Kommer nu på måndag att få in hantverkare som skall renovera min 1a på 43,5kvm.
Det som skall göras är ta ner tapeter samt spackla och måla väggar och tak i 3 rum, läggas golv i 3 rum samt sättas nytt dörrfoder på 2 ställen.
Arbetskostnaden för detta beräknas bli 60 000 före ROT, lurar renoveraren mig totalt men jag tyckte att det lät jävligt dyrt, då är ändå inte golv färg med mera inräknat i detta pris.

Fördelen med dessa är att de kan sätta igång direkt, att få tag på renoverare i Skaraborg är ett rent helvete, har pratat med dryga 10 stycknen men ingen som kan.
 
Har du tre rum i en 1a?
 
  • Gilla
  • Haha
MagHam och 21 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Har du tre rum i en 1a?
Många 1: or kommer med kök och toalett...
 
  • Gilla
  • Haha
NilsOscar och 2 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Har du tre rum i en 1a?
Är väl rätt vanligt att en etta har en hall, ett vardags/sovrum och ett kök + badrum.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Håller med ovanstående, inte så konstigt. Jag hade ex. fem rum i min tvåa, kök, hall, sovrum, vardagsrum och toalett. Men när man tänker efter så låter det helt sjukt egentligen.. :)

Vad gäller TS frågeställning så tyckte jag spontant att det låter dyrt, men å andra sidan har jag inte en susning om det faktiskt är det eller inte. Har inte så mycket erfarenhet av hantverkare så det är mer känsla. Inget att lägga någon som helst vikt vid alltså.
 
  • Gilla
LinneaochJohan
  • Laddar…
Som jag tolkar frågan så har du beställt jobbet? Då är det kanske lite sent att fundera över att det är dyrt.

Det låter dyrt.

Min varningsklocka går igång på att de "kan sätta igång direkt". En bra hantverkare har ofta lång kö av uppdrag. De som kan komma igång direkt är i många fall hantverkare som ingen vill anlita.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 6 till
  • Laddar…
För att svara på om det är rimligt...

för 5 år sedan betalade jag 70 000 innan rot för att,

Måla och fyllnadsspackla väggar, tak, dörrar, snickerier och fönster invändigt
Slipa och lacka golv
2 sovrum, 2 hallar, 1 vardagsrum, 1 kök
Inklusive färg och material

Om din är rimlig? Kanske lite i överkant om allt material är tillkommande. Spackling? Är det bredspackling som krävs?
 
  • Gilla
Borstnejlika
  • Laddar…
Det här med huruvida det är dyrt, påverkas ju en hel del av hur det ser ut idag (men det vet kanske inte firman heller?). Om det "bara" är att blöta bort lite tapeter, lite normal spackling som underarbete, så borde det gå på en - två dagar, att måla hela ytan går på ett par timmar per strykning, och lägga golv går också på max en halv dag. Ochs å lite finlir med de där fodren, lite golvsocklar osv.

Men alltihop går i normala fall på typ en vecka, för en gubbe. Men om väggarna är dåliga, så kanske halva väggen följer med när du tar bort tapet. Stora sprickor i taket som skall åtgärdas, osv. Då drar det snabbt iväg.
 
De kom igår morse och började med arbetet, han som har hand om företaget ville ha 50% av summan samma dag det vill säga 30 000kr rätt av. Blev även tillsagd att kontakta Skatteverket angående ROTavdrag och fylla i papper om detta, vad det var för papper fattade jag inte då jag hade arbetat natt och var rätt borta. Är det inte företaget jag anlitar som skall ordna med alla papper? När jag tog in en hantverkare som renoverade badrummet så ordnade han med allting och jag behövde inte göra någonting, skall väl ringa han på morgonen och prata med han om detta.

Är det för övrigt vanligt att de vill ha 50% av summan direkt? Funderar även då hur det blir med ROTavdraget, eller kan de dra av detta på faktura nr 2?
 
Man ska inte behöva kontakta skatteverket själv. Man anger sitt pers nr till hantverkaren och han/hon gör ansökan om rot med ditt pers nr.
Att betala 50% innan något arbete är utfört låter konstigt. Man betalar efter arbetet ät utfört. T ex kan man firman fakturera 50% när 50% av arbetet är utfört, och sen resterande när det är klart, alt fakturerar de allt på en gång när allt är klart. Däremot material har jag ibland blivit ombedd att betala i förväg, vet ej om det är standard men det är mer rimligt tycker jag iaf.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vad står det i avtalet om betalning?
 
När det gäller ROT så är det firman som skall står för hanteringen, du kan inte göra det själv. Och du skall absolut inte betala något i förväg. Båda sakerna tyder på att du håller på att bli blåst.
 
  • Gilla
belrain och 6 till
  • Laddar…
Det gör låter skumt!
Du ska inte behöva betala i förskott på ett så litet jobb.
Det är dyrt...
Rotavdraget sköter företagaren gentemot skatteverket med personuppgifter ifrån dig...
 
Oavsett storlek på projekt skall man ALDRIG förskottsbetala. Vid längre projekt är det vanligt med en "lyftplan" eller à conto fakturor. Då delbetalar man för sådant som just har utförts. Annars skulle en byggfirma behöva ligga ute med stora summor under orimligt lång tid. Men det är viktigt att det som faktureras verkligen har utförts.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
ROT avdraget skall göras på varje faktura, det är fakturan som är underlag för utbetalning från skatteverket. Du kan inte göra avdrag för äldre fakturor på en faktura.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.