Hej,
Håller på att inreda min övervåning och funderar nu lite på hur jag skall göra med bastudelen i badrummet.

Har redan kommit fram till att jag gör ett helt golv i hela utrymmet först (med fall, fuktspärr och klinkers). Väggarna som delar av bastun från resten av badrummet sätter jag alltså upp senare.

Men hur gör jag med väggarna?
Skall jag sätta spån+gips+fuktspärr i hela utrymmet (med extra isolering i de väggar som blir i bastun) och sedan sätta upp delningsväggen. Problemet jag ser då är att om jag nu vill ha träpanel i bastudelen så får jag spika genom fuktspärren på flera ställen.
Skall jag kanske inte ha spån+gips+fuktspärr i bastudelen?

En av väggarna är en yttervägg och där har jag förstått att jag måste bygga en ny vägg innanför med minst 20 mm luftspalt och 45mm isolering.

Många funderingar blir det :-/
/Gojan
 
Ingen som gjort något liknande?? ???

/Gojan
 
Inget i bastun. Utgå från isolerade väggar där, utan fuktspärr. Sen därutpå "bastubyggande".
 
Hur gjorde du med spikning av bastupanel på de fuktspärrade väggarna?

/Gojan
 
Han menar nog att han inte har någon fuktspärr eftersom han har bastun "lös" i badrummet med 5cm luftspalt runt om.
Med andra ord så spikade han aldrig genom fuktspärren.

Gissar jag i alla fall. (Slå mig inte om jag har fel)  :-[
 
Kolla på tex svedbergs.se. Där har dom kompletta byggsatser för bastu som placeras i bef badrum.
Skulle strunta i ytteligare tätskikt i basuväggarna. Bygg väggarna tex med vanlig regel 45x70 eller 45x45 isolera med cellplast typ frigolit (används mycket som grundisolering bla). spika panel. låt allt stå på en aluprofil så att det kommer upp från golvet. Om du behöver kan du ta upp hål i aluprfilen så att vatten ev kan rinna till en golvbrunn.
 
Jovisst finns byggsatser. Mitt problem är att alla instruktioner etc går ut på att bygga upp en bastu i ett befintligt badrum med befintliga väggar.

Eftersom jag i dagsläget inte har några befintliga väggar utan endast ett regelverk så tänkte jag tjäna lite utrymme genom att göra bastuväggar direkt av detta regelverk.

Frågan är bara hur jag gör med tätskiktet. Känns som att jag måste ha ett, men detta kommer då på insidan av isoleringen och jag vill sedan spika panel på detta.

/Gojan
 
OK då är jag med.
Så här då:
1. I ytterväggarna funkar isoleringen nog om den är lika resten av huset dvs normal ytterväggsisolering.
2. Bygg bastun med reglar typ 45x70, stående och liggande mot golv och tak, ev regla taket. Sätt isolering i mellanväggar och ev tak.
3. Skruva en bit 13 mm gips kanske 10-15 cm mot golvet inne i bastun. spika liggande reglar 22 mm på resten av väggarna av bastuns insida.
4. Bygg resten av badrummet utanför bastun med gips som vanligt.
5. Montera tätskikt på väggar i badrum och vinkeln vägg/golv. Montera även tätskikt på gipsdelen av väggen i bastun och ca 10 cm ut på golvet. Här är det läge att kakla väggar i badrummet.
6. Montera "tätskit" sk diffusionsspärr av åldringsbeständig, värmetålig plastfilm (finns på alla byggvaruhus) på väggar och tak i bastun. Låt plasten passera tätskitet på sockeln några cm.
7. Montera golvplattorna och sockel i bastun. Låt plasten passera (hänga över) även sockeln i bastun.
8. Spika panelen i bastun. låt panelen gå nästan ända ner till plastkanten på väggen. Är du riktigt hysterisk så snekapar du alla panelbrädor i underkant så du får en bra droppkant.
9. Klart!

Nu kommer allt ytvatten på panelen i bastun att rinna ut på golvet och väggen klarar sig bra.
Du ska ju inte stå inne i bastun och duscha mot väggen (antar jag) så att du spikar igenom plasten spelar ingen roll. strunta i tröskel till bastun och låt det vara några cm springa under dörrbladet så kan vattnet rinna ut (om du inte har brunn i bastun alltså). Bra med ordentligt fall på golvet under bastulavarna så att du kan spola golvet när du gör rent.
Glöm inte ventilation, en ordentlig ventil ut i duschhörnan och tilluft från underkant dörrblad

Lycka till!
 
