösning några år.

Hus byggda på 20-talet brukar ha rejäla och kraftiga sektionsradiatorer och ganska grova rör. Chansen är god för att det fungerar med värmepump, särskilt i kombination med viss tilläggsisolering. Dock måste man se över ventilationen i huset om man slutar elda eftersom den naturliga luftrörelsen genom skorstenen försvinner.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Bergvärme är att föredra om man har hyffsat nära till berg. Är det långt till berg så funkar en luft-vatten värmepump bra i småland. Nibe är ju ändå en småländsk maskin ;)
Bergvärme är ett komplett system som löser allt värmebehov så länge det finns el, enkelt, bekvämt och effektivt

Jag tycker kombinationen värmepump för värme är bra och en liten vedspis som backup vid strömavbrott. Att koppla pellets etc för att ta topparna är bara att krångla till det i onödan. Förstår inte hur folk orkar pilla med pellets.

Solvärmesystemet hade jag avfärdat av samma anledning som pellets.

Tack för intressanta svar.
Jag tror att det lutar åt an Luft-vatten. Ska ta in lite offerter från företag här omkring.
Pannan kan man ändå behålla och toppa med när det blir som kallast. Fast Nibes pumpar klarar ju -15 till -20 däromkring och det händer sällan här i Småland tycker jag ;)

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
-25 är i princip standard på moderna pumpar. Skulle kollat på Nibe F2120 och Bosch compress 7000i AW

Kan även vara värt att slänga ett öga på Mitsubishi zubadan shw variant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.