Hej.

Jag har gjort en radonmätning av mitt hus under 3 månader och har nu fått resultatet.
Årsmedelvärdet ligger på 190Bq, så godkännt alltså men inte mycket mer. Det är markradon det rör sig om.

Jag undrar lite hur ni andra resonerar kring om man ska göra nån åtgärd eller låta det vara bara? Finns inga rökare i familjen och jag är inte speciellt orolig heller.

Är själv inne på att inte göra nåt speciellt som åtgärd. Vill mest höra er åsikt så att mina tankar inte är helt åt skogen.

Mvh.
 
Gammelnörden
Jag hade inte oroat mig men hade hade ändå gått igenom den befintliga ventilationen i huset och sett till att den är optimal för att försäkra mig att luften inte står stilla någonstans och därmed försämrar värdena över tid. : )
 
Jag hade försökt få ner värdena genom att förbättra ventilationen om den inte redan är bra.
 
Tack för er input.

Huset är byggt 1967 med självdragsventilation. Sitter tilluftsventiler i alla fönstren på nedervåningen och gavelventiler på övervåningen. Så ska jag kunna påverka ventilation på nåt sätt så måste jag väl installera någon form av mekanisk ventilation? Eller är en radonfläkt i krypgrunden mer effektiv?

Huset värms upp med två luftvärmepumpar ifall det har nån betydelse.
 
H
Har du inget fuktproblem i krypgrunden ska du inte sätta en fläkt där, då sugs det in luft med varierande fuktighet och temp, av det blir fukt. Med markradon ska det vara ett undertryck i mark, s.k markluft ska sugas bort, då följer radonet med ut. Sen hur du upplever dom värden du har är en annan sak om du vill göra något, synd att du inte har källare då kan man suga under golvet
 
Vår mätning visade 260 i snitt, med ca 300 i källaren och 200 på markplan. Vi lämnade det utan åtgärd.
Kurvan som visar ökad risk för icke-rökare vid olika bequerelnivåer visar en nästan omätbar skillnad mellan 200 och 260 Bq/m3.
 
Mekanisk frånluft kan slå tillbaka genom att du höjer undertrycket i huset och därmed suger in mer radon i huset. Går det inte att få till mer tilluft så kanske det är möjligt att täta rörgenomföringar och annat mot grunden.
 
Jag hade resonerat enligt följande... vad är eventuell konsekvens av att inte göra något.

Hade det på något sätt kunna drabba någon annan än mig som beslutsfattare, då hade jag åtgärdat det.
 
Vi hade årsmedelvärde på 130 Bq/m3. Valde att åtgärda genom radontapet, friskluftsventiler samt mekanisk frånluft och sänkte till 50 Bq/m3. Oavsett så är radon en risk, om än liten. Mekanisk undertrycksventilation vill jag, som nämndes ovan avråda från då du har markradon. Utan som nämndes av samma person ovan, försök att täta rörgenomgöringar etc, gärna från båda håll.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Det råder lite delade meningar angående behovet av åtgärd. Får ta mig en ordentlig funderare om hur jag ska göra.
Om de blir aktuellt med åtgärd så är första steg att täta genomföringar som några har skrivit. Blir lite extra jobb iom att det inte finns nån inspektionslucka till grunden, så det blir lite svårt att täta genomföringar.

Tittade på strålsäkerhetsmyndigheten och hittade denna graf som visar risken att drabbar av lungcancer vid de olika Bq-nivårna
Linjediagram som visar ökad risk för lungcancer i förhållande till radonhalt mätt i Bq/m³.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Ingen lucka till underjorden ? Då vet du inget om hur det ser ut under, vet du hur högt det är under ? Annars ta upp en lucka i golvet på en garderob. Har sett hus där luckan varit under sängen i ett sovrum:(
 
Fast det där är rena gissningsleken från SSM. Dels är mätmetoderna tämligen osäkra, dels finns det dåligt underlag på hur radon påverkar oss.
 
H Hjulbent skrev:
Ingen lucka till underjorden ? Då vet du inget om hur det ser ut under, vet du hur högt det är under ? Annars ta upp en lucka i golvet på en garderob. Har sett hus där luckan varit under sängen i ett sovrum:(
Nope, ingen lucka. Finns inte på något av husen som är likadant som mitt.

Har kikat in genom ett av ventilationshålen i grunden och ser att det är ca 1,5m upp till själva huset. Husen i vårt område är byggda nästan på toppen av en rullstenås/berg. Ligger även en plast över sanden som finns i grunden. Bjälklaget i huset är gjord av betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.