_________________________
|                        |                          
|                        |
|   Bastu              |
|                       /
|                      
|   ____            
| |aggr.|       /        
|__________/
|  Dusch     |
|      X
|              
|_________|
|

Undrar om nån begriper denna "skiss" men jag gör ett försök, om man har duschörnan på detta sätt i förhållande till bastun och golvbrunnen i duschhörnan motsvaras av X på skissen, hur löser man då avrinningen av vatten från bastun när man inte har ngn. golvbrunn inne i själva bastun för såvitt jag förstår, och det är inte mycket i de här sammanhangen dessvärre ;), så blir det svårt att leda ut vattnet under dörren för då hamnar det ju bara ute i själva badrummet, är det någon som har några idéer så vore jag hjärtinnerligt tacksam??
Ingen av väggarna i bastun är husets yttervägg om det kan ha någon betydelse!? :-/

//Christina.
 
Christina!
Det vanligaste är nog att göra ett fall ut genom bastudörren. Det ska ju alltid vara ett fall i hela badrummet även utanför duschen mot golvbrunnen. Det kan bli ganska stor höjdskillnad mellan längst in i bastun och golvbrunnen men så blir det. Det går även en hel del flytspackel med det blir bra.

Man kan väl tänka sig nån slags öppning i väggen mellan bastun och duschen. Var noga med tätskikt i hela "hålet".


Om du har möjlighet så är den kanske bästa lösning att montera en sk spygatt i bastun, en liten golvbrunn utan vattenlås som kopplas till duschens golvbrunn. Då försvinner vattnet enkelt från bastun.

 
Min bastu kommer att bli ungefär likadan som din Christina.

Min tanke var att sätta upp väggen mellan dusch och bastu EFTER det att hela golvet är klart med fallspackling, fuktspärr och kakling. Jag hade då tänk göra en 20 cm lång och 2 cm hög glipa i den regel som jag limmar fast som botten regel. Hela regeln får jag ju då sätta nån form av tätskickt på.

PS. Tack Ellenare, det där var en ny variant som jag inte tänkt på, med bara diffspärr och reglar. DS

/Gojan
 
en av riskerna med att bygga mellanväggarna efter är att du riskerar att få fickor i golvlutningen tex i hörnen. Har du väggarna på plats innan fallspackling så kan du göra fall ut från alla hörn även inne i bastun. Det kan vara lite trixit med fallspackling men den går att göra i flera omgångar till man är helt säker på bra fall i hela badrummet.
väggvinkeln dusch/bastu kan också bli svår att få tät. poängen med tätskitet är att det ska vara obrutet och det blir det inte om du monterar en ny vägg utanpå en färdigkaklad vägg. Kan nog ändå funka om du tätskiktar hela den stående regeln+gips också, mest för att skydda gips och reglar inne i väggen.

Glipan i regeln kan nog också funka annars, jag skulle nog göra den +5 cm så att det går att inspektera och ev städa...

Diffspärr direkt på reglarna är det "normala" sättet att bygga bastu på.
 
Ellenare skrev:
Christina!
Det vanligaste är nog att göra ett fall ut genom bastudörren. Det ska ju alltid vara ett fall i hela badrummet även utanför duschen mot golvbrunnen. Det kan bli ganska stor höjdskillnad mellan längst in i bastun och golvbrunnen men så blir det. Det går även en hel del flytspackel med det blir bra.

Man kan väl tänka sig nån slags öppning i väggen mellan bastun och duschen. Var noga med tätskikt i hela "hålet".


Om du har möjlighet så är den kanske bästa lösning att montera en sk spygatt i bastun, en liten golvbrunn utan vattenlås som kopplas till duschens golvbrunn. Då försvinner vattnet enkelt från bastun.
Tack för ditt informativa svar :D

Hur mycket/tjock isolering ska det vara i bastuväggarna iom. att ingen sida på bastun har kontakt med isolerad yttervägg utan bara oisolerade innerväggar??

Blir det varmt inne i själva duschhörnan om man har ett sånt hål och batuaggregatet innanför hålet, läcker det ut mycket värme?? (håhåjaja ::) den där frågan lät dum det hör jag själv men jag frågar ändå ;))

Ang. ventilation, räcker det verkligen att putta ut den varma och fuktiga luften via ventil ut i duschhörnan eller bör man ha ngn. form av ventilation ut genom yttervägg för att evakuera en del fukt från själva badrummet??
Och räcker friskluftsintaget om man har det under dörren istf. tröskel??

Sen en sista fråga ;) den där spygatten, är det någon risk för att det börjar lukta iom. att det inte finns vattenlås?? Och är den alltså bara som en "utstickare" från avloppet i duschen, som evakuerar vatten från själva bastun, har alltså ingen egen koppling på avloppsröret, eller har jag fattat helt fel??

//Christina.
 
jag skulle ändå ta och göra ett avlopp i bastun också...det blir mycket bättre
 
Göran skrev:
jag skulle ändå ta och göra ett avlopp i bastun också...det blir mycket bättre

Men... är det inte samma sak då, på ett ungefär iaf ;) spygatt och avlopp alltså??

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.