Hej.

Jag håller på att bygga ett uterum.
Nu har jag tagit en paus för inspirationen sviktar med vädret.
Jag har lagt råspont som golv.
Jag har plastat in ytterkanterna cirka en meter in på utbyggnaden.
Problemet jag har är att det har snöat/regnat in en del på den ej täckta delen. Vilket har medfört att det buktar i kanterna på dem. Och även blivit lite blånad.
Frågan då. Ska jag riva upp hela möget och lägga nytt eller kan det räcka att slipa ner ”kanterna” som blivit?

Med vänlig hälsning,
Andreas
 
H
Virket har svält p.g.a. väta, att slipa blir gropar när det torkar, nu gäller det att få skydd för mera väta och kanske på ett sådant sätt att det kan torka under, då kan det gå tillbaka helt
 
Jo det är klart.
Kan ju med lit tur gå tillbaka helt.
Var bara lite orolig över att det trängt ner fukt ända ner till isoleringen. Men bör ju inte kunnat ta sig så långt ner. Krävs ju en hel del väta för att det ska ta sig igenom hela råsponten.
Eller tänker jag fel?
 
H
Det är inte helt tätt mellan sponten, men hur mycket vatten har det kommit på den, sjöblött med pölar eller ?
 
Alltså det blev ju en del vatten. Men försökte ju svabba bort det mesta.
Är ju nackdelen med råspont att man inte kan ta upp en i mitten för att kontrollera.
 
Nu har jag borrat upp ett hål så jag kunde sticka in fingret och känna.
Isoleringen har lätt fukt precis på ytan.
Hur gör jag?
Kommer det torka när det är så pass lite eller ska jag ge fan i att chansa?
 
Går det att skydda så att vätan inte tar sig in på råsponten? Alltså sätta upp någon form av provisorisk vägg med presenningar eller liknande? I så fall hade jag nog dragit upp råsponten, låtit både den och isoleringen torka ordentligt, och sen lagt tillbaka råsponten igen. Även om det kanske inte måste bli problem kommer du gå och fundera över den där fukten lääänge...
 
Nästan bud på att riva upp där det är blött och slänga i nytt.
Som du säger lär man bara gå och grunna på det i all evighet annars.
 
O Onden skrev:
Nästan bud på att riva upp där det är blött och slänga i nytt.
Som du säger lär man bara gå och grunna på det i all evighet annars.
Skall uterummet ha tak?
Normalt ordnar man ju väderskyddet först, dvs väggar och tak, innan man börjar med innerväggar och golv.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.