Tjena alla skogshuggare.

Jag skulle vilja ha en ultralätt högkvalitativ motorsåg för att kvista.
Jag hade en Husquarna 338 XPT, en arboristsåg som var underbar gällande ballans och format, dessvärre var den trots XPT namnet lika rapplig som Bosch med tillnamnet professional.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet
JONSERED CS 2240 S eller om det finns något bättre?
 
Kolla in Stihls minstingar. Riktigt fina och smidiga. Nästan så man säger att de är söta.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
R
bulleribock bulleribock skrev:
Tjena alla skogshuggare.

Jag skulle vilja ha en ultralätt högkvalitativ motorsåg för att kvista.
Jag hade en Husquarna 338 XPT, en arboristsåg som var underbar gällande ballans och format, dessvärre var den trots XPT namnet lika rapplig som Bosch med tillnamnet professional.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet
JONSERED CS 2240 S eller om det finns något bättre?
JONSERED CS 2240 - klart köp!
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
[länk]
Tack, den är nu med på kandidatlistan
 
Har du kollat på batteridrivet? Många jag känner går och kvistar med dessa och tycker det är kanonbra. Och då menar jag inga Ryobi utan riktiga maskiner.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
R
https://www.entreprenadbutiken.se/husqvarna-motorsagar/
Oavsett märke ett par tusen extra ger en mycket bättre såg. Sen om man kan utnyttja det är en annan sak. Har en granne som köpte en stihl, han är aldrig slipat kedjan. Han nöter ned de småträd han fäller.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Nu har jag utgått ifrån att TS har en "stor" såg i huset redan?
 
R
TS får förklara vad han menar med att kvista?
Om det är att kvista fällda granar, talkar, björkar, aspar mm. så kan jag tycka en arboristsåg är helt fel. Det skall vara en med riktig kedja och den skall glida lätt mot stammen, då stammen tar vikten annars har man fel teknik.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Använder också Stihls lilla såg sedan många år utifrån att den är lätt och smidig, MS193 är "privatmodell" och MS 201 "skogsbruk". Har kört deras båda föregångare och det är smidiga sågar.
Hade jag köpt en såg idag hade det blivit en MS 201, är ju dyrare än 193an men det är ju beroende av hur mycket man använder den.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har du kollat på batteridrivet? Många jag känner går och kvistar med dessa och tycker det är kanonbra. Och då menar jag inga Ryobi utan riktiga maskiner.
Jag såg ett test där en Makita 2x 18v besegrade en Husquarna 338 över 6 snitt på på en 25vm stam
 
Redigerat:
R Robert-san01 skrev:
Nu har jag utgått ifrån att TS har en "stor" såg i huset redan?
Ja, jag har en fullformatare också.

Varje vår har jag ett antal vindfällen i stugan, jag gillar att få bort grenar på fället samt småträd för fri flyktväg innan jag jag ger mig på stammen.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Ja, jag har en fullformatare också.

Varje vår har jag ett antal vindfällen i stugan, jag gillar att få bort grenar på fället samt småträd för fri flyktväg innan jag jag ger mig på stammen.
Då skulle jag åka och känna på Stihlen. Kompisen som bygger mtb stigar brukar ha sin i ryggsäcken. Tror inte det finns smidigare än den som har riktigt handtag.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
R
bulleribock bulleribock skrev:
Ja, jag har en fullformatare också.

Varje vår har jag ett antal vindfällen i stugan, jag gillar att få bort grenar på fället samt småträd för fri flyktväg innan jag jag ger mig på stammen.
Inte en chans att jag skulle såga bort grenar på stammen innan jag sågat loss stammen från rotvältan ifall trädet skulle slå upp igen.
1. Kontrollera att inget annat träd ligger under vindfället, en liten björk kan vara livsfarlig.
2. Såga loss stammen från rotvältan, vilken ofta går tillbaka om det inte är fruset.
3. Kvista.
4. Aptera.

Ser ingen vits med två sågar för vindfällen, däremot för gallring kan en lättare såg vara bra att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.