Behöver lite hjälp med vårt vardagsrum. Tyvärr har jag ingen bild så jag får försöka beskriva så gått det går. Rummet är rektangulärt, 6 x 4,5
I ena hörnet ska vi ha vår soffgrupp (som ej är köpt ännu) en 2+3 Kortsidan i rummet består av ett burspråk, så där kan vi inte ställa ena soffan. Vi vill gärna ha ett öppet och luftigt rum. Ser det för avgränsat ut om 3 står mot väggen och 2:a vinkelrät så det blir som ett L?
 
Har tänkt om lite nu. Tror nog att det går att ställa den vid burspråket.
Hur tror ni det går med solen som ligger på mycket under dagen. Blir en tygsoffa förstörd om man inte drar ner persiennerna?
 
Ja soffan kommer att vara blekt innan sommaren är slut. Mitt vardagsrum påminner om ditt. Jag skulle inte sätta den vid burspråket i alla fall och sätta den som ett L skulle för mej kännas litet och instängt och inte alls luftigt som jag vill ha :). Jag skulle i stället ha två treor mittemot på varje vägg om burskråket  eller en stor soffa men stor hörnavslut med divan när det är ett litet ryggstöd en bit ut på divanen. Divanen gör att det känns luftigt men du har ändå bra med sittplatser. Jag kan rekommendera EM:s (Europa Möbler)modeller Connect eller dialog  eller deras nya Bellus. Bellus är en väldigt prisvärd billig soffa som är jätte fina och ändå bra kvalité. ..Lycka till!
 
Du skulle ha behövt rita lite så man ser var fönster och dörröppningar är ;).

Mitt råd, rent allmänt, när det gäller dessa avlånga/rektangulära v-rum, som dessutom inte känns särskilt lättmöblerade vid första anblicken ;), är att man först och främst bör undvika att möblera längs med väggarna.

Fundera på om du kan ställa sofforna sas. "mitt på golvet" istället, tex. mittemot varandra (låter kanske konstigt, men blir ofta lyckat :))
Två lika stora soffor är att föredra tycker jag (2:a eller 3:a beror på rummets mått, fönster, ev. utsikt, gångstråk till ev. terassdörr osv.), dessutom kan man öka på antalet sittplatser med udda fåtöljer, vilket ger ett charmigt och varierat resultat (dvs. lite mindre av "demobild" från möbelkatalogen), på det viset blir man dessutom mycket friare i valet av format och storlekar på bordet/borden.
Tänk alltså noga igenom om 3+2, dessutom placerade i L:form, verkligen är det optimala i det rummet innan du handlar, känns för mig som en väldigt konventionell och snudd på lite "småtråkig" uppställning, om du ursäktar ;)
För att undvika känsla av "instängt/avstängt/trångt" osv. och istället öka på luftighetsintrycket kan man med stor fördel välja möbler med synliga ben så att man ser golvet under dem.
Det är dessutom en stor fördel om tex. fåtöljer är lätt flyttbara, dvs. inte så hiskeligt stora och tunga och ev. försedda med ben+hjul.

MVH//Christina.
 
Tack för era svar. Jag sliter mitt hår just nu eftersom vi har även tänkt att ha tvn på väggen...och det är bara halva rummet som är möblerbart överhuvudtaget. Så det blir två långa parallella väggar. Nästan kortsidan betstår av burspråket.
Men, byggimpert, du har ruskat om tanke- och idéknölarna på mig! :)
 
Det låter ju bra :), berätta hur det utvecklas så kan vi vb. "spåna" vidare, du är ju dessutom fri att såga mina kommentarer, om du tycker de är alldeles uppåt väggarna ;)

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